Сувенірні гроші і низькоякісні харчі. Як шахраї ошукують літніх жителів області

Сувенірні гроші і низькоякісні харчі. Як шахраї ошукують літніх жителів області

Фото: ru.focus.vesti.lv

«Ваш син у поліції», «Назвіть ваш ПІН-код» тощо – вже старі схеми шахрайств, які, втім, досить дієві й сьогодні. Аферисти залюбки ними користуються й удосконалюють їх. Що саме вигадують шахраї і як не потрапити на їх виверти – читайте далі.

Хотіли виманити 2500 доларів

Навесні минулого року однією з жертв телефонних шахраїв стала 78-річна жителька села Шелестове Коломацького району Клавдія Середа. Саме на пенсіонерах, як стверджують у поліції, найчастіше й наживаються аферисти. У середині травня близько 11-ї ранку на стаціонарний телефон 78-річної жінки зателефонували. Невідомий відрекомендувався слідчим Кравцовим, який сказав, що її син (а у Клавдії Михайлівни справді є син) скоїв аварію у Валках – збив трирічну дівчинку. Нібито його не посадять, якщо жінка покриє лікування дитини – 2500 доларів. Таких грошей у пенсіонерки не знайшлося. Псевдополіцейський поцікавився, скільки є грошей, чи є золото. У підсумку жінка віддала шахраєві 5 тисяч гривень.

– Ця людина приїхала до мене на сріблястому «Ланосі». Коли я заходила за грошима у будинок, вдома були 19-річний онук з другом, треба було, звичайно, їм сказати, і нічого б такого не було, втім, я цього не зробила. І от, коли віддала гроші цьому чоловікові, тільки тоді й зрозуміла, що стала жертвою шахраїв. Онук викликав поліцію, яка приїхала через 15 хвилин, але цих аферистів так і не знайшли, – розповідає жителька Шелестового.

Як каже Клавдія Михайлівна, того дня обдзвонювали 20 будинків її односельців, але сусіди зорієнтувалися в ситуації та не стали жертвами аферистів.

Шахрайство є на сьогодні одним з найпоширеніших злочинів проти власності жителів Харківської області, а найчастіше трапляється саме телефонне, зазначає начальник відділу Управління карного розшуку Головного управління Нацполіції в Харківській області Валерій Горбунов. За його словами, минулоріч правоохоронці зареєстрували 2 300 шахрайств, за 668 фактами особам повідомлено про підозру у скоєнні злочину. Цього року, станом на 22 лютого, таких злочинів зареєстрували 486, і 107 з них розкрили.

– Під час їх скоєння зловмисники телефонують, як правило, особам літнього віку, представляються працівниками правоохоронних органів, повідомляють родичам про неправдиве скоєння ДТП або іншого злочину, вимагають гроші для вирішення питання про непритягнення їх до відповідальності, – описує, здавалось би, вже давно знайому зловмисну схему Валерій Горбунов.

Правоохоронці вкотре закликають людей, які потрапили у подібну ситуацію, не поспішати віддавати свої заощадження підозрілим людям. Спочатку необхідно зв’язатися з родичем, про якого йдеться, щоб упевнитися, що з ним усе гаразд (як зазвичай і виходить). І відразу повідомити про це поліцію.

Можуть прийти до вас додому

Аферисти не сидять, склавши руки, і вдосконалюють свої методи незаконної наживи, зокрема й схему «Ваш син в поліції». Такого новатора, який орудував по оселях жителів нашої області, на початку цього року засудили на півтора року.

Зловмисник ходив по домівках Коломака й Богодухова та повідомляв жінкам, які відчиняли йому двері, що з ними бажають поговорити правоохоронці, та передавав їм слухавку телефона. Псевдополіцейський розповідав, що їх онук нібито вчинив дорожньо-транспортну пригоду, і, щоб його не притягували до кримінальної відповідальності, потрібні гроші. Коли жінки віддавали свої заощадження, зловмисник зникав.

Правоохоронці довели п’ять випадків таких шахрайств, жертвами яких стали чотири жінки з Коломака й одна з Богодухова. Усього зловмисник виманив у них близько 18 тисяч гривень, 3400 доларів США, золоті сережки та перстень.

«Вашу картку заблоковано»

Ще один досить популярний вид шахрайства, особливо «дієвий» щодо літніх людей, – незаконні маніпуляції з банківськими картками.

Шахраї починають розмову з потенційною жертвою з якогось тривожного повідомлення, яке людина точно не очікує отримати. Злочинці представляються ким завгодно (співробітником певного банку або Нацбанку України, правоохоронних органів, Пенсійного фонду, благодійних фондів, будь-якої компанії або організації) і кажуть що банківська картка або заблокована, або піддалася шахрайській атаці, і з неї от-от спишуть велику суму грошей. Мета аферистів – дізнатися дані картки: номер картки, термін її дії, ПІН-код тощо. У своїй розмові аферисти кваплять людей, щоб ті не встигли отямитися і, перебуваючи у стресовій ситуації, видали всю потрібну інформацію. Потім з картки зникає кругленька сума.

Шахраї тероризують українців не тільки дзвінками, а й смс-повідомленнями такого змісту: «Вашу карту Ощадбанку заблоковано...» (комбінація слів може бути різна, але сенс один), і вказано номер для уточнення деталей. Злочинці роблять це, сподіваючись, що ви зателефонуєте за вказаним номером і за вищеописаною схемою видасте їм дані своєї картки.

Як відлякати незваних гостей

А от у невеликих населених пунктах шахраї вдаються до дещо інших методів легкої наживи, завдяки яким ошукують, частіше за все, літніх людей.

Про це розповіла «СК» заступник начальника відділу комунікацій ГУ Національної поліції в Харківській області Оксана Калмикова.

– У гості, найчастіше до пенсіонерів, приходять нібито представники соціальних служб. Вони розповідають, що надають актуальну інформацію, якою людина не володіє. Наприклад: «На сьогодні існують нові стогривневі купюри, а старі вилучаються з ужитку. І, якщо ви в найближчий місяць не поміняєте ці гроші, то вони будуть уже недійсні. Тому ми пропонуємо вам, щоб ви нікуди не ходили, не стояли в черзі в банку, обміняти тут, на місці», – розповідає Оксана Калмикова. – Вони їх міняють під розписку і дають усі потрібні документи, липові, зрозуміло. І літній людині, яка погано бачить, замість справжніх грошей віддають сувенірні.

За словами правоохоронців, у таких ситуаціях людині треба бути дуже пильною, щоб не піддатися на виверти аферистів.

– Насамперед, якщо вам представляються працівником соцслужб або іншої держструктури, в обов’язковому порядку треба вимагати посвідчення. Коли вам показали «корочку», записуйте всі дані – ПІБ, посада та інше. Потім зателефонуйте в поліцію на номер «102» або місцевому дільничному і розкажіть про те, що відбувається у вашому домі. Обов’язково це робіть при цих людях, щоб вони чітко чули вашу розмову. Якщо працівники липові, то такий захід подіє на них миттєво. Аферисти бачать, що людина обізнана в темі, налаштована рішуче, не ведеться на їх прийоми, і непрохані гості моментально зникають, – рекомендує Оксана Калмикова.

Якщо це не діє, то правоохоронці радять сказати незваним гостям, що ви зараз викличете дільничного, у присутності якого можливі псевдоробітники соцслужб проговорять свою пропозицію ще раз. Утім, до цього діло переважно не доходить, вони капітулюють значно раніше. Якщо ви все ж таки потрапили на гачок шахрая, негайно телефонуйте в поліцію.

– Зараз у сільських відділах працюють групи швидкого реагування, нарядів багато і вони приїжджають протягом 15 хвилин. Наші співробітники оперативно прибудуть і допоможуть розібратися вам у ситуації, що виникла, – каже Оксана Калмикова.

Другий поширений вид шахрайства, на який потрапляють жителі сільської місцевості, – це продаж неякісного товару. Аферисти ходять по домівках і пропонують жителям, також в основному пенсіонерам, борошно, гречку та інші продукти першої необхідності за заниженими цінами. У результаті зловмисники або беруть завдаток і зникають, або продають зіпсований товар. У такому разі поліцейські наполегливо радять уважно дивитися, що вам пропонують, і не давати ніяких завдатків.

Купуйте післяплатою

Існують і види шахрайств, які розраховані на жителів мегаполіса. Як повідомляють правоохоронці, 70 % всіх постраждалих від рук аферистів – це саме жителі Харкова. Останнім часом, за даними поліції, почастішали випадки шахрайства під час купівлі товарів в Інтернеті, коли сплачений товар покупцю не доставляється.

Недобросовісні продавці мають дві схеми. Перша – проста до неподобства. Продавець перед відправленням товару поштою просить або аванс, або 100 % передоплату, і після отримання грошей зникає назавжди: перестає виходити на зв’язок, вимикає телефон. В іншому випадку покупцеві відправляється неякісний або бракований товар.

Минулого року поліцейські Харківської області затримали групу з трьох шахраїв, які розміщували на одному з українських інтернет-сайтів неправдиві оголошення про продаж товару та привласнювали передоплату. Всього від їх дій постраждало 68 осіб.

Тим, хто не часто купує товари в Інтернеті, начальник відділу Слобожанського управління кіберполіції Департаменту кіберполіції Нацполіції України Дмитро Карпізін дає такі рекомендації.

– Першочергово треба вбити в інтернет-пошукачі номер телефону продавця. Якщо на цю людину надходили скарги, то ви про це дізнаєтеся. Перший потерпілий, напевно, не оприлюднить того, що його обманули, втім, якщо шахрай обдурив трьох-чотирьох людей, то один з них, швидше за все, напише про це. Він вкаже номер телефону або банківської картки, за допомогою яких шахрай виманив у нього певну суму, – пояснює Дмитро Карпізін. – Ще порада: якщо ви щось купуєте через Інтернет, не пошкодуйте зайвих грошей, близько 50 гривень, і купуйте товар післяплатою. Не перераховуйте всю суму відразу на картку продавця, адже ви можете втратити все. А так за 50 гривень у вас є гарантія того, що ви переконаєтеся в наявності та якості надісланого вам товару.

Правоохоронці застерігають: якщо хтось під виглядом банківського робітника чи ще когось попросить вас надати дані вашої банківської картки, у жодному разі цього не робіть. Або просто не звертайте уваги на подібні повідомлення, або зверніться до відділення вашого банку, співробітник якого проконсультує вас.

Савелій Мякушко