Французькі ідеї – у близнюківську громаду: діти знімуть фільм про Страсбург

Французькі ідеї – у близнюківську громаду: діти знімуть фільм про Страсбург

Фото: СК, Андрій Гук/ Facebook

Як запобігти цькуванню та насильству в сім’ї, а головне, спонукати дітей говорити про такі речі, розвивати лідерські якості, а також залучити до розвитку села, селища, міста не тільки активну молодь, а й усю громаду – на розв’язання таких недитячих проблем школярів з Харківщини надихнула поїздка до французького Страсбурга.

Бажання повернутися

У кінці минулого тижня близнюківські школярі повернулися до рідного селища із закордонної поїздки. Нагадаємо, з 19 по 21 листопада вихованці трьох українських телестудій – переможців X Міжнародного дитячого телевізійного фестивалю «Дитятко» – за підтримки Ради Європи відвідали штаб-квартиру організації, місто Страсбург, де долучилися до міжнародної дискусії у Світовому форумі демократії – 2018.

Цього року представив кращу відеороботу та отримав перше місце в номінації «Місцеве самоврядування – це ми!» за ролик «Нічого для нас – без нас» кіногурток «Крок» із селища Близнюки.
Минулого року ми вибороли друге місце. Тоді до Франції поїхали учні дев’ятого класу. Але це чарівне місто знову манило нас, як магніт, тому ми навіть не припускали думки, що можемо не перемогти. Було шалене бажання повернутися. І наші цілі збіглися з можливістю – ми вибороли перше місце, – розповіла керівник кіно­гуртка «Крок», учитель української мови та літератури Близнюківського ліцею Лариса Куц.

Тож до Франції цього року полетіли десятикласники Близнюківського ліцею Максим Шведов, Назар Слюсар і Кароліна Шаповалова. Окрім наших земляків, до Франції відправилися команда «Радодрайв» Радивилівського НВК «Школа № 1 – гімназія» (Рівненщина), яка створила відео «Відкривай Радивилів», та, завдяки сюжету «Не тільки дивитись, а бачити», львів’яни з продакшн-студії «Рожеві окуляри».

Націлені на молодь

Крім Всесвітнього форуму демократії, школярі відвідали низку організацій і установ, серед яких – Постійне представництво України при Раді Європи, Європейський суд з прав людини,
де мали змогу поспілкуватися з дипломатами та поставити їм запитання. Ще кілька зустрічей стосувалися молодіжної політики Ради Європи.


Так, діти побували в Європейському молодіжному центрі – одному з двох молодіжних центрів, які створені в Раді Європи. Мета цього закладу – створити єдину платформу для спілкування молоді, громадських організацій, розповіла директор Європейського молодіжного центру Ради Європи Тіна Мулкахі.

Молодіжні центри працюють, аби втілювати в життя основні завдання Ради Європи у сфері роботи з молоддю. Вона полягає в розробці єдиної молодіжної політики, націленої на посилення громадянської активності молоді. Також центри дають можливість отримати освіту та робоче місце. Тому тут відбуваються різноманітні лекторії, тренінги, майстер-класи, підприємництво, стажування та інші заходи, побудовані на принципі неформальної освіти, а також фахівці центру допомагають молоді визначитися з майбутнім фахом – профорієнтаційні тренінги, майстер-класи, екскурсії до компаній, знайомства з представниками різних професій.

Окрім молодіжного центру, школярі відвідали «Будинок підлітків» – заклад, що фокусується на роботі з молоддю від 12 до 21 року та їх родинами.
Як розповіли працівники закладу, будинок відкрили у Страсбурзі ще у 2012 році. Сама ідея пішла з Парижа, де в рамках державної молодіжної політики було відкрито перші подібні молодіжні установи.

У будинках працюють різні фахівці – це лікарі, психологи та інші спеціалісти, до яких може звертатися місцева молодь. Спектр проблем, з яких сьогодні тут допомагають, доволі
широкий: це сімейні конфлікти, наркотична залежність, булінг, проблеми з ровесниками та навчанням. За шість років роботи в закладі побачили динаміку, яка показує, що подібні центри важливі для молоді. Приміром, якщо в перший рік роботи сюди прийшло близько 400 осіб, то за останні роки їх кількість збільшилася до 1200 учасників.

Перебуваючи в будинку підлітків і слухаючи про те, як тут працюють з молоддю та вирішують її проблеми, я спіймала себе на думці, що можна запровадити подібну практику в нас. Можливо, в іншому форматі, але з такими завданнями. Адже часто учні не все можуть розповісти шкільному психологу про свої проблеми. Тут, навпаки, на правах анонімності вони діляться своїми труднощами значно легше, – розмірковує Лариса Куц.

Загалом, за її словами, поїздка подарувала можливість поспілкуватися з колегами з інших кіногурків і дізнатися багато цікавого про те, як вирішують підліткові питання в них.

Спілкуючись із іншими командами, ми багато чого почерпнули від них. Ми дізналися про те, що є, наприклад, комп’ютерна програма, яка допомагає через анкетування виявити групи ризику серед дітей, які не можуть виявити свої лідерські якості або ж мають проблеми з ровесниками. Таким чином, у школі мають змогу запобігти негативним наслідкам, – додала Лариса Куц.

За її словами, здорові взаємини між учнями – це головне завдання школи, але педагоги самостійно можуть не справитись із цькуванням серед дітей тощо.
А тим часом, тільки за офіційними даними ЮНІСЕФ, за перше півріччя цього року 67 % дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу. Для кращого розуміння проблеми статистику в організації доповнили й іншими цифрами, які підтверджують замовчування цієї проблеми серед самих постраждалих. Так, із 24 % дітей, які безпосередньо стали жертвами булінгу, 48 % нікому не розповідали про ці випадки.

Зняти фільм

Усе побачене за кордоном близнюківська молодь має намір показати у своєму новому фільмі.
Після поїздки ми розуміємо, що просто не маємо права не зняти фільм. Адже це потрібно для того, аби не тільки ми побачили європейський досвід, а й інші учні, які брали участь у цьому проекті. Чим більше дітей побачать наш фільм, тим більше охочих з’явиться продовжувати цю справу, – каже керівниця телегуртка.

А головним посиланням фільму, на думку самих дітей, буде важливість залучення до розвитку громади не тільки молоді, а й усієї громади.
Хто б не побував у Близнюках, усі проводять аналогію з польським містечком. Селище повністю освітлене, нав­круги креативні лави та клумби, скрізь покладені доріжки, а в центральному парку навіть є вай-фай. На розвиток сьогодні тут працює селищний голова Геннадій Король, який залучає до активності й молодь. Нам є чим пишатися, і саме про цю роботу наші діти можуть розповісти вже сьогодні. Але зараз ми хочемо до розвитку рідних Близнюків залучити не тільки учнів, але й громаду в цілому, – додала Лариса Куц.

Автор: Марина Проценко