На Харківщині селяни протестували через скасування автобуса

На Харківщині селяни протестували через скасування автобуса

Фото: esp.md

Минулого тижня жителі кількох населених пунктів Лозівського району на знак протесту перекрили дорогу місцевого значення Панютине – Стара Володимирівка. До таких радикальних дій місцевих підштовхнув невтішний стан доріг, через який перевізник відмовився курсувати селами, розірвавши єдине сполучення з районним центром.

Автобус, що їздить у напрямку Лозова – Миролюбівка – Українське – Мирне – Лозова, припинив перевезення людей ще на початку вересня. За словами Орільського селищного голови Івана Крикуна, для двох останніх сіл цей транспорт був єдиним сполученням з райцентром, адже залізниці там немає.

А 21 вересня – коли сплинуло близько двадцяти днів від того, як транспорт перестав ходити за маршрутом, – кілька десятків місцевих жителів вийшли на акцію протесту та перегородили дорогу.

Річ у тому, що знак «Лозівський район» з боку Дніпропетровської області означає, що дороги немає, – пояснює селищний голова. – Дорогу не ремонтували понад 20 років, а глибина деяких ям сягає майже півметра.

Таке бездоріжжя набридло не тільки місцевим автомобілістам, а й перевізникам, додає голова. А після того, як одного разу, потрапивши у величезну яму, в автобуса відірвало газове обладнання, перевізник категорично відмовився їздити розбитою дорогою до того часу, поки тут не зроблять хоча б поточний ремонт.

Сюди ремонти не дійшли

На карті маршруту, яким рухається вищезгаданий автобус, територія Орільської селищної ради розташована останнім пунктом. Вона межує з Дніпро­петровською областю. Ще влітку дорожники пообіцяли відремонтувати дорогу на цьому напрямку. І виконали свої обіцянки, але не повністю. Так, спочатку в райо­ні роботи тривали на ділянці від Лозової до Панютиного, потім ямковий ремонт провели в напрямку Царедарівки та Миролюбівки.

Роботи велися до початку території Орільської селищної ради. Потім техніку звернули й переправили на іншу дорогу, недоремонтувавши до кордонів з Дніпропетровською областю близько восьми кілометрів. Це й образило людей, – описує передісторію акції протесту Іван Крикун.

Після цього голова звернувся до районної державної адмініст­рації, а та у свою чергу – до обласної. У Департаменті капітального будівництва ХОДА аргументували припинення ремонтних робіт тим, що автодорога, яка проходить Орількою (Панютине – Стара Володимирівка), не ввійшла до переліку першочергових робіт з поточного середнього ремонту автомобільних доріг місцевого значення за рахунок державної субвенції, яка цього року для Харківщини склала 656 мільйонів 185 тисяч 200 гривень.

Також в офіційній відповіді Департаменту йшлося про те, що вищезгаданий перелік першочергових доріг було сформовано з урахуванням позицій, наданих районними державними адміністраціями області, та зазначено, що, відповідно до пункту 1 статті 31 ЗУ «Про місцеве самоврядування» та пункту 10 статті 91 «Бюджетного кодексу України», органи місцевого самоврядування можуть розглянути можливість щодо фінансування (співфінансування) робіт за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

Та бюджет Орільської селищної ради, каже Іван Крикун, не може собі дозволити таких витрат. Його ледь вистачає на поточні проблеми селища.

– Сьогодні бюджет складає близько 4 мільйонів гривень. З цих коштів близько 800 тисяч гривень іде на утримання місцевої пожежної частини, близько мільйона віддаємо на утримання двох шкіл. Окрім цього, селищу, де проживає 4,5 тисячі населення, вистачає поточних проб­лем, – аргументує селищний голова.

Фото: ТРК "Сігма"/ Facebook

Тимчасове рішення

Аби унормувати гостру дорожню проблему, селищу навіть шукали соціального партнера, розповідає перший заступник голови Лозівської райдержадміністрації Юрій Петренко.
Нещодавно на території селища відкрився елеватор. Звичайно, усі розуміють, що навантаження на дорогу зросте через рух вантажівок, які перевозитимуть десятки тонн зерна. Тому запитували власника елеватора про можливість сприяння в ремонті доріг. Нам відповіли, що зараз елеватор тільки розпочинає свою роботу й достатньої кількості ресурсів, аби фінансувати дороги, господарство не має, – пояснює він.

Загалом, за його словами, районна адміністрація неодноразово порушувала в області питання доріг, зокрема йшлося про необхідність ремонту дороги в районі селища Орілька та про наміри людей перекрити дорогу.

Ми попросили надати інформацію про графіки проведення робіт, джерела фінансування та терміни ремонтів, отримали тільки загальну суму фінансування, – додає Юрій Петренко.

За його словами, проблема лежить у площині фінансів, адже обсяги доріг, які потребують ремонтів, набагато більші, аніж фінансові можливості. Так, цього року з державної субвенції Лозівський район отримав близько 15,6 мільйона гривень.
Безумовно, це великі кошти. Але кого звинувачувати, якщо їх не вистачає на всі проблемні дороги, – каже Юрій Петренко. – На сьогодні не тільки район, а й загалом область уже використала субвенцію на дороги. Інші області не змогли освоїти кошти, які були спрямовані на ремонт доріг. Тому, за словами керівника ДП «Дороги Харківщини» Ігоря Турченка, сьогодні перед Кабінетом Міністрів уже порушено питання, аби переспрямувати частину субвенції тих областей, які не використали, на ті області, які справились із завданням, зокрема й Харківщину, щоб відремонтувати такі проблемні ділянки.

Також під час зібрання людей біля Орільської селищної ради, яке відбулося 24 вересня, керівник «Доріг Харківщини» телефоном пообіцяв, що цього року на проб­лемній ділянці проведуть поточний ямковий ремонт, а далі намагатимуться включити даний відрізок до списку доріг, які капітально ремонтуватимуть у 2019 році.
Так, уже із суботи на проблемній ділянці з’явилися працівники дорожньої служби, які засипають найбільш проблемні відрізки шлаком і щебенем. Щоправда, такі міри – тимчасові, зізнаються в районі, адже дорога потребує капітального втручання.

А поки що стан доріг – це перший з аргументів перевізника, який відмовляється надавати послуги, додає Юрій Петренко. Цього разу питання вдалося владнати: з неділі, 23 вересня, рейс відновлено.

Окрім орільського напрямку, за словами першого заступника голови РДА, проблемою для Лозівщини залишається дорога в ще одному великому селищі району – Краснопавлівці. Тут пролягає дорога державного значення Р51 Мерефа – Лозова – Павлоград. За інформацією Служби автомобільних доріг (САД), цього року тут відремонтують найбільш зруйновані відрізки, а на капітальний ремонт місцеві жителі можуть розраховувати лише наступного року.

Як повідомив під час брифінгу 20 вересня перший заступник начальника САД у Харківській області Сергій Пляка, проектом бюджету на наступний рік передбачається виділення кош­тів на цю дорогу за окремою цільовою програмою – так, як цього року було з дорогою Харків – Охтирка. Планується, що роботи розпочнуться з ділянки від Мерефи, ремонтуватимуть і ділянку від Лозової до кордону з Дніпропетровською областю. Також наступного року дорожники планують відновлення мосту біля села Іванівка Лозівського району.


У яких випадках перевізник може скасувати рейс

Основні права та обов’язки автомобільного перевізника та автомобільного самозайнятого перевіз­ника, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, висвітлено у статті 30 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до закону, перевізник має право скасувати рейси своїх транспортних засобів за обставин, які він не міг передбачити і яким не міг запобігти, повернувши пасажирам (або замовнику послуг) кошти, сплачені ними за перевезення.

Окрім цього, перевізник може обмежувати або припиняти перевезення в разі стихійного лиха, епідемії, епізоотії або іншої надзвичайної ситуації, а також скасовувати рух транспортних засобів у разі виникнення загрози життю пасажирів чи безпеці вантажів.
Обставини, які можуть стати причиною розірвання співпраці між перевізником та замовником, мають бути прописані в угоді.

Аби обрати перевізника, обласна державна адміністрація, райдержадміністрація або сільська, селищна, міська ради проводять конкурс. Після того як конкретний перевізник перемагає, вони мають укласти угоду, що визначає причини, через які можливе розірвання цієї угоди як з боку райдержадміністрації, так і з боку перевізника. В останньому випадку перевіз­ник не може відразу відмовитися від надання послуг. Він має за місяць попередити про наміри, щоб районна адміністрація змогла провести конкурс на нового перевізника, – пояснив начальник Управління з питань розвитку транспортної інфраструктури, торгівлі та фінансових ресурсів Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА Володимир Наконечний.


Якщо і ваш маршрут скасували

У разі, якщо перевізник скасовує маршрут, громадяни мають звернутися до органу, який відповідає за його організацію. Відповідно до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт», організація пасажирських перевезень на міжнародних автобусних маршрутах загального користування, а також міжміських і приміських автобусних маршрутах, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, тобто на Мі­ністерство інфраструктури України.

Якщо маршрути приміські або ж міські, організацію покладено на обласні державні адміністрації.
За організацію приміських автобусних маршрутів загального користування, що не виходять за межі району, відповідають районні державні адміністрації, а за організацію місцевих автобусних маршрутів загального користування – виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Автор: Марічка Зорняська