Коли вага має значення: чи рятують євроштрафи українські дороги

Коли вага має значення: чи рятують євроштрафи українські дороги

Фото:www.facebook.com/kharkiv.dsbt

У Харківській області повним ходом ремонтують дороги. Та після відновлення покриття їх ще треба зберегти, зокрема від несумлінних водіїв вантажівок, які не цураються порушувати вагові норми й перевозять, наприклад, 60 тонн замість дозволених 40 тонн. Через це дорожнє полотно може деформуватися, й не рідко виникати ДТП.

У середині серпня інспектори Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) у Харківській області зафіксували своєрідний рекорд у перевищенні вагових обмежень. На 471-му кілометрі автомобільної дороги Київ – Харків – Довжанський вони зупинили транспортний засіб харківського перевізника, який віз із Херсонщини овочі та фрукти. Як виявилося, на здвоєну вісь авто навантаження складало 23,350 тонни, що на 7,350 тонни більше від установленої норми (відповідно до правил дорожнього руху дорогами України дозволяється рух транспортних засобів із загальною масою 40 тонн та 16 тонн на здвоєну вісь). Як результат, власнику вантажу було нараховано штраф у розмірі 3252 євро (106 116 гривень).

Такі обсяги і порушення на таку суму ми зафіксували вперше, – каже начальник Управління Укртрансбезпеки у Харківській області Євген Шатохін. – За мірками всієї України рекорд складає понад 45,5 тисячі євро (Його зафіксували на Тернопільщині, машина рухалася з вагою у 200 тонн при дозволених у тому випадку 24 тоннах. – Ред.).

Інший випадок стався 7 вересня під Харковом. Трапилась ДТП за участю великовагового транспортного засобу, у якого через перенавантаження відвалилося колесо, що пошкодило два легкові автомобілі.

Після усунення несправності цю вантажівку поліція супроводила до стаціонарного поста. Після проходження габаритно-вагового контролю виявилося, що загальна маса авто склала 60 тонн 200 кілограмів, що є порушенням вагових норм. Тут штраф склав 752 євро.

За даними Управління Укртрансбезпеки у Харківській області, із цього січня інспектори перевірили 9729 транспортних засобів. Із них 4624 – саме вантажівки. За результатами цієї роботи склали 278 актів через перевантаження на суму 46 615 євро.  До державного бюджету порушники сплатили вже 1 098 840 гривень.

Рік тому показник складених актів був би вищим, – каже Євген Шатохін. – Якщо раніше наші інспектори, зважуючи 10 машин, складали по 5–7 актів за перевантаження, то сьогодні і десять, і двадцять зважать – і все може бути в нормі. Водії почали розуміти, що їх реально контролюють і карають за порушення.

Керівник відомства розповів, що здебільшого грішать недотриманням вагових норм зерновози. І якщо раніше власники цих машин «варили» собі більші кузови, то сьогодні вони розуміють, що зрештою це виливається їм у збиток. 

Таку тенденцію спровокували не тільки штрафи європейського рівня, а й робота нового обладнання. Нагадаємо, минулої осені Управління Укртрансбезпеки у Харківській області отримало три нові габаритно-вагові комплекси. Загалом у країні закуплено 78 таких ГВК.

Раніше ми працювали одними старими вагами, які належали Облавтодору. У деяких областях вони були, а в деяких не було взагалі, – додає Євген Шатохін.

На нервах

Та не всі перевізники хочуть «грати за новими правилами», і нерідко відмовляються добровільно вносити плату за порушення норм перевезення. Тоді Укртрансбезпека змушена звертатись до органів прокуратури, які подають відповідні позови до судів.

Як розповідають інспектори відомства, здебільшого піймані на порушенні водії відмовчуються і навіть не виправдовуються. Та нерідко нерви в них здають. Один з таких випадків стався 2 серпня на Миколаївщині, де з липня було введено посилений габаритно-ваговий контроль. Колеги харківських інспекторів з Укртрансбезпеки зупинили караван фур із зерном, які відмовились пройти зважування. Товарно-транспортні накладні на вантаж у водіїв були відсутні.

Випадок на Миколаївщині 2 серпня, коли перевізник висипав на зузбіччя зерно. Фото: www.facebook.com/УкртрансбезпекаМиколаївська-область

На прохання проїхати до вагового контролю перед пунктом розвантаження автомобілів власник вантажівок, який під’їхав, відкрив борти та висипав пшеницю прямісінько на узбіччя.

Як прокоментував цю ситуацію Євген Шатохін, подібного в наших краях не ставалося. Він розповів, що на таку нервову поведінку миколаївського перевізника звернули увагу відповідні органи і здійснили свої перевірки. Так, тільки Державна служба України з питань праці нарахувала йому штраф у 6,5 мільйона гривень за те, що 68 осіб працювали в нього без оформлення.

Несумлінні водії також, знаючи, що вночі інспектори Укртрансбезпеки не чергують, просто відпочивають удень, а рухаються далі вже вночі.

Та відомство вже потурбувалося щодо цього і веде перемовини з Урядом стосовно розширення штату. Сьогодні на Харківщині контроль та нагляд за безпекою на автошляхах здійснюють вісім інспекторів.

Відповідатимуть усі

У Міністерстві інфраструктури хочуть посилити відповідальність за транспортування габаритного вантажу. Ще минулого року у Верховну Раду України було направлено законопроект № 6644, яким пропонується вважати винними за розбиті дороги всіх учасників товарообігу: господаря вантажу, відправника та перевізника. А водій, у свою чергу, матиме право відмовлятися від перевезення вантажів, якщо його автомобіль завантажений понад норму. Законопроект чекає на розгляд нардепами.

Як тільки ми випишемо штраф не тільки на водія, а й на відправника та отримувача вантажу, ситуація зміниться ще на краще, – прогнозує Євген Шатохін.

В Укртрансбезпеці нагадують, що перевантаження допустиме лише в тому разі, якщо транспортується моноліт, велика деталь, яку не можна поділити, як-от, велика турбіна тощо. Тоді перевізник має отримати спецдозвіл у правоохоронців. За цей дозвіл також сплачують гроші в бюджет.


ОТГ цінують свої гроші

Берегти свої дороги почали об’єднані громади Харківщини. В Управлінні розповіли, що до них звертаються представники ОТГ з проханням провести обстеження ділянок доріг для розташування там майданчиків  габаритно-вагового контролю, бо на ремонт доріг витрачають і свої кошти.

Таку ініціативу, зокрема, вже виявила Нововодолажчина. 

Нам телефонують, кажуть, що підприємства почали збирати зерно. Люди розуміють, що вантажитися понад міру не можна, майданчики є, фахівці працюють, дороги зберігаються. Це хазяйський підхід, – говорить Євген Шатохін.

Автор: Тетяна Василець