Питання пільгового перевезення знову гостро постало на Харківщині

Питання пільгового перевезення знову гостро постало на Харківщині

Фото: www.uezd.com.ua

Пільгу на проїзд у громадському транспорті гарантує держава, а от її виконання офіційний Київ переклав на місцеві бюджети. Однак для останніх ця ноша є дуже важкою, а подекуди навіть непосильною. Особливо гостро це питання постало для громад, що поблизу Харкова.

Уже не перший рік у Малоданилівській ОТГ Дергачівського району області ламають голови над тим, де взяти гроші на компенсацію пільгового перевезення. Бо навіть усього бюджету розвитку об’єднаної громади не вистачить, щоб це зробити.

– У Малоданилівській ОТГ, як і в інших об’єднаних громадах, що розташовані поблизу Харкова, проблема компенсації пільгового перевезення стоїть гостріше, ніж в інших населених пунктах, – наголосив під час зустрічі керівників об’єднаних громад з представниками обласної влади голова Малоданилівської ОТГ Олександр Гололобов. – Наші жителі їздять до Харкова на роботу. Водночас у Малій Данилівці багато дачників з Харкова (на території ОТГ – 16 дачних кооперативів). Місто Харків не компенсує пільгове перевезення нашим перевізникам. Тобто виходить, що бюджет Малоданилівської ОТГ повинен компенсувати перевезення не тільки наших пільговиків, а ще й харківських. При цьому малоданилівці, що працюють у Харкові, саме туди сплачують податок на доходи фiзичних осiб. 

Очільник об’єднаної громади зазначає: якщо ситуація не зміниться, то весь бюджет розвитку Малоданилівської ОТГ ітиме на компенсацію пільгового перевезення, і все одно цих грошей не вистачить.
З колегою погоджуються й інші керівники ОТГ Харківщини. Добре знають про проблему й у профільному департаменті Харківської обласної державної адміністрації.

– Сьогодні питання пільгового перевезення актуальне для всіх громад, – підкреслив директор Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА Андрій Колос. – Дійсно, компенсацію за проїзд пільгового контингенту, відповідно до законодавства, покладено на місцеві бюджети. Згідно з нашими даними, у 2018 році перевізникам було компенсовано лише 10 % від розрахункової суми. 

Разом з цим очільник профільного Департаменту зазначив, що сьогодні в українських реаліях окупність нового автобуса складає близько восьми років (це з урахуванням компенсації).

– Громади роблять вигляд, що платять, а перевізники роблять вигляд, що працюють. Ви сплачуєте перевізникам 10 %, а перевізники з шести рейсів роблять тільки чотири, а хтось – один рейс із трьох, хтось – із чотирьох, – констатував Андрій Колос.

На монетизацію не погодилися

– Світовий досвід розв’язання проблеми пільгового перевезення – монетизація, – зазначив під час дискусії заступник голови ХОДА Михайло Черняк. 

На Харківщині минулого року намагалися піти цим шляхом. Нагадаємо, 14 березня 2018 року Кабмін прийняв постанову «Про встановлення державних соціальних нормативів у сфері транспортного обслуговування». У документі передбачалося, що пільговикам буде компенсовано суму, що дорівнює середній вартості проїзду, помноженій на 30 поїздок. А гроші на ці потреби мали б виділяти місцеві бюджети. Коли все було пораховано, голова ХОДА Юлія Світлична підписала розпорядження, в якому було затверджено розмір компенсації на одного пільговика – 130 гривень. Однак даний вид монетизації в регіоні не прижився, жодна громада не пішла цим шляхом. 

– В урядовій постанові чітко сказано, що органи місцевого самоврядування можуть надавати пільгу як у вигляді компенсації її у грошовому еквіваленті, так і у фізичному вигляді. Місто Харків на сьогодні не розглядає питання монетизації пільг, і ми залишаємо пільгу на проїзд у фізичному вигляді, – заявив ще в березні 2018 року заступник Харківського міського голови з питань інфраструктури міста Євген Водовозов.

Харків надав безкоштовний проїзд близько 700 тисячам жителів міста.

– Постановою пропонувалося ввести монетизацію пільгового перевезення добровільно, – пояснив «СК» директор Департаменту соціального захисту населення ХОДА Юрій Шпарага. – Громади вирішили піти шляхом прийняття місцевих програм і шляхом відшкодування вартості проїзду безпосередньо перевізникам. На монетизацію пільг жодна громада не пішла, тому що потрібно було б виділити всім пільговикам по 130 гривень, і неважливо, їздять вони чи ні. По факту не всі пільговики користуються громадським транспортом.

Також він підкреслив, що сьогодні питання перевезення в межах громад практично вирішено з перевізниками. Окремі громади видають талони на проїзд, окремі – відшкодовують проїзд перевізникам. А от проблема міжміського перевезення стоїть доволі гостро. Наразі розглядається можливість створити відповідну обласну програму, яка б реалізовувалася за рахунок обласного та місцевих бюджетів.

– Для упорядкування міжміських перевезень нещодавно (19 січня. – Авт.) було проведено відповідну нараду, зараз збираємо інформацію і будемо виходити на рішення щодо прийняття обласної програми пільгового перевезення, – повідомив Юрій Шпарага

А як же електронний квиток?

Ще одним з варіантів розв’язання проблеми пільгового перевезення мало б стати введення єдиного електронного квитка. Але навіть Харків досі не може повноцінно впровадити цю систему. Влада міста відтерміновує цю подію, посилаючись на технічні складності.

– У районах також не відкидається варіант введення електронного квитка, – зазначив очільник Департаменту соцзахисту ХОДА. – Але проблема в тому, що не всюди є Інтернет, а валідатори прив’язані до нього.
За словами директора Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА Андрія Колоса, введення єдиного електронного квитка потребує великих інвестицій і комплексного підходу.

– Минулого року ми в окремих районах намагалися ввести електронний квиток, але давайте будемо об’єктивними: сьогодні введення електронного квитка – це 100 % фіксація перевезення пільгового контингенту. Кожного місяця перевізник виставляє рахунок. Якщо громада не платить, то через суд перевізник може заблокувати її бюджет. І ваш бюджет повністю неробочий, поки ви не сплатите перевізнику, – підкреслив Андрій Колос.

Але разом з цим він зазначив, що протягом першого кварталу цього року область запустить два пілотні проекти в населених пунктах Харківського району.

– Автобуси обладнають валідаторами. Селищні ради самостійно зроблять емісію електронних карток, і систему буде обкатано. Потім проаналізуємо, чи правильно проведено розрахунки по сумі компенсації, наскільки взагалі дієздатна ця система, – зауважив очільник Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА. 


 У тему

Близько 480 тисяч жителів Харківської області мають право на безкоштовний проїзд у громадському транспорті. Однак з них тільки 57 тисяч громадян мають право на пільговий проїзд у міжміських маршрутках: учасники бойових дій; постраждалі учасники Революції гідності; особи з інвалідністю внаслідок війни та особи, що їх супроводжують; діти з багатодітних сімей; жертви нацистських переслідувань тощо.
Пенсіонери за віком мають право на пільговий проїзд винятково на міському та приміському транспорті загального користування. У Харківському регіоні близько 112 тисяч таких громадян.

Читайте також: Чи загрожує Харківщині епідемія кору — коментар фахівця. Відео

Мирослава Кольцова