Усе місто в мобільному додатку: секрети найпрозоріших міст України

22.06.2018 18:30 Суспільство
Фото: Фіртка Фото: Фіртка
Електронний запис до лікаря чи депутата, реєстрація в дитсадок чи оформлення заявки на отримання субсидії, і як наслідок — довіра людей до влади. Електронні сервіси не тільки економлять час і дарують комфорт місцевим жителям Дрогобича та Івано-Франківська, а й дозволяють брати участь у розвитку рідного міста та спілкуватися з чиновниками.

Прозоро і відрито

Те, що діяльність міської влади має бути максимально підзвітною і відкритою, впевнені у Дрогобичі Львівської області. Так, із січня минулого року в місцевій міськраді взялися впроваджувати онлайн-послуги. Перевагою електронного сервісу «IGov» є можливість жителів міста отримувати адміністративні послуги за допомогою Інтернету, не покидаючи власну оселю.

Тоді, за два тижні після старту системи, містяни могли отримати близько 40 послуг в електронному вигляді. На сайті міськради запрацювало електронне врядування, електронна демократія, система відеоспостереження і навіть система зняття показань лічильників.

Але на цьому місцеві чиновники не зупинилися, і вже в червні міська рада потрапила в десятку найбільш прозорих в України. Секрет успіху — у відкритості даних, кажуть у міськраді.

— Міська рада — це орган, який має публікувати все, чим він займається. На нашому сайт можна знайти протоколи засідань, погоджувальні акти, звіти депутатів та інше, — розповідає керівник відділу ІТ та аналізу Станіслав Гайдер. — Окрім цього, ми запустили аналітику голосувань депутатського корпусу, де чітко видно їх діяльність і те, за що вони голосували або ж ні.

Простежити за діяльністю народних обранців — добре справа для активних жителів, а от як їм взяти участь у розвитку рідного міста? І до цього завдання у Дрогобичі підішли з креативом.

Так, тут успішно функціонує ще один сервіс — «Відкрите місто». Саме тут люди як з комп’ютера, так і з мобільного додатку можуть відмітити на мапі проблемні місця та допомогти структурним підрозділам виправити комунальні недоопрацювання.
— Також на порталі публікується інформація про ремонт доріг: які саме роботи проводяться, хто кінцевий бенефіціар фірми, яка виконує ремонт, продивитися історію його діяльності в цій сфері. Таким чином, перевірити, чи це не фірма-пустушка, — додає керівник відділу ІТ та аналізу.

А для тих, хто цікавиться, які ремонти плануються у школах і дитсадках міста та яка комунальна власність міста здається в оренду — тут теж розробили сервіси. Так, ця інформація міститься на двох мапах — бюджетній карті Дрогобича та реєстрів комунальної власності.

На останній розміщуються результати електронних аукціонів.
— Це дає можливість охоплювати більше коло людей, скоротити час на розгляд, адже за процесом стежить одна людина (а не комісія, як було раніше), яка визначає переможця саме за найбільшою сумою, яку він сам готовий заплатити, — зазначає фахівець.

Так, у самій будівлі міськраді є банкомат. За оренду місця, де він розташований, підприємець платить щомісяця 400 гривень у бюджет міста. Інші ж місця комунальної власності, де банкомати з’явилися раніше, комісія віддавала по 100 гривень.

Бути привабливим для інвесторів

Завдяки подібним сервісам виконується головне правило успішного розвитку міста — це участь громадян у його управлінні, каже директор КП «Інститут міста» Володимир Конзьолка.
Володимир очолює комунальне підприємство, яке створили задля того, аби всі витрати не лягали на місцевий бюджет (а він у Дрогобича складає 800 мільйонів гривень). Тому фахівці Інституту займаються пошуком програм і грантів та допомагають структурним підрозділам міської ради писати проектні заявки, реалізовувати їх і звітувати.

— Більшу частину бюджету з’їдає «соціалка», і говорити про розвиток міста дуже складно. Тому потрібно ефективно використовувати ті кошти, які ми маємо, залучаючи до цього громаду, та думати, як зробити місто привабливим для інвесторів, — додає директор Інсти

До прикладу, завдяки такій співпраці в міста з’явився мобільний додаток «Дрогобич — Smart city» — своєрідний туристичний путівник, де можна на карті ознайомитись із місцями, які можуть зацікавити туриста: безкоштовні Wi-Fi зони, афіша заходів, туристичні маршрутами та заклади харчування і відпочинку. Жителям Дрогобича мобільний додаток дозволяє дізнаватися про актуальні події в місті, вирішувати питання чи проблеми, а також впливати на міські комунальні та інші служби через вищезгадані сервіси.

Окрім цього, аби зберегти привабливість міста та збагатити місцевий бюджет, у Дрогобичі провели рейд по зовнішній рекламі. Так, аби встановити борд чи сіті-лайт, підприємцю знадобиться дозвіл міської ради, що зобов’яже його щомісяця сплачувати податок до міської скарбниці. Усі дозволи і, відповідно, легальна реклама містяться на ще одному електронному сервісі та відображаються на мапі, тому нелегальних інформаторів тут виявляють швидко.


 За успішне провадження електронних сервісів у 2017 році Дрогобич визнано переможцем конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування» за напрямом «Прозорість та підзвітність місцевого самоврядування». Окрім цього міста, дипломом І ступеня нагороджено місто Івано-Франківськ з практикою «Забезпечення відкритості, підзвітності влади, вільного доступу до інформації усіх категорій населення, в тому числі і людей з обмеженою мобільністю, шляхом впровадження електронних сервісів, нових технологій». Конкурс проводиться Мінрегіоном спільно з Програмою Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні».


 Перший сайт і найстаріший ЦНАП

Схожий курс на відкритість обрало для себе й ще одне місто Західної України — Івано-Франківськ. Тут задля комфорту місцевих жителів і успішної комунікації з владою діє система муніципальних сервісів, які охоплюють діяльність органів влади, надання адмінпослуг, сферу фінансів та комунального господарства, соціальні послуги, транспорт, культуру, освіту, охорону здоров’я, туризм і безпеку міста.

Цікаво, що електронний сайт міста запустили ще в 1999 році, тоді, коли навіть сайту Верховної Ради не було. А вже сьогодні тут працює ціла низка сервісів, які допомагають розвиватися місту та роблять життя городян комфортнішим.

Так, у місцевому ЦНАПі, який запрацював ще вісім років тому і є одним з перших в Україні, надають понад 240 різноманітних послуг. За цей час у трьох районах міста відкрили три підрозділи, а для економії часу ввели електронну чергу.

 Окрім цього, наблизити послуги до громадян тут прагнуть за допомогою «Мобільного адміністратора». Скориставшись телефонним дзвінком або зайшовши на сайт, місцеві мають можливість замовити цю послугу, і працівник ЦНАПу приїде додому з усім необхідним обладнанням і оформить документи на місці. Особливо ця послуга популярна серед людей похилого віку та людей з обмеженими можливостями.

Фото: Івано-Франківська міська рада

Так, загалом для місцевих тут працюють більш ніж півсотні онлайн-послуг. Для зручності в місті створили сервіс, де кожний охочий може зареєструватися та створити свій власний кабінет. І вже станом на травень 2018-го понад 80 000 осіб уже мали власний кабінет (усього населення міста — понад 230 000 осіб).

— Весь документообіг у ЦНАПі ведеться в електронному вигляді, навіть журнал реєстрації тепер не на папері. Підпис людина ставить на спеціальному планшеті цифровою ручкою, — розповів начальник відділу програмного та комп’ютерного забезпечення Івано-Франківської міської ради Андрій Чайківський.
До речі, у місті всі комунальні заклади підключені до системи електронного документообігу, тому термін доставки всіх необхідних документів зводиться до однієї доби.

Дізнатися за допомогою смартфона

Ще одним досягненням іванофранківців є впровадження програми «Мобільний Івано-Франківськ». Цей сервіс забезпечує містян не тільки останніми новини міста та влади, а й можливістю надсилати електронні звернення або запити публічної інформації.

— Переглядати адміністративні послуги та дозволи, що надаються виконавчим комітетом міської ради, завантажувати інформаційні картки послуг і бланки заяв для заповнення, отримувати інформацію про стан виконання послуги та відповідь на звернення чи запит, а також прокладати маршрути до будь-яких закладів міста, — додає Андрій Чайківський.

Також у мобільному додатку доступна інформація про історію міста, телефони керівників і структурних підрозділів виконавчого комітету міської ради, корисні посилання, екстрені телефони та «гарячі лінії», фотогалерея міста.

Для туристів у місті працює мобільний додаток «Івано-Франківськ для туристів».

Цікавий підхід тут знайшли й до впровадження соціальних послуг. Так, люди з інвалідністю І групи, члени багатодітних і малозабезпечених сімей, ветерани ОУН, УПА, АТОвці та пенсіонери, які мають пенсію, меншу від мінімальної, можуть стати власниками картки іванофранківця.

Фото: портал Галка

Така картка надає пільговий проїзд у громадському транспорті та знижку від 10 до 15 % на товари місцевих товаровиробників.
— Таким чином ми підтримуємо власного виробника, — зазначає мер міста Руслан Марцінків. — А за чотири роки нам вдалося створити в місті більш ніж 20 000 робочих місць.

Стежити за комунальниками

Бачити реальну роботу комунальних служб в Івано-Франківську можна за допомогою ще одного електронного сервісу — «GPS-моніторинг комунальної техніки», впровадження якого поліпшило ефективність роботи комунального транспорту, дало можливість правильно розподілити час і місце його роботи, а також забезпечило контроль швидкісного режиму, дотримання маршруту, графіку руху та часу прибуття на зупинки чи об’єкти.

— Це дозволяє стежити в реальному часі за місцезнаходженням техніки. Для цього застосовують супутникові GPS-системи контролю і спостереження, дані якого виводяться на карту. Відповідно, часто взимку трапляються снігопади, і жителі міста скаржаться на роботу комунальної техніки. Так-от, за допомогою цього сервісу кожний містянин може побудувати трек і побачити, чи працювали комунальники в тій чи іншій частині міста, і коли, — розповів фахівець.

Окрім цього, задля комфорту маломобільних груп населення на зупинках, пішохідних переходах, місцях для паркування та тротуарах у місті обладнують об’єкти доступності.

Інформація про такі об’єкти є на веб-плаформі «Доступний Івано-Франківськ», де розміщено інформацію для людей з обмеженими можливостями про об’єкти доступності в місті, цей інтернет-ресурс є інформаційним для систематизації та швидкого пошуку та прокладання маршрутів до відповідних місць.