Як реалізувати право на безоплатне одержання землі — коментар адвоката

Як реалізувати право на безоплатне одержання землі — коментар адвоката

Фото:domik.ua

Кожен громадянин України має право на одноразове безоплатне отримання ділянки землі. Що треба зробити, аби реалізувати його, і що робити, у разі бездіяльності відповідних органів? Відповідь дає постійний експерт "СК".

Питання набуття права на землю громадянами та юридичними особами регулюються главою 19 Земельного Кодексу України. Наш експерт адвокат Роман Чумак, який традиційно дає юридичні відповіді читачам «СК», розповідає, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у випадках:

1) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

2) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

3) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Щоб безоплатно отримати у власність земельну ділянку із земель державної або комунальної власності, подається клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Як пояснив експерт «СК», у клопотанні зазначається цільове призначення земельної ділянки (для ведення ФГ, ОСГ, садівництва тощо), а також її орієнтовні розміри. Також необхідно додати копію паспорта, ідентифікаційний код, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (викопіювання), а також інші документи залежно від конкретної ситуації.

Відповідні органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування мають розглянути це клопотання у місячний строк. Після цього дозволити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати вмотивовану відмову.

– Підставами відмови можуть бути тільки: невідповідність місця розташування об’єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, – пояснює Роман Чумак.

Після розроблення проекту землеустрою, за словами адвоката, його необхідно погодити у Держгеокадастрі. Після погодження орган, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про його затвердження та надання ділянки у власність.

– Як діяти, якщо відповідний орган через місяць взагалі не приймає і не надає рішення ані про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, ані про відмову у його наданні? – питаємо у Романа Чумака.

– Тоді громадянину, відповідно до ст. 118 ЗК України, дається право самостійно замовити розроблення проекту землеустрою. У цьому випадку він повинен письмово повідомити відповідні органи і додати договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Однак такий варіант може не виправдати себе, оскільки не до кінця відомо, чи справді може бути приватизовано обрану ділянку, і чи не належить вона комусь іншому, – відповідає експерт.

Серед інших варіантів адвокат пропонує подати скаргу на ім’я керівника органу, до якого було подано клопотання і, якщо це не допомогло, – звертатися в суд, або одразу йти до суду.

– Скаргу можна подати через канцелярію або поштою. Також бажано залишити  один її примірник собі з позначкою прийняття, оскільки надалі вона може знадобитися як додаток до наступних звернень, – радить адвокат.

У разі звернення до суду необхідно оскаржувати бездіяльність відповідних органів, вимагати визнати таку бездіяльність протиправною і зобов’язати такі органи прийняти одне з рішень (надання дозволу або відмову у наданні). У разі підстав суди зобов’язують орган місцевого самоврядування розглянути заяву та прийняти одне з відповідних рішень.