Тренінг про радіомовлення для громад: як створити спільний медіапростір

21.10.2019 17:36 Суспільство
фото Харківської обласної ради фото Харківської обласної ради
Де взяти гроші на відкриття радіо у громаді, як його оснастити та зробити корисний для аудиторії продукт – про це розповідали керівникам районних радіо Харківщини провідні українські радіофахівці на тренінгу, що відбувся в Харкові.

Практичний тренінг «Мовлення громад: як громаді створити своє якісне ФМ-мовлення?» організувала обласна рада.

– Харківська обласна рада невипадково опікується питанням розвитку радіомовлення у громадах. Так, як місцеві ради – найближча влада до людей, так і радіо – найзручніший, найдоступніший та найефективніший засіб масової інформації. Особливо в сільській місцевості та в невеликих містечках, – зазначив голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.

Представники радіо-ЗМІ з Балаклійського, Ізюмського, Красноградського, Лозівського, Первомайського, Шевченківського, Чугуївського районів та міста Харкова прослухали лекції провідних фахівців у галузі радіомовлення. Голова правління Громадського радіо Андрій Куликов розповів про функції та завдання мовлення громад, ознайомив із закордонним та українським досвідом створення радіо. Головний технічний фахівець Громадського радіо Олександр Соломка зорієнтував присутніх у технічних особливостях облаштування радіостанцій та окреслив орієнтовні кошториси. Експерт Незалежної асоціації телерадіомовників Ольга Большакова розтлумачила правові аспекти мовлення громад.

Читайте також: Громада і її голос: яка роль локальних медіа на Харківщині. ВІДЕО

Зокрема, Андрій Куликов пояснив різницю між громадським мовленням і суспільним. За його словами, суспільне мовлення – це загальнодержавна або загальнонаціональна схема телерадіомовлення, незалежна від комерційного сектора і спрямована на інформування суспільства про найважливіші події. А мовлення громад – це телерадіомовлення, яке звертає головну увагу на проблеми певної території або групи людей, а також висвітлює ті теми, які державні та комерційні мовники обминають.

Голова правління Громадського радіо виокремив три джерела, з яких можна отримати кошти на відкриття громадського радіомовлення: перше – гранти, друге – спільні договори з місцевим самоврядуванням, третє – підтримка з боку громади, благодійні внески. Андрій Куликов наголосив, що суспільству варто надавати інформацію про фінансування радіостанції. Це збільшує довіру до ЗМІ.

– У грудні 2013 року журналісти Громадського радіо самі організувалися, розпочали мовлення й виробництво подкастів, чотири місяці працювали на волонтерських засадах. Ми не беремо грошей від політичних лідерів чи течій, наше ЗМІ не належить олігарху. Ми неодноразово використовували механізм спільнокошту, який дозволяв збирати серйозні кошти і в Україні, і за кордоном на певні радіопроекти, – розповів Андрій Куликов.

Олександр Соломка зазначив, що для створення нової радіостанції можна використовувати державну телевізійну вежу. Серед переваг виокремив цілодобове безперебійне живлення, базову технічну підтримка та висоту розташування антени. Також він розповів про вартість передавальної техніки та фірми-виробники. Наприклад, передавач потужністю 1 кВт коштує 4200 доларів, 100 Вт – 2100 доларів. У ході розмови вирішили, що для економії бюджету непоганим варіантом буде використання кількома радіостанціями однієї антени.

Керівники радіостанцій Харківщини розповіли про ті радіопродукти, які вже отримали схвалення слухачів, а також дізналися про новації колег з інших районів. Також укласти і презентувати сітку радіомовлення для обговорення та отримання зворотної реакції мали змогу ті журналісти, які лише стають на шлях розбудови мовлення у своїх громадах.

Наприклад, заступник голови Харківської обласної спілки ЗМІ Володимир Лященко на тренінг прийшов, аби в майбутньому відкрити радіостанцію в Богодухівському районі. Для цього він хоче залучитися підтримкою органів місцевого самоврядування.

– Мене зацікавила тема «радіо», адже здебільшого в суспільстві не сходить з язиків «телебачення». Наступного року відбудеться утворення Богодухівської ОТГ, тому важливо підготувати до цього громадську радіостанцію, – зазначив Володимир Лященко.

Підсумовуючи тренінг, голова Харківської облради зазначив, що подібні заходи сприятимуть розвитку мовлення у громадах.

– Провідні європейські держави, на чий досвід Україна зважає, торуючи власний шлях, своє радіомовлення формують за принципом залучення жителів громади. Два дні практичного тренінгу, спілкування та обмін досвідом показали, що радійники Слобожанщини теж активно послуговуються цим принципом, запрошуючи до виробництва програм волонтерів, – наголосив Сергій Чернов.

За його словами, цей тренінг також показав, що є резерви для кооперації, обміну ідеями, об’єднання ресурсів між районами. Це в результаті позитивно впливатиме на якість інформаційного, аналітичного та розважального радіопродукту. А Харківська обласна рада сприятиме, координуватиме, надаватиме методичну допомогу, аби пришвидшити суспільно значущий процес розвитку радіомовлення у громадах.

Читайте також: Розкажи про свою громаду: на Харківщині триває конкурс для молоді