Великий Єврочелендж

Чугуївським соцпрацівникам закупили екотранспорт

Поки в Україні набирає обертів робота зі зменшення негативного впливу на навколишнє середовище, у нашій області вже закуповують екологічний транспорт для потреб жителів громади. Свій перший крок зробив Чугуїв.

За даними ООН, два роки тому обсяг викидів вуглекислого газу на планеті зріс і перевищив 53 гігатонни (для порівняння: усі живі істоти на Землі складають близько 550 гігатонн, а одна гігатонна – це мільярд тонн). При цьому, зокрема, у країнах Європейського Союзу транспорт утворює 25–27 % викидів парникових газів в атмосферу, про що свідчать дані Європейської федерації транспорту та довкілля за 2017 рік. Надмірність парникових газів в атмосфері – це зміна клімату, яку українці вже можуть відчувати на собі, а також отруєння повітря, яким дихаємо. З огляду на такий стан речей, Європейська комісія посилила увагу до екологічних питань серед європейської спільноти. Торік вона заявила, що у 130 містах 23 країн ЄС якість атмосферного повітря не відповідає стандартам. Посипалися санкції на країни з найбільшим рівнем забрудненості повітря. До прикладу, проблему з викидами в атмосферу (щоправда, здебільшого через пічне опалення у старих будинках історичного центру міста) має польський Краків.

За цей час у Євросоюзі з’явився закон про зменшення до 2030 року автомобільних викидів на 40 %. А ще схвалено стратегію захисту клімату, відповідно до якої країни ЄС можуть за 30 років скоротити викиди парникових газів до нуля.

Для України екологічні проблеми не менш актуальні. Так, у нашій державі найбільше викидів СО2 виробляють приватні автомобілі – близько 270 г/км на людину (за даними громадської організації «Екодія»).

Тим паче, що маємо відповідні зобов’язання, прописані в Угоді про асоціацію України з ЄС. Ми маємо впровадити 164 завдання в розділі «Навколишнє середовище», з яких, відповідно до Навігатора Угоди від видання «Європейська правда» (показує, скільки зобов’язань має виконати

Україна відповідно до додатків Угоди про асоціацію і коли), виконано 12. Ще 72 завдання – у розділі «Транспорт», з них виконано три. Завдяки євроінтеграції в Україні мають відбутися зміни, зокрема у вітчизняній природоохоронній галузі, сфері управління довкіллям, моніторингу якості атмосферного повітря, води, управлінні відходами та ресурсами, охорони природи, промислового забруднення.

Якщо трохи детальніше, то, приміром, за напрямом «Якість атмосферного повітря» наша держава має встановити систему моніторингу за якістю палива; заборонити використання важкого дизельного палива, газу, нафти з понад граничним вмістом сірки та прийняти нові закони, які б регулювали державний моніторинг повітря та інше.

Окрім впровадження положень Директив ЄС, яке здійснюється в рамках виконання Угоди про асоціацію з ЄС, Україна має підтримувати Паризьку угоду та Глобальну ініціативу з підтримки країн у переході до електромобільності (Програма Е-мобільності).

У травні 2018 року було прий­нято національну транспортну стратегію, розраховану до 2030-го. Вона передбачає збільшення частки електротранспорту у внутрішньому сполученні до 75 % і загальне збільшення частки використання електротранспорту та електромобілів.

в Україні найбільше викидів СО2 виробляють приватні автомобілі – близько 270 г/км на людину

Електроскутери у громаді

Як на ділі збільшується частка електротранспорту і як його використання для потреб громади зароджується на Харківщині, «СК» побачив цього літа в Чугуєві. На початку серпня в місті презентували проект «Соціальний екотранспорт». Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Чугуївської міської ради, працюю­чи над розвитком своїх послуг, вирішив закупити транспорт для соціальних працівників. Він має допомогти ефективніше використовувати робочий час при наданні соціальних послуг 600 чугуївцям, які потребують обслуговування вдома. Як розповіла «СК» директорка центру Тетяна Сємілєтова, у переважній більшості підопічні територіального центру проживають у приватному секторі. Інколи соціальному працівнику потрібно долати відстань від 3 до 5 км від одного будинку до іншого по місту, яке розташоване на пагорбах. І все це пішки або на велосипеді. Та завдяки участі в обласному конкурсі розвитку територіальних громад «Разом в майбутнє» громаді вдалося закупити шість електроскутерів для соцпрацівників.

Загальна вартість проекту «Соціальний екотранспорт» склала 200 тисяч гривень. Нагадаємо, за умовами конкурсу фінансування міні-проектів – переможців відбувається так: 50 % – кошти обласного бюджету, 45 % – кошти місцевого бюджету та 5 % – внесок конкурсанта.

При виборі транспорту в територіальному центрі надали перевагу саме електричним скутерам, адже хотіли відійти від того, що забруднює довкілля.

– У нас був вибір – традиційні скутери на паливі чи електроскутери. Звичайно, ми обрали останнє, адже такий транспорт не тільки економніший, а й мінімально завдає шкоди навколишньому середовищу. Він безшумний, потребує на 100 км 1,8–2,6 квт/год, тому ми в середньому заряджаємо їх раз на тиждень. Крім того, роботу свого центру ми будуємо з урахуванням досвіду європейських колег, – пояснює директорка терцентру.

Країни Європейського Союзу велику увагу приділяють інтеграції екологічної політики в різні сфери життя. У Чугуєві вирішили втілити свою екологічну ініціативу, щоб долучитися до змін у державі.

Стають екологічно свідомими

Начальниця відділу енергоменеджменту і залучення інвестицій Чугуївської міської ради Катерина Проценко розповіла нам, що, крім екологічного проек­ту, втіленого терцентром, у місті активно працюють і над іншими проектами. Допомагає цьому прийнята депутатами міськради програма енергозбереження та енергоефективності. Її ухвалено на виконання загальноукраїн­ських програм з підвищення енергоефективності та зменшення споживання енергоресурсів. Також програма базується на нормах, прописаних у директивах ЄС та Угоді про асоціацію, у якій ідеться про потребу в енергозбереженні та енергоефективності.

– Екоскутери нашої соціальної сфери – це тільки початок. Хочеться більшого. Звичайно, для таких малих містечок, як Чугуїв (з населенням близько 30 тисяч осіб), скажімо, перехід на електричний громадський транспорт – це поки що далека мрія. Та ми готові працювати над її втіленням, – каже Катерина Проценко.

Сьогодні відділ, який очолює пані Катерина, займається розробкою плану дій сталого енергетичного розвитку для Чугуєва на наступні роки. У цьому плані є розділ, присвячений громадському транспорту.

– Ми знаємо, що Європейський Союз рекомендує реформувати цей сектор так, щоб його енергоспоживання було якомога нижчим. На ці рекомендації ми й орієнтуємося, – запевняє Катерина Проценко.

У планах міста, орієнтованих на зменшення викидів в атмосферу, є також розвиток велосипедної інфраструктури. Оскільки Чугуїв має 12 велопарковок, тут щорічно проходять велопаради та розвиваються велоекскурсії, потреба організації велосипедних доріжок давно назріла. Тож сьогодні в місті готові почати підготовку наступного екопроекту.

Таким чином Чугуїв крок за кроком стає екологічно свідомішим. Серед інших екопроектів громади – вуличні світильники, які живляться від сонячних батарей, орієнтація для комунальних закладів при закупівлі матеріалів чи техніки на клас енергоефективності (найкращий клас є А, А+). А ще в місті працює система енергомоніторингу, завдяки якій відстежується споживання електроенергії в комунальних закладах.


У тему

Працюють над маркуванням

На початку серпня з’явилося повідомлення про те, що в Мінприроди України розроблять європейську систему маркування автомобілів та інформування споживачів щодо викидів СО2 і використання палива. Уже відбулося перше засідання робочої групи, до якої увійшли представники профільних міністерств, наукової та експертної спільноти, учасники руху за популяризацію електромобілів. Група має розробити відповідні нормативно-правові документи на виконання положень Директиви 1999/94/ЄС задля забезпечення своєчасного та повного інформування громадян щодо викидів парникових газів та рівня використання палива новими легковими автомобілями.

За словами заступника міністра екології та природних ресурсів України з питань євроінтеграції,

голови робочої групи Миколи Кузьо, реальний вплив на довкілля від використання автомобіля стає дедалі вагомішим фактором при виборі транспорту екологічно свідомих громадян, тому ті виробники, які здійснюють заходи для зменшення негативного впливу на довкілля, мають отримати всі інструменти для належного інформування покупців.

Європейська директива регулює правила маркування нових автомобілів знаками щодо економії палива та обсягів викидів СО2, установлює вимоги до інформації щодо витрат палива та обсягів викидів СО2, що розміщується в інформаційних та рекламних матеріалах. Таким чином, можемо очікувати, що в майбутньому і на українських дорогах з’являться автомобілі з екологічним маркуванням.


Газета «Слобідський край» з серпня по листопад 2019 року бере участь у проекті «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій і «Європейською правдою». Окремі думки, висловлені у статтях, підготовлених у рамках проекту, є особистою позицією авторів газети і жодним чином не відображають точку зору Європейського Союзу.

LogoProject