Вирости до експортера: Як харківським підприємствам вийти на ринки ЄС і далі

10.11.2017 16:15 Економіка
Фото: glavnovosti.com Фото: glavnovosti.com
Урядовці закликали місцевий бізнес до формування експортної політики України. Зі свого боку там нагадали, з якими країнами легше торгувати, де шукати партнерів і які ще нові можливості є для бізнесменів і бізнесвумен нашого краю.

Основний партнер

Під час IX Міжнародного економічного форуму «Інновації. Інвестиції. Харківські ініціативи!», який проходив у Харкові 22 вересня, відбулася низка тематичних панельних дискусій. Зокрема, фахове обговорення можливостей з розвитку експорту зібрало чимало представників місцевого бізнесу, переважно малого та середнього. Поговорити з ними зібрався потужний десант із фахівців Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, громадських організацій, торговельних палат, міжнародних інвестиційних фондів, банків та посольств.

Головною гостею зустрічі стала торговий представник України – заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Наталя Микольська, яка саме і поділилася тим, що робить профільне міністерство для просування українського експорту.

Як пояснила торговий представник, міністерство для себе визначило кілька пріоритетів для роботи.

Перший – це активна вільна торгівля з Європейським Союзом.

– Ми бачимо, що з кожним місяцем в України зростають поставки не лише по тих товарах, які зайшли на ринок ЄС раніше, а й по нових товарах. Що важливо – стає більше українських підприємств, які виходять на ринок ЄС, – наголосила Наталя Микольська й додала, що з точки зору лібералізації, рівня можливості продавати вітчизняні товари в безмитному режимі і завдяки географічному розташуванню природно, що Євросоюз буде нашим основним торговельним партнером.

Узяти все від вільної торгівлі

Євросоюз у Мінекономрозвитку розглядають не тільки через один вимір – вільна торгівля з ЄС. Там вбачають у такій співпраці можливості для залучення інвестицій з Євросоюзу, вкладень у виробничі потужності на території України, у технології, ноу-хау.

– Важливим є промисловий діалог, який був ініційований Урядом України і Європейською комісією. У його рамках зустрічаються не просто уряди, а бізнес-асоціації, представники регіональних асоціацій органів влади. Однією з ключових цілей цього промдіалогу є залучення української промисловості до глобальних європейських та регіональних ланцюгів створення доданої вартості та розвиток кооперації з підприємствами держав – членів ЄС, – поділилася Наталя Микольська. – Уже відбулися зустрічі та обговорення можливостей співпраці за такими напрямами, як аерокосмічна галузь та автоіндустрія. До кінця року планується проведення зустрічей за напрямами легкої промисловості та видобувної промисловості, а Харківщина має на цих напрямах можливості для розвитку. Заплановано також обговорення за напрямами машино- та суднобудування.

Другий пріоритет діяльності Мінекономрозвитку – укладення домовленостей навколо угод про вільну торгівлю. У цьому напрямі є важливою новина, що Уряд підтримує приєднання України до Регіональної конвенції про панєвро-середземноморські преференційні правила походження (Пан-Євро-Мед). Як пояснила Наталя Микольська, це означає, що країни – учасниці Конвенції можуть використовувати матеріали та сировину одна одної без втрати преференційного статусу походження.

Отже, при виробництві товарів в Україні в майбутньому можна закуповувати сировину та комплектуючі в країнах – учасницях Конвенції, з якими Україна уклала Угоду про вільну торгівлю (УВТ), а вже готову продукцію експортувати в інші країни – члени Конвенції, використовуючи ефект діагонального накопичення при встановленні преференційного статусу товару. Відповідно, і українські матеріали та комплектуючі можуть використовуватись у виробництві у країнах – учасницях Конвенції для подальшого експорту у вигляді складових готової продукції.

Тобто Конвенція має суттєво вплинути на диверсифікацію українського експорту як з точки зору географії, так і з точки зору кошика товарів – збільшиться експорт на ринок ЄС. Швидкі вигоди від цього можуть отримати українське машинобудування, металургія, легка промисловість, меблева галузь та харчова промисловість. У Міністерстві розраховують, що Конвенція запрацює із січня 2018-го, але там упевнені, що вже сьогодні бізнес може планувати на перспективу свою діяльність та експортні поставки.

Узяти від УВТ усе – означає дивитися не тільки в бік країн ЄС, але й у інших напрямках. В Україні з 1 серпня набула сили Угода з Канадою. До слова, за повідомленням Наталі Микольської, на Харківщині є вже експортери, які скористаються можливістю безмитного ввезення товарів на територію цієї країни. Крім Канади, маємо угоди про торгівлю з такими країнами, як Норвегія, Швейцарія, Ліхтенштейн. Зараз фахівці Міністерства працюють над тим, щоб завершити переговорний процес із Ізраїлем і Туреччиною.

Ще один цікавий режим, про який мало хто знає, але про який нагадали спеціалісти профільного міністерства – Generalised System of Preferences.

– Це можливість експортувати в низку країн, які є надавачами цієї системи, у безмитному режимі товарів, навіть якщо в нас нема з ними угоди про вільну торгівлю. Скажімо, у США ми можемо експортувати дуже велику кількість товарів з митом у нуль, щоправда, право подаватися на GSP має імпортер.

На жаль, мало українських підприємств пропагують те, що їхні імпортери можуть скористатися цим режимом. Те саме працює в Японії, – пояснила Наталя Микольська. – У нас є приклад української компанії, у якої при застосуванні цього режиму стандартна ставка мита зменшилася з 12 % до 5 %. Завдяки цьому компанія збільшила поставки своєї продукції втричі.

Торговий представник також нагадала, що в Україні працюють додаткові торговельні преференції: з 1 жовтня Україна в безмитному режимі зможе експортувати більше сільськогосподарської продукції і деякої промислової продукції, яка виробляється, у тому числі, й на Харківщині.

У фокусі – важливе для регіону

Ще одним дороговказом для місцевих підприємців, які мріють про закордонні ринки й тамтешніх споживачів, є Експортна стратегія України. Знайти й ознайомитися з нею можна на сайті Мінекономрозвитку.

– Цей документ важливий тим, що він дає бізнесу орієнтир, куди Уряд спрямовуватиме свої ресурси найближчим часом, він визначає сектори у фокусі. І серед цих секторів є принципово важливі для Харківщини. Це те саме машинобудування, харчова промисловість, інформаційно-комунікаційні технології.

І, що не менш важливо, вперше за 25 років Україна визначила ринки у фокусі. Ми раді, що там не тільки традиційні майданчики, а й ті, куди ми можемо збільшувати наші поставки. Це Китай, Індія, ОАЕ, Японія, країни на Африканському континенті та низка інших держав, – розповіла Наталя Микольська.

Окрім того, вона поділилася, що Експортна стратегія України передбачає розробку регіональних експортних стратегій.

– Ми вже говорили з головою ХОДА Юлією Світличною про те, щоб Харківщина була у списку тих перших пілотів, у яких розроблятиметься експортна стратегія. Її розробка без бізнесу не відбудеться, –

додала заступник міністра.

Цифра

Експорт товарів з Харківської області за сім місяців 2017 року склав 670,9 млн доларів і зріс на 18,3 % порівняно із сімома місяцями 2016 року. Майже 20 % товарів з Харківщини експортуємо в ЄС.

Тетяна Василець

Автор: Администратор сайта