Лєшек Бальцерович у Харкові: найкращі цитати

Лєшек Бальцерович у Харкові: найкращі цитати

фото Віктора Кочетова

Розвиток економіки держави залежить від кількості приватних підприємців, їх незалежності від політики і рівня конкуренції.

Таку думку висловив під час виступу на V Міжнародному економічному форумі «Інновації. Інвестиції. Харківські ініціативи!» спеціальний гість форуму, відомий реформатор економічної системи Польщі Лєшек Бальцерович. Він провів порівняльний аналіз реформ у постсоціалістичних країнах, розповів про економічні наслідки соціалізму, а також навів шляхи виходу з економічної кризи. 

Виступ викликав жваву дискусію, в результаті якої спікер поділився роздумами щодо актуальних питань, які звучали з аудиторії. Приводимо деякі цитати з його виступу.

Про шокову терапію та вибір між ЄС і Митним союзом

На сьогодні «шокова терапія» Україні не потрібна: треба проводити послідовні й рішучі реформи. «Шокова терапія» в Польщі була необхідна через гіперінфляцію. Країні потрібно було рухатися швидкими темпами. Але умови в Україні зараз не такі драматичні, як були в Польщі. Основна проблема в сьогоденній Україні – величезні бюджетні витрати. З цього випливають високі податки й дефіцит.

Найважливіші реформи – не економічні, а політичні. Необхідно створити державу, яка забезпечить найкращі умови для кожного чесного бізнесмена, особливо – дрібного бізнесу.

Більшість європейських країн пішли шляхом євроінтеграції, тому що це була дуже важлива орієнтація. Проте вона не виключає торговельних зв’язків з Росією. Як приклад – після вступу Польщі до Євросоюзу товарообіг країни з Російською Федерацією зростає швидкими темпами.

Про наслідки вступу Польщі до ЄС

Вступу Польщі до ЄС передувало підписання Угоди про вільну торгівлю з європейською спільнотою. Це відбулося в кінці 1991 року, і я підписував цю угоду. Не тільки Польща, а й Чехія, Словаччина, Угорщина, Болгарія пішли цим же шляхом. Більшість людей у цих країнах, усі політичні партії вважають, що це був правильний крок. По-перше, вони отримали вільний доступ до великого ринку (500 млн людей). По-друге, мали прийняти певні високі стандарти. По-третє, це підвищило довіру до країни. А довіра – це економічний фактор, це капітальні вкладення, особливо іноземні.

Про те, як вийти на рівень європейських країн

Треба покращити умови для всього бізнесу, особливо малого. У Польщі окремі підприємства не залежать від політики, їх результати залежать тільки від їхньої ефективності. Тому потрібні реформи. У Польщі зараз є проблема надто великих податків, як і в Україні. Треба їх скоротити – і в подальшому податків буде надходити більше, адже більш ефективно працюватиме економіка.

Про монополію в газовому секторі

Ми ліквідували більшість монополій у перші роки. Не все вдалося. Так, залишилася державна монополія у газовій сфері. Проте ми внесли певну конкуренцію, і саме тому ціни на газ останнім часом у Польщі падають. У «газовому питанні» важко з політичної точки зору, і було б нераціонально економічно розбивати монополію, адже ми дуже залежні від Росії. Так, газова монополія залишається проблемою, але не такою, як в Україні. Ми підвищили ціни на газ, як і інші країни, отже, наші газові підприємства сьогодні не потребують субсидування з бюджету. Це найголовніша відмінність між польською та українською газовими монополіями.

Про реформування місцевого самоврядування

Там, де є необмежена політична влада, виникає геноцид та економічні катастрофи. Це найважливіший висновок. Децентралізація – це метод обмеження політичної влади. По-перше, треба розробити проект. І це не дуже важко – є досвід інших країн, зокрема Польщі. По-друге, треба організувати лобі. Тобто еліти повинні неформально просувати цю ідею. Можливо, це має бути у програмі партій. Нам вдалося у Польщі зробити це програмою не однієї партії, а узгодити її з іншими. Фундаментальну пенсійну реформу ми також провели спираючись на узгодження між усіма політичними силами.

Запитання від Михайла Добкіна: «Чи є федералізація етапом децентралізації влади?»
– У нас, у Польщі, є федералізація у широкому сенсі, але воєводства – це наші області, вони доволі автономні, у тому числі й фінансово. Можливо, варто спрямувати погляд у цьому сенсі на Швейцарію, яка є особливим прикладом федералізації, чи на США або Німеччину.

Тамара Кіч, матеріал з газети "Слобідський край" №107 від 07.09.2013

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ