Арифметика лічильників. Хто платить за повірку обладнання

Арифметика лічильників. Хто платить за повірку обладнання

Фото: eveningkiev.com

1 січня цього року набули чинності зміни до Закону України «Про метрологію», які зобов’язують служби обленерго, водоканалу і газовиків проводити роботи з повірки приладів за власні кошти. Але, як завжди, є нюанси.

Газове питання

1 січня 2016 року набув чинності Закон «Про метрологію та метрологічну діяльність». Ним виконавцю послуг заборонено брати гроші за періодичну повірку лічильників, бо плату за їх обслуговування вже включено в тариф. Та хто платитиме за позапланову повірку – споживач чи виконавець послуг?

Усі лічильники підлягають періодичній повірці. Тільки строки у різних моделей окремі. Наприклад, більшість газових лічильників підлягають повірці з інтервалом не більше, ніж у вісім років. Але є й такі, в яких термін періодичної повірки складає раз на п’ять років.

До настання «часу че» споживачу надсилається повідомлення про те, що йому необхідно надати доступ до лічильника (із зазначенням дати, до якої потрібно провести повірку та номером контактного телефону, за яким можна узгодити дату демонтажу). Споживач не пізніше, ніж за 10 днів повинен проінформувати газовиків про терміни проведення демонтажу.

Перед демонтажем лічильника проводять його зовнішній огляд. Якщо при візуальному огляді ніяких зовнішніх пошкоджень або втручань не виявлено, то проводиться розпломбування лічильника. Він демонтується, а замість нього встановлюється прилад з обмінного фонду і складається відповідний акт про демонтаж. Цей акт підписує споживач і представник виконавця послуг. Після цього лічильник транспортується в сервісний центр, де згодом проходить згідно з методиками періодичну повірку. Сама процедура повірки лічильника проводиться повірником – ДП «Харківстандартметрологія». За результатами цієї перевірки дається висновок. Якщо похибка лічильника в межах норми, встановленої в техпаспорті, держповірник виписує свідоцтво про те, що прилад придатний до експлуатації, ставить у свідоцтві й на лічильнику своє клеймо із зазначенням дати повірки.

Після цієї процедури лічильник повертається споживачу. За результатами монтажу складається відповідний акт, лічильник запускається в експлуатацію. Періодична повірка лічильників відбувається за рахунок виконавця.

Якщо у процесі повірки лічильника буде встановлено, що його похибка перевищує встановлені норми, то повірник оформляє довідку про непридатність. Тоді лічильник відправляється в ремонт, якщо ремонт не доцільний, то дається припис на його заміну. Заміна відбувається за рахунок власника. У Харкові тільки близько 30 % лічильників є власністю «Харківміськгазу».

– Якщо прилад є власністю «Харківміськгазу», то підприємство і несе витрати з його заміни. А якщо власник – споживач, то й заміна приладу здійснюється за його рахунок. У більшості випадків «Харківміськгаз» намагається ремонтувати лічильники на заводі виготовлювача, але бувають випадки, коли цих заводів уже не існує, – зазначає начальник управління контролю та організації обліку газу регіональної газової компанії «Харківміськгаз» Сергій Шаманов.

Позачергова повірка (установлення придатності лічильників газу до застосування під час міжповірочного інтервалу) проводиться як за ініціативою газорозподільного підприємства (за необхідності переконатися у придатності лічильника до застосування), так і за ініціативою споживача. У першому випадку працівниками компанії на місці проводиться тест-контроль лічильника. У разі, якщо його результати відрізнятимуться від норми, споживачеві пропонується направити лічильник на повірку в сервісний центр. Якщо споживач не втручався в роботу приладу і це підтвердить перевірка в сервісному центрі, то всі витрати на себе бере газорозподільне підприємство. А от у разі виявлення втручань абонент компенсує вартість демонтажу й повірки, окрім цього, йому виписується ще й штраф.

– Споживач також може ініціювати позапланову перевірку лічильника. Складає  відповідну заяву. Якщо підозри споживача не підтверджуються, то він оплачує всі роботи. Якщо підтверджується, то всі роботи – за кошти підприємства, – пояснює Сергій Шаманов.
Практика показує, що у більшості випадків втручання підтверджуються.

На аванс

Аналогічний алгоритм повірки мають і лічильники електроенергії. Проте переважна більшість цих приладів обліку перебуває на балансі «Харківобленерго». Компанія стежить за міжповірочним періодом (від 6 до 16 років) і робить заміну лічильників. Поступово індукційні прилади змінюють на електронні.

– Наш персонал приходить, пред’являє посвідчення споживачеві, знімає лічильник і ставить прилад обліку з обмінного фонду (або новий, або той прилад, який вже пройшов повірку та відповідає всім діючим нормам), – зазначають у «Харківобленерго».

У разі заміни лічильника складається наряд заміни, в якому зазначаються номери і моделі знятого й встановленого приладу обліку. Також фіксуються кінцеві показання знятого лічильника і початкові показання встановленого. Цей наряд підписує споживач.

Якщо повірка лічильника відбувається у плановому режимі, то всі витрати – за рахунок компанії. Якщо на перевірці наполягає споживач, то варіанти можуть бути різні.

– Споживачем складається відповідна заява в районне відділення енергозбуту з проханням провести експертизу лічильника. Наш персонал знімає прилад обліку, опломбовує його у присутності споживача, потім прилад відправляється на експертизу. Експертизу оплачує споживач, бо ж він є її ініціатором. Якщо експертиза показує, що прилад обліку працює коректно, то гроші за експертизу споживачеві не повертаються. А якщо перевірка виявляє, що прилад дійсно некоректно відображав спожиту електроенергію, то заплачені гроші йдуть, як аванс, на  розрахунковий рахунок споживача. Тобто виходить, що експертиза для нього безкоштовна, – пояснюють у «Харківобленерго».

У разі зупинення приладу його заміна проводиться за рахунок компанії. Але це за умови, якщо споживач не несе відповідальності за збереження приладу (лічильник установлено за двором або в під’їзді). За лічильники, що у квартирі або у дворі приватного будинку, відповідальність, як правило, несуть споживачі.

Водяна книга скарг

А от у КП «Харківводоканал» повідомляють, що повірка, демонтаж, транспортування та монтаж лічильників обліку холодної води з початку 2016 року проводиться винятково за рахунок підприємства. Періодична повірка лічильників здійснюється раз на три роки.

За даними КП «Харківводоканал», у 48 % харків’ян вже встановлено лічильники. При знятті у абонента приладу обліку на перевірку має бути встановлено повірений прилад обліку підприємства, який за час проведення повірки обліковуватиме кількість спожитої води. Пізніше за показаннями цього контрольного приладу обліку повинні проводитися нарахування абоненту.
У разі вимагання грошей за повірку лічильників необхідно повідомляти на «гарячу лінію» підприємства – (057) 707-57-57.

Юлія Шматченко, спеціальний кореспондент

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ