Безпечні дороги або новий виток корупції

Безпечні дороги або новий виток корупції

Уже наступного року в Україну можуть повернутися обов’язкові для всіх траспортних засобів техогляди.

За стандартом ЄС

Питання повернення в Україну обов’язкових техоглядів обговорюється з початку 2015 року. Контроль стану автомобілів є однією з вимог Європи. Так, у директиві ЄС міститься норма щодо необхідності перевірки придатності автомобілів і причепів для експлуатації. Міністерство інфраструктури вже підготувало необхідний законопроект. Передбачається, що його буде передано на розгляд у Верховній Раді до кінця року.

Хоча Парламент ще не прийняв ніякого рішення з цього питання, можливе повернення в Україну обов’язкових техоглядів уже встигло наробити галасу. Автовласники поділилися на два табори. Одні підтримують нововведення, інші, відповідно, критикують його. Перші вважають, що контроль стану транспорту необхідний, адже сьогодні яких тільки «консервних бляшанок» не побачиш на дорогах.
– Коли я дивлюся на деякі машини, мені стає страшно, по-перше, за життя та здоров’я їх власників, а по-друге, пішоходів та інших водіїв, – признається президент автоклубу «Харків» Олексій Бєсєдін. – В усьому цивілізованому світі обов’язкові техогляди – це нормальна практика. І якщо ми хочемо наблизитися до рівня Європи, то нам треба піти на це.
З іншого боку, частина водіїв боїться, що в разі повернення обов’язкових техоглядів повернеться і корупція. Як пригадує водій з багаторічним стажем Валерій, раніше, щоб пройти техогляд, не раз доводилося давати «ревізорам» хабара.
– Один раз поїхав так на техогляд. За кілька днів до цього спеціально заїхав на СТО, де мені перевірили машину і привели все в належний стан. А в ДАІ починають розповідати, що пів автомобіля в несправному стані. Я їду вже на інше СТО. Там машину ще раз передивляються і завіряють, що все нормально. Тобто під час техогляду мені навмисно розповідали про поломки, щоб я дав їм грошей, – розповідає Валерій.

Техогляд для приватних легкових автомобілів і мототранспорту скасували в Україні у 2011 році в рамках боротьби з корупцією. Для вантажівок, автобусів, таксі, службових легковиків і автомобілів, що перевозять небезпечні вантажі, техогляд залишився. Наразі його проводить не ДАІ, а спеціальні сертифіковані техстанції.

Ціна питання досі невідома
Щоб уникнути корупційної складової, у Мінінфраструктури пропонують надати право видавати талон про проходження техогляду всім СТО. Для цього у штаті станції має бути відповідний спеціаліст, який пройде навчання. Щоправда, примушувати СТО винаймати нових співробітників і проводити техогляди урядовці не збираються. Таким чином, може скластися ситуація, що відповідну послугу автовласникам надаватиме лише невелика частина
станцій технічного обслуговування. Як наслідок виникнуть черги, а отже, широке поле знову ж таки для корупції.
– Я не виключаю можливості, що на СТО будуть пропонувати за гроші пройти техогляд без черги. Там, де черги, завжди є корупція, – вважає автомобіліст Сергій.
Скільки коштуватиме послуга техогляду, поки що невідомо. В Уряді припускають, що, можливо, буде запроваджено постійний тариф на проведення оцінки стану транспорту. Швидше за все, сума залежатиме від року випуску машини та об’єму двигуна.
Передбачили урядовці і регулярність проходження техогляду. Перевірку нових автомобілів треба робити через чотири роки після їх першої реєстрації. Старішим машинам передбачається проходження техогляду раз на два роки.
– Це зовсім не драконівські міри, – каже президент автоклубу «Харків» Олексій Бєсєдін. – Новий автомобіль, дійсно, чотири – п’ять років бігає без нарікань. Проблеми зазвичай починаються пізніше. Якби техогляди незалежно від року випуску машини треба було проходити щороку, тоді можна було б говорити про те, що на цьому хочуть заробити.

Смерть радянському автопрому
За стандартом ЄС, при техогляді мають перевіряти вісь (елементи і кріплення), гальмівні педалі, компресор і резервуари, вакуумний насос, індикатор тиску, гальмівні клапани, коефіцієнти ефективності гальмування тощо. Але чи не найбільше нарікань викликає перевірка вмісту шкідливих речовин у вихлопних газах. Ця норма боляче вдарить насамперед по власниках «Запорожців», «Москвичів», «Жигулів» тощо. Адже в Європі діє стандарт Євро-5, а більшість українських і російських автомобілів у кращому разі мають викиди на рівні Євро-3, у гіршому – Євро-нуль.
– Усі наші старі, ще радянських часів, автомобілі в цей стандарт не вписуються. І це не лише легковий транспорт, а й вантажівки. За моїми підрахунками, техогляд не зможуть пройти близько 20–30 % українського автопарку, а то й більше, – прогнозує Олексій Бєсєсдін.
Хоча, на думку президента автоклубу «Харків», обов’язкові техогляди дійсно треба повертати, але й рубати з плеча не варто. Українцям потрібен час, щоб пристосуватися до європейських стандартів. Адже в заможному Старому Світі, на відміну від нас, машина для громадян не є розкішшю. Європейці буквально за копійки продають старі машини й купують собі нові. В Україні ж старенький ВАЗ може десятиріччями вірою і правдою служити всій родині, адже грошей на нового залізного коня сім’я просто не має.
– Я вважаю, європейські стандарти в техогляді машин треба вводити поступово. Зробити перехідний етап, наприклад, у три роки. Дати час людям звикнути, – ділиться думками Олексій Бєсєдін.

Ірина Гудзь, кореспондент