Коли на Харківщині з'явиться якісний транспорт

Коли на Харківщині з'явиться якісний транспорт

Фото із соцмережі

У найближчому майбутньому транспортна інфраструктура Харківщини може істотно змінитися.

Пасажири їздитимуть у трамваї, тролейбусі й метро за єдиним квитком, а відслідковувати місцезнаходження автобуса можна буде з телефона або комп’ютера.

Один на всіх
Переповнені маршрутки, постійні скандали між водіями й пільговиками, рух не за графіком... З такими проблемами стикаються пасажири громадського транспорту Харкова й області. Розв’язати принаймні частину з них (як от комфортна система оплати, рух за графіком, контроль пасажирів) може система єдиного електронного квитка, яка використовується у багатьох містах Європи і світу.

Європейський досвід
За словами аналітиків Інформаційної кампанії «Сильніші разом!», у Європі всі види транспорту (метро, автобус, тролейбус, міська електричка, трамвай) інтегровані між собою і там діє єдиний квиток. Він може бути паперовим (польські міста) або як пластикова картка, яка передбачає певну кількість поїздок (Валенсія). Картку треба торкнути до валідатора (аналог компостера), який вибиває на ньому дату і час поїздки, оскільки дуже часто квитки мають певний час дії. Зазвичай є автомати з продажу квитків у транспорті або на зупинках, картки купують у спеціалізованих пунктах. Водій квитки не продає, хоча є винятки.
Кондукторів у транспорті немає, але є контролери, які виписують штрафи «зайцям».

Єдині квитки бувають різні: базові (на 15 хвилин чи на 5 зупинок, без права пересадки тощо), групові (один квиток на групу від  2 до 5 осіб), проїзні на день, три дні тощо. Вони діють або на один напрямок або на кілька маршрутів, які рухаються в одному напрямку, або на всі види транспорту. Міста поділені на зони, проїзд в межах однієї зони буде суттєво дешевшим, ніж із приміської.

Необхідність впровадження єдиного електронного квитка (е-квитка) обговорюють і в Україні. Зокрема, Міністерство інфраструктури вважає реформу впровадження е-квитка на громадський транспорт однією з важливих змін. Запровадити її мали до травня цього року, однак закон, який мав би врегулювати питання електронної оплати проїзду в міському транспорті, так і не було прийнято Парламентом. Тож, тепер е-квиток – цілком ініціатива і воля місцевих рад.

У Харкові «транспортна революція» почалась у 2012 році, коли місто активно готувалось до чемпіонату Євро з футболу. Тоді оновили понад 140 одиниць техніки (автобусів, тролейбусів і трамваїв), на Привокзальному майдані організували вузли для обслуговування різних видів транспорту, впровадили автоматизовану систему диспетчерського управління міським транспортом (АСДУ). Також у квітні 2012 року у харківській підземці перестали користуватись жетонами. Їх замінили на безконтактні електронні квитки (БЕК): уже відому харків’янам пластикову картку (запроваджену в 2007 році) та паперовий разовий квиток. Але електронні квитки – лише зовнішня сторона змін, які бачать пасажири.

Загалом, тоді замінили всю систему оплати: апарати з продажу БЕКів та зчитувальні турнікети. Як розповів тоді директор комунального підприємства «Харківський метрополітен» Михайло Карамшук, утримання електронного квитка значно дешевше, ніж системи жетонів: «Собівартість БЕКа становить 0,054 грн, а собівартість жетона – 0,68 грн. Крім того, обслуговування системи жетоноприймачів та апаратів з продажу жетонів коштує близько 25 млн грн на рік, тоді як витрати на обслуговування системи електронного квитка становитимуть 4–5 млн грн на рік».

Закупівля 100 автоматів з продажу квитків і 398 пристроїв зі зчитування штрих-кодів квитків обійшлося у 17,8 млн грн. Програмне забезпечення для системи коштувало близько 12 млн грн.

Планувалося, що після «обкатки» електронного квитка в метро, єдиний проїзний квиток почнуть запроваджувати у трамваях, тролейбусах і навіть в автобусах приватних перевізників. Але цього так і не зробили.

Знову заговорили у Харкові про єдиний квиток у 2016 році. Концепцію системи оплати проїзду в міському електричному транспорті «Електронний квиток» прийняли 20 січня на засіданні виконкому.

– Розробка концепції – це перший етап роботи. Наступним етапом буде розробка технічного завдання, для чого потрібні позабюджетні кошти. Ми не можемо назвати конкретні терміни реалізації проекту, але ми хочемо це зробити в нинішньому році. Для впровадження проекту єдиного проїзного створено робочу групу, до якої входять фахівці різних сфер і галузей, – підкреслив заступник міського голови з питань інфраструктури міста Євген Водовозов.

Коли систему буде остаточно впроваджено, у міськраді поки що не повідомляють. За словами віце-мера, єдиний проїзний квиток дозволяє впровадити ті системи лояльності, які існують в інших країнах Європи. Тому для розробки тарифних планів мерія планує звернутися до компаній, які працювали в цій сфері у великих європейських містах. За словами Євгена Водовозова, наскільки популярна система електронного квитка, можна бачити на прикладі метрополітену, оскільки з 2007 року було випущено близько 2 млн карт.
Як повідомив у свою чергу директор Департаменту інфраструктури Сергій Дульфан, впровадження єдиного квитка не спричинить витрат з боку транспортних підприємств і підвищення вартості проїзду.

Бажання пасажирів – не закон
Сказати, що усіх мешканців міста повністю задовольняє міський транспорт, було б неправдою. Свої пропозиції із покращення інфраструктури вони активно викладають в електронних петиціях та зверненнях до міської ради.

Пропонують продовжити певні маршрути трамваїв і автобусів, запровадити нові міські маршрути. До речі, за останній рік декілька нових маршрутів у місті з’явилося. У лютому було прийнято рішення про відкриття нового автобусного маршруту № 26е на Олексіївці, який поліпшив транспортне обслуговування жителів, що проживають у районі заводу «Комсомолець». Раніше вони зверталися з проханнями організувати автобусне сполучення від центральної прохідної заводу до найближчої станції метро. Так само завдяки зверненням жителів мікрорайону «Сонячний», минулого року для них ввели маршрут автобуса до ст. м. «Індустріальна» (колишня «Пролетарська»).

Великою проблемою міста було завантаження транспортних розв’язок, які сполучають місто із передмістям. Тому побудували нові автобусні термінали на Холодній горі, біля ст. м. «Героїв праці» та «Індустріальна». Нещодавно запрацював новий автобусний термінал «Чоботарський», розташований біля станції метро «Центральний ринок». Окрім зручності для водіїв (які не туляться тепер по узбіччях доріг), очікування транспорту стало більш комфортним і для пасажирів. Адже зупинки відповідають сучасним екологічним і санітарним умовам, а головне – мають дах.

Цікавить містян і впровадження сучасних технологій користування транспортом. Наприклад, автор петиції, яка набрала 1004 підписів, пропонує встановити на весь міський транспорт GPS-маячки для відслідковування переміщення. «Наразі дуже багато водіїв нехтують розкладом. До того ж сам розклад недоступний для громадян. Пропозиція полягає в тому, щоб установити на весь міський транспорт GPS-маячки для відслідковування переміщення та запровадити веб-сторінку, де можна переглянути, де є зараз необхідний транспорт», – написав Владислав Лукьянцев.

Як відповіли у міській раді, у Харкові впроваджено основні елементи автоматизованої системи диспетчерського управління (АСДУ). Однак вона призначена не для пасажирів, а для диспетчерів. Весь рухомий склад трамваїв, тролейбусів і автобусів обладнаний пристроями GPS-позиціонування, а на базі КП «Міськелектротранссервіс» створено єдиний диспетчерський центр, який координує рух наземного транспорту з рухом поїздів метрополітену.

«Подальший розвиток вказаного проекту передбачає також впровадження веб-сторінки у мережі Інтернет. Створення такої сторінки для виведення інформації про місцезнаходження рухомого складу в онлайн-режимі передбачає розробку програмного забезпечення, модернізацію існуючих технічних засобів діючої системи АСДУ, а також подальшу її підтримку. На цей час комунальними підприємствами «Міськелектротранссервіс» та «Міський інформаційний центр» разом із зацікавленими організаціями триває робота з впровадження та удосконалення вказаної системи», – зазначено у відповіді на петицію.

Метро на черзі
Зв’язати віддалені райони міста мають і нові станції метро. Так, у серпні цього року планується завершити будівництво станції метро «Перемога» на Олексіївьскій лінії. Для цього з міського бюджету додатково виділили 30 млн грн. Наступна за чергою – третя лінія Харківського метрополітену у бік вул. Одеської. Наразі готове техніко-економічне обґрунтування будівництва станцій «Державінська» та «Одеська». Можливість співфінансування цього «великого будівництва» обговорюють із Європейським банком реконструкції та розвитку. За оцінками європейських експертів, договір про виділення кредиту може бути підписано наприкінці року, а будівництво метро може, в такому випадку, розпочатися вже на початку 2017 року.

Тамара Кіч

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ