На першачків Харківщини восени чекають зміни

22.02.2018 10:03 Суспільство
Фото:pixabay.com Фото:pixabay.com
Два роки, досвід вітчизняний та ще сімох країн – і новий дороговказ для першачків українських шкіл готовий. За новими правилами після чотирьох років навчання учні матимуть показати результати за дев’ятьма галузями.

21 лютого Уряд схвалив Державний стандарт початкової освіти. Він визначає, чому навчатимуть дітей у початковій школі вже з цього 1 вересня.

– Саме в цьому документі закладено ключові елементи – вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів освіти, – що визначають зміст освіти в початковій школі. Тут закладено, що саме дитина має знати, вміти, розуміти після завершення чотирьох перших класів, – так охарактеризувала прийнятий документ міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
За її словами, робота над стандартом тривала два роки. За цей час фахівці  міністерства використали досвід Фінляндії, Сінгапуру, Ірландії, Шотландії, Франції, Канади та Польщі. Водночас не оминалися й кращі практики української школи.

Отже, у стандарті визначено загальні та обов’язкові результати навчання за дев’ятьма галузями: мовно-літературною, математичною, природничою, технологічною, інформативною, соціальною і здоров’язбережувальною, фізкультурною, громадянською та історичною, мистецькою.

Вводяться вимоги до обов’язкових результатів учнів, які показують, що дитина має вміти, знати, розуміти після кожного з двох циклів навчання в початковій школі. Тобто після другого та четвертого класів.

Як пояснюють у профільному міністерстві, «світовий досвід свідчить, що дитина в ранньому віці розвивається стрибкоподібно. Із огляду на це й передбачено окремі вимоги саме після таких циклів навчання, адже дитина під час навчання на першому циклі початкової школи та другому має різні особливості розвиту, сприйняття інформації тощо».

Різницю між загальними та обов’язковими результатами навчання, Лілія Гриневич продемонструвала через закладені в стандарт положення, що мають розвивати академічну доброчесність у дітей.

 – Зараз ми нарікаємо на проблеми з академічною доброчесністю у вищій освіті. Однак, якщо ми не закладатимемо основи поваги до інтелектуальної власності в школі, розв’язати це питання у вищій освіті не вдасться. Якщо ми пропагуємо у школі сприйняття списування як допомоги, а не крадіжки, ми не можемо очікувати інших результатів. Тому в цьому стандарті закладено загальний результат навчання  під назвою «Дотримується норм правової взаємодії». В обов’язкових результатах навчання це розширюється у конкретніші вимоги. Так, після другого класу дитина має «визначати авторство власних робіт. Виявляти повагу до авторства інших осіб. А після четвертого класу дитина має вміти дотримуватися елементарних правил використання власних і чужих творів», – пояснила міністерка й додала, що докладнішу реалізацію обов’язкових результатів навчання буде виписано в типовій навчальній програмі.

У центрі Харкова сталася масова сутичка футбольних вболівальників (ВІДЕО)

За приклад у міністерстві навели реалізацію обов’язкового результату навчання під назвою «Здійснює обчислення зручним для себе способом у навчальних ситуаціях, зокрема під час гри». Відповідно до нього від маленького учня очікують оперування числами в межах 100, розв’язання різних життєвих проблем, як-от шукати номер квартири (будинку), місця в кінотеатрі, у вагоні потяга, автобусі, літаку, номер кабінету в різних установах, номер телефону тощо; обчислювання суми (додає), різниці (віднімає), добутку (множить), частки (ділить зручним для себе способом у межах 100, зокрема й користуючись предметами або засобами, які їх замінюють). А ще учень  має знаходити значення математичних виразів, обчислювати значення виразів зі змінною, застосовувати різні способи виконання арифметичних дій з числами (додавання, віднімання, множення, ділення) під час розв’язування завдань і конкретних життєвих проблем, описаних у математичних задачах.

Окрім того, разом зі стандартом приймаються чотири базові навчальні плани. Зокрема, у них закладено збільшення обсягу вивчення української мови в школах національних меншин.

Якщо новий стандарт початкової школи стартує вже цієї осені, то от стандарт базової школи має запрацювати з 1 вересня 2022-го, а стандарт старшої школи – з 1 вересня 2027-го. На вчителів же, які братимуть перші класи з 1 вересня, чекає масштабне підвищення кваліфікації.

Автор: Тетяна Василець