Перевізник vs пільговик. Хто правий у суперечці за безкоштовну поїздку

Перевізник vs пільговик. Хто правий у суперечці за безкоштовну поїздку

Фото: city-izyum.pp.ua, Тетяна Василець

Протистояння автотранспортних підприємств області та громадян, які мають право на пільгову поїздку, загострюється. Одні відмовляються возити за свій кошт «29 категорій пільговиків», інші ж відстоюють своє право та скаржаться на хамів за кермом.

«У нас такого тут нема»

Гостра та емоційна зустріч двох сторін з обох боків автобусних барикад відбулася 4 жовтня в Харкові. На чергову нараду Управління Укртрансбезпеки у Харківській області, крім представників автоперевізників, суб’єктів господарювання у сфері міського електричного транспорту, правоохоронців, завітали найбільш активні громадяни, які неодноразово звертались до Управління зі скаргами на відмови їм у пільговому перевезенні.

Пенсіонерка Нонна Гончарова зі Зміївщини часто їздить до онуків у село Борщівка Балаклійського району. Упевнена, що за 40 років праці заробила право на безоплатний проїзд. Вона заходить у маршрутку, показує посвідчення, але у відповідь – водійський сміх і вимога сплатити 9 грн.

– Усі водії на цьому маршруті беруть гроші, незважаючи на пенсійне посвідчення. Для них це навіть смішно, коли вимагаєш безкоштовного проїзду. «У нас такого тут нема», – кажуть. Мене кілька разів ледве не виштовхали з маршрутки, а там лісосмуга, а я ввечері їду, – ділиться наболілим пенсіонерка. – Я не можу кожного разу платити 18 грн туди-назад.


Пенсіонерка Нонна Гончарова зі Зміївщини часто їздить до онуків у село Борщівка Балаклійського району

Жінку обурила така несправедливість, і вона поскаржилася до Управління Укртрансбезпеки, де їй відповіли, що вона таки має право на безоплатний проїзд.

– Однак у Балаклійському районі чомусь зробили один пільговий день, і цього дня в автобус просто не влізеш, – додає Нонна Гончарова.

Крім того, пенсіонерка поскаржилася на хамство водіїв і паління у транспорті, бруд в автобусах.

Повне ігнорування

Не менше обурює поведінка водіїв і харківську лікарку Надію Єременчук. Жінка – завідуюча логопедичним пунктом. Раніше працювала в Харкові. Коли вийшла на пенсію, її перевели в Харківський район  і закріпили за нею кілька сіл.

– Я хочу подивитися в очі тому начальнику маршруту, який відповідає за Харківський район, а саме за напрямки до Руських Тишків, Циркунів та Липців, – почала свій виступ пані Надія. – По-перше, вражає бруд у маршрутках і повна антисанітарія в них. Висять фіранки, які затерті  до дірок, на них збирається пил, а зараз ходить ротовірусна інфекція, один раз проїхав – і захворів. По-друге, непокоїть, у який спосіб шофери возять людей і гальмують. Мій будинок стоїть біля дороги. Кожну хвилину я чую цей скрипучий звук. Ось так псуються гальмівні колодки, а потім говоримо, що рухомий склад зламаний.  У будинку жити неможливо! 

Надія Єременчук обурена поведінкою деяких водіїв

Пані Надія також навела приклад маршруту Харків – Руські Тишки, де одна поїздка вартує 8,5 грн. На її думку, ціна не відповідає умовам перевезення, а саме – дуже деренчить автобус, дах ходить ходуном, був випадок, коли навіть у салон ішов газ. На іншому маршруті, Харків – Липці, на якому вартість однієї поїздки – 11 грн, також, за її словами, «поняття «пенсіонер» просто не існує».

– Пільговикам дають право двічі на тиждень проїхати в Харків і назад. Це дискримінація, – вважає Надія Єременчук.

Так само і в самому Харкові водії маршруток, коли бачать на зупинці тільки пенсіонерів чи інших пільговиків, проїжджають повз.

– Повне ігнорування. Чому тролейбуси, трамваї так не роблять? Чому я не кажу своїм пацієнтам, що вони мені не подобаються, і я не буду їх лікувати? Чому перевізники собі таке дозволяють?! –  обурюється пасажирка.

Своя правда перевізників

Намагався відповісти на це і відбити нападки обурених громадянок представник одного з найбільших обласних перевізників, заступник керівника ТОВ «Авто-ОВІ» Даніїл Коротецький. Щодо скарг  на відверте хамство водіїв, пообіцяв розібратися з винуватцями і провести профілактичну роботу з рештою працівників. А от щодо надання послуг представникам пільгового контингенту, тут розповідає свою правду.

– Ми працюємо відповідно до чинного законодавства. За кожного пільговика перевізник повинен отримувати компенсацію від держави.  А нам компенсація, на жаль, не сплачується, – пояснює  Даніїл Коротецький.

За його словами, деякі сільські ради взяли на себе навантаження – компенсувати проїзд за своїх жителів-пільговиків, видавали талончики. Але цієї домовленості вони також не дотримали.

– Тому перевізник, який возив усіх безкоштовно, як завжди, виходить крайнім. Це ж також неправильно, возити пасажира «за дякую». Ми не поділяємо на студентів, дорослих, пенсіонерів, ми веземо пасажира. За кожного комерційна структура має отримувати компенсацію, – впевнений перевізник.

Захищає свою галузь і голова Харківської обласної організації профспілки працівників автотранспорту та шляхового господарства Алла Макеєва.

– Ну не може автомобільне підприємство нормально функціонувати при такому тарифі. Він не відповідає реальності, а автопідприємства й далі возять пільговиків за свій рахунок. У Європі, до слова, середній тариф складає 5 євро на автобус, – каже Алла  Макеєва.

Вона навела приклад нещодавно прийнятого розпорядження Львівської облдержадміністрації, яка з 1 жовтня компенсуватиме проїзд лише 50 % пільговиків.

– У Харкові продовжують возити всіх, – додає голова профспілки.

 В автоперевізників своя правда, вони не готові "за дякую" возити пільговиків

Разом з тим, схоже, що часткова компенсація проїзду пільговикам докотиться і до Харківщини.

Керівник ПП «Транс-сервіс», що обслуговує один з маршрутів у Зміївському районі, Олег Майборода каже, що подібно до Львівщини доведеться робити й нам.

– Сьогодні спільно з мерією Змієва, райрадою  і райдержадміністрацією ми працюємо над програмою  соціально-економічного розвит-ку району. Кількість перевезень пільгового контингенту теж буде обмежено. Компенсація виділятиметься в межах бюджетних асигнувань. Держава своє зробила – передала відповідальність за компенсацію на місця. Сьогодні крок за місцевими органами самоврядування, – розповідає Олег  Майборода.

Він просить постаратися зрозуміти й перевізника, адже багато хто з тих, хто працює  в районах, може показати свої відомості, де, наприклад, із 45 місць за проїзд сплатили сім. А з виручки треба ж сплатити за пальне, віддати заробітну плату.

Дмитро Гончаров, директор філії «Харківавтотранссервіс» УДП «Укрінтеравтосервіс» конфлікт між перевізниками перекладає на третю сторону.

– Я як територіальний орган Міністерства інфраструктури розумію весь біль перевізника і пасажира. Коли ви пишете скаргу до Укртрансбезпеки, згадайте про органи місцевого самоврядування і депутатів. Поки ви не підете до свого селищного голови,  вашого районного депутата, обласного депутата, народного, поки ви не скажете їм, що вам потрібно їздити, проблему не буде розв’язано, – радить обуреним пасажирам Дмитро Гончаров.

 ДТП

За участю ліцензованого  автотранспорту з початку року скоєно 166 ДТП, унаслідок яких дев’ять осіб загинули та 93 травмовано. Із вини  водіїв ліцензованого транспорту скоєно 65 ДТП, у яких загинули шість осіб та 31 травмовано. 

Вісім протоколів...

…про адміністративні правопорушення складено за відмову в пільговому перевезенні за дев’ять місяців цього року. За ними перераховано 1360 грн. Загалом з початку року складено 73 протоколи  про адміністративні правопорушення, зокрема чотири – за надання послуг таксі без таксометрів на суму 208 грн, 61 – за ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення порядку  провадження господарської діяльності). Суди розглянули 31 протокол, за якими стягнуто 13 штрафів по 17 000 грн.

Такі дані навела в. о. начальника Управління Укртрансбезпеки у Харківській області Тетяна Зотова. За її словами, загалом за дев’ять місяців 2017 року її підопічні перевірили 13 369 одиниць рухомого складу, склали 5247 актів, з яких 3872 акти на перевізників, зареєстрованих в інших областях. А ще винесли 1552 постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів на загальну суму 1,4 млн грн. До державного бюджету перераховано 1,4 млн грн за постановами.

 Куди звертатися

Зі скаргами на водіїв чи автоперевізника громадяни можуть звертатися до Управління Укртрансбезпеки у Харківській області за адресою: Харків, площа Свободи, 5, Держпром, 6 під’їзд, 7 поверх, кімн. 42,  або за телефоном (057) 705-67-50.

Тетяна Василець