Статки напоказ: кого зачепить друга хвиля е-декларування

Статки напоказ: кого зачепить друга хвиля е-декларування

Фото з соцмереж

Від чиновників і політиків до медиків, освітян та інших бюджетників – Національне агентство з питань запобігання корупції то розширювало, то звужувало коло осіб, які повинні заповнити е-декларації.

 Тож хто опинився у остаточному списку цьогорічних декларантів та як правильно заповнити документ, дізнавався кореспондент «СК».

Подаватимуть уже вдруге

Перший етап електронного декларування запрацював ще минулого року. Нагадаємо, що система подання та оприлюднення е-декларацій на сайті НАЗК www.nazk.gov.ua  розпочала роботу у вересні 2016 року. Щоправда, обов’язок показати свої статки у відкритому доступі запровадили не для всіх. Під першу хвилю потрапили службові особи, які займають згідно зі ст. 50 Закону № 1700 відповідальне та особливо відповідальне становище.

Тоді свої статки на показ презентували близько 100 тис. осіб. Зокрема, е-декларації заповнили Президент України, Прем’єр, члени Уряду, заступники міністрів, керівники державних органів та їхні заступники. До списку високопосадовців приєдналися й усі нардепи, а також близько семи тисяч суддів, десять тисяч прокурорів та одинадцять тисяч слідчих.

Заповнювати е-декларацію зобов’язали і 300 держслужбовців категорії «А», куди ввійшли керівники центральних органів виконавчої влади, які не входили до складу Кабміну, голови місцевих державних адміністрацій, голови апаратів Конституційного Суду, Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів.

Підпали під реєстр е-декларантів і 63 тисячі державних службовців категорії «Б». Це керівники структурних підрозділів Секретаріату Кабміну та їх заступники, керівники структурних підрозділів міністерств, інших державних органів, їх заступники, керівники територіальних органів ЦОВВ та їх структурних підрозділів, а також керівники апаратів апеляційних і місцевих судів, структурних підрозділів апаратів судів та їхні заступники.

Не обійшлося і без осіб місцевого самоврядування першої-третьої категорій, яких в Україні нарахували близько 500 осіб.

Цього року всі вищезгадані службовці подаватимуть звіт про статки вже вдруге, але  до них мають приєднатися ще близько 700–800 тисяч службових і посадових осіб, які працюють в органах влади та місцевого самоврядування, у державних та комунальних установах, закладах і організаціях.

Коло розширили

Тож у 2017 році е-декларування зачепить усіх інших посадових осіб, які виконують функції державного та місцевого самоврядування і прирівняні до них посадові особи.

– Ті хто раніше заповнював паперові декларації, відтепер заповнюватиме електронні, – розповів начальник відділу кадрової роботи та нагород Харківської облради Олександр Сінельнік. – Це депутати всіх місцевих рад – сільські, селищні, міські, районні в містах, районні, обласні ради. І неважливо, працюють вони в раді на постійній основі чи ні.


У НАЗК пояснили і ситуацію, яка може скластися, якщо людина працює за сумісництвом на декількох роботах. Наприклад, коли основне місце роботи суб’єкта декларування не пов’язане з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування або основне місце роботи особи та робота (посада) за сумісництвом пов’язані з виконанням зазначених функцій.

Це стосується депутатів місцевих рад, які не працюють у раді на постійній основі, членів наглядових рад державних чи комунальних підприємств, для яких ця робота не є основною. Зазначеним суб’єктам декларування у розділі «Інформація про суб’єкта декларування» у полях, які стосуються місця роботи та займаної посади, необхідно зазначити посаду, у зв’язку з якою виник обов’язок подати декларацію.

Якщо ж особа займає дві посади, обидві з яких є посадами суб’єкта декларування і при цьому одна з посад віднесена до посад службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, то вказується ця остання посада, оскільки її декларація підлягає обов’язковій повній перевірці.

Відповідно, якщо жодну з посад суб’єкта декларування не віднесено до посад службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище (відповідно до примітки до статті 50 Закону України «Про запобігання корупції»), то вказується посада, яка є основним місцем роботи суб’єкта декларування, в дужках зазначається інша займана посада.

Також презентувати детальний звіт про доходи та майно необхідно державним службовцям категорії «В». Це спеціалісти, провідні та головні спеціалісти в органах виконавчої влади, інші посадові особи нижче керівників структурних підрозділів та їхніх заступників.

Е-декларування стосується й посадових осіб місцевого самоврядування 4–7 категорій. До них належать керівники управлінь і відділів виконкомів, секретарі міських рад, міські голови міст районного значення, сільські та селищні голови.

Не звільняються від декларування і військові посадові особи ЗСУ, Держспецзв’язку та інших військових формувань, усі поліцейські та особи рядового чи начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, підрозділів цивільного захисту, ДБР і НАБУ.

Список вищезгаданих осіб поповнили і посадові та службові особи органів прокуратури, СБУ, ДБР, НАБУ, дипломатичної служби. А також посадові особи юридичних осіб публічного права – ті, хто виконує адміністративно-господарські або організаційно-розпорядчі функції в державних та комунальних закладах, установах чи підприємствах, тобто не лише керівники чи їхні заступники.

Це, наприклад, головні бухгалтери та керівники підрозділів, завідувачі відділів державних та комунальних установ, закладів та організацій, головні лікарі, керівники та заступники організацій та їх структурних підрозділів – начальники цехів; особи, які керують ділянками робіт, – майстри, виконроби, бригадири.Щоправда, не всіх бюджетників «прирекли» на е-декларування. До списку декларантів не входять працівники державних органів, які виконують функції з обслуговування.

Це секретарі, стенографісти, архіваріуси, діловоди, охоронці, якщо вони не виконують організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції.До цього списку не входять і посадові особи приватних підприємств, навіть якщо в них є частка державної або комунальної власності, але водночас посадові особи державних та комунальних підприємств подають декларації.

Також не заповнювати документ дозволили військовослужбовцям строкової служби, приватним та державним нотаріусам і адвокатам.Уникнути перевантаження Водночас, напередодні запуску другого етапу декларування Верховна Рада вирішила звільнити від обов’язку подавати декларації деякі категорії бюджетників. Таке рішення парламентарії прийняли, врахувавши той факт, що поняття посадових осіб є досить широким.

Так, декларантами можна вважати не тільки керівників, а й усіх працівників з адміністративними функціями в школах, лікарнях, закладах культури будь-якого рівня тощо.Нагадаємо, що раніше прес-служба ДП «Українські спеціальні системи», яке є адміністратором Єдиного державного реєстру декларацій осіб, повідомляла про можливість виникнення проблеми з доступом до Реєстру через велику завантаженість. Тоді фахівці підрахували, що на другому етапі е-декларування кількість суб’єктів декларування може досягти двох мільйонів осіб. При такому збільшенні навантаження на ресурси Реєстру стабільність його роботи могла опинитись під загрозою.

Тож коло декларантів звузили – і сьогодні подання е-декларацій не поширюється на посадових осіб закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації інвалідів і дітей-інвалідів, соцзахисту ветеранів війни та учасників АТО. Виключили з переліку і заклади охорони здоров’я, окрім керівників закладів охорони здоров’я центрального, обласного, районного, міського рівня та міст обласного значення.Не потрібно заповнювати документ і посадовим особам закладів освіти (шкіл та НВК) і науки, окрім керівників ВНЗ та їх заступників.

А от у закладах науки є ряд винятків. Це президенти, віце-президенти та головні учені секретарі НАН України та національних галузевих академій наук, керівники науково-дослідних інститутів й інших наукових установ. Вони мають подавати е-декларацію.На відміну від них, із переліку декларантів виключили представників заклади культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті, фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання.

З чого почати

Починати роботу зі звітування потрібно не з самої декларації, а з отримання електронного ключа. Адже всі документи заповнюються і подаються на сайті Національного агентства з питань запобігання корупції після авторизації саме з використанням електронного цифрового підпису.Отримати ЕЦП або відкриті ключі можна в спеціальному Центрі сертифікації ключів. За словами Олександра Сінельніка, отримати такий ключ можна кількома способами.

– Зробити це можна швидко і безкоштовно в Акредитованому центрі сертифікації ключів при фіскальній службі або в будь-який інший організації, уповноваженій видавати ключі ЕЦП фізичним і юридичним особам, але вже за гроші, – розповів він. – Акредитований центр сертифікації ключів працює і в ряді банків. Наприклад, якщо ви є клієнтом ПриватБанку, ви можете отримати ключ там безкоштовно.

У кожного декларанта є власний електронний кабінет у системі, де він може створювати чернетки декларацій, зберігати в них дані й повертатися до них у зручний момент для завершення заповнення.Сама ж декларація складається з 16 розділів, її зміст описаний у статті 46 Закону «Про запобігання корупції», а точна форма декларації визначена рішенням НАЗК.

Вона містить персональні дані декларанта і членів його сім’ї. Тому на відкритому веб-сайті одразу після її подання публікується копія декларації, яка не містить деяких персональні даних.

Слід зазначити, що повна інформація про особу доступна лише уповноваженим працівникам НАЗК і правоохоронних органів. При заповненні декларації слід пам’ятати про встановлені законом пороги декларування. Це мінімальна вартість майна, після перевищення якого про об’єкт необхідно повідомити в електронній декларації.

Так, наприклад, на цінне рухоме майно, до яких відносять ювелірні вироби, твори мистецтва, електронні пристрої та інше, декларування обов’язкове у тому випадку, якщо ціна однієї речі перевищує 137 800 грн, тобто 100 прожиткових мінімумів.Якщо це подарунок у грошовій формі, то внести його до документа необхідно, якщо розмір таких подарунків, отриманих від однієї особи чи групи осіб протягом року, перевищує 6 890 грн.

Така ж сума стосується і подарунка у негрошовій формі.Грошові активи декларуються, якщо їх сукупна вартість у різних формах перевищує 68 900 гривень. Така ж сума встановлена і для разового видатку.Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані подається упродовж 10 днів після отримання доходу або придбання майна (одного об’єкта) на суму (вартістю) більш ніж 50 прожиткових мінімумів (з 1 січня 2017 року – більш ніж 80 000 грн).

 Які документи подаються в електронну систему?

З початком другого етапу декларування в нову електронну систему подаватимуть усі види декларацій, а саме:

а) щорічні декларації, які мають бути подані в період з 1 січня до 1 квітня;

б) декларації перед звільненням;

в) декларації після звільнення (подаються до 1 квітня наступного року);

г) декларації кандидатів на посади суб’єктів декларування.

Зверніть увагу, що всі ті, хто претендує на будь-яку державну посаду, посаду в органах місцевого самоврядування або в інших юридичних особах публічного права, з 1 січня повинні будуть заповнювати і подавати електронну декларацію за новою формою.

Крім того, усі ті, хто у 2016 році звільнився, тобто припинив діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, повинні подати до 1 квітня 2017 року декларацію за 2016 рік.

Це стосується всіх осіб, яких вважають суб’єктами декларування, навіть тих, хто був звільнений до 1 вересня 2016 року.

Одкровення від фантастів

Харківські письменники-фантасти Дмитро Громов та Олег Ладиженський, відомі під псевдонімом Генрі Лайон Олді, взяли участь в акції «Публічне декларування». Літератори завітали до Центру обслуговування платників Київської ОДПІ м. Харкова, щоб надати податкові декларації за 2016 рік і задекларувати свої доходи. Щоправда, не в електронній, а у паперовій формі.

Як зізнаються самі ж автори фантастичних романів, це вже не перший випадок публічного декларування. Вже кілька років поспіль вони декларують свої доходи, демонструючи приклад активної громадянської позиції та прозорого декларування.

«Сплата податків – це нормальний, природний процес. Ми просто виконуємо свій обов’язок перед нашою країною. Так прийнято у цивілізованому суспільстві», – відзначають автори.

Олександр Ушаков, кореспондент

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ