У Харкові продають сметану з пліснявою

У Харкові продають сметану з пліснявою

Фото: InfoResist

ДП «Харківстандартметрологія» провело споживчу експертизу молочної продукції.

Для проведення споживчої експертизи продукції в роздрібній торгівельній мережі Харкова (супермаркетах «АШАН», «КЛАС», «РОСТ», «АТБ-Маркет», «Дигма») були закуплені зразки сметани, виготовленої підприємствами-виробниками Харківської, Київської, Черкаської, Дніпропетровської, Полтавської, Миколаївської, Сумської, Житомирської, Вінницької та Львівської областей України.

Із них шість зразків виготовлені відповідно до вимог національного стандарту ДСТУ 4418:2005 та шість – за технічними умовами ТУУ 25027034-009-99:

- сметана 15% ТМ «Гармонія», масою нетто 350 г, виробник ТОВ «Лубенський молочний завод»;
- органічна сметана термостатна 20% жиру ТМ «Orqanic Milk», масою нетто 270 г, виробник ТОВ «ОРГАНІК МІЛК»;
- сметана 21% жиру ТМ «Яготинська», масою нетто по 400 г, виробник «Баштанський сирзавод»;
- сметана 15 % жиру ТМ «ХУТОРОК», масою нетто 400 г, виробник ТОВ «С-ТРАНС»;
- сметана 25% жиру ТМ «Добряна», масою нетто 400 г, виробник філія «Сумський молочний завод» ДП «Аромат» на замовлення ДП «Мілкіленд-Україна»;
- сметана 20% жиру ТМ «Галичина», масою нетто 400 г, виробник ПрАТ «Галичина»;
- сметана 15% жиру ТМ «Біла лінія», масою нетто 350 г, виробник ТОВ «Молочна компанія «МІЛК ЛАЙН» на замовлення ТОВ «Фуд Девелопмент»;
- сметана 20 % жиру ТМ «Селянська», масою нетто 350 г, виробник Фірма «Люстдорф» у формі товариства з обмеженою відповідальністю;
- сметана 20% жиру ТМ «Заречье», масою нетто 400 г, виробник ПрАТ «Куп’янський молочноконсервний комбінат»;
- сметана 15% жиру ТМ «Волошкове поле», масою нетто 400 г, виробник ПАТ «ЮРІЯ»;
- сметана 20% жиру ТМ «Злагода», масою нетто 400 г, виробник ПрАТ «Комбінат «Придніпровський»;
- сметана 15% жиру ТМ «КАГМА», масою нетто 350 г, виробник ПрАТ «Кагма».


Якість продукції визначалася в Державній випробувальній лабораторії харчової продукції та сільськогосподарської сировини ДП «Харківстандартметрологія» за фізико-хімічними показниками (масовою часткою жиру, активною кислотністю, рН); наявністю немолочного жиру, показниками мікробіологічної безпеки (кількістю життєздатних молочнокислих бактерій, бактерій групи кишкових паличок (коліформ), пліснявих грибів, дріжджів, патогенних мікроорганізмів, зокрема Salmonella; Staphylococcus aureus, Listeria monocytogenes), а також за відповідністю маркування.


Результати споживчої експертизи показали, що 7 зразків сметани з 12 (ТМ «Яготинська», ТМ «Селянська», ТМ «Біла лінія», ТМ «Гармонія», ТМ «Злагода», ТМ «Галичина», ТМ «Orqanic Milk») відповідали вимогам нормативної документації та інформації, заявленій на етикетці. Інші 5 протестованих зразків сметани за різними показниками мали відхилення від нормативів.

Результати лабораторних випробувань виявили порушення за мікробіологічними показниками у трьох зразках сметани: завищена кількість дріжджів та пліснявих грибів у продукції ТМ «Волошкове поле», ТМ «КАГМА» та ТМ «Добряна». Вживання такої продукції може призвести до розладів шлунково-кишкового тракту.

У сметані ТМ «Волошкове поле» встановлено занижену масову частку молочного жиру 14,1% при заявленій нормі 15,0%, у сметані ТМ «КАГМА», згідно з інформацією на упаковці, повинно бути 15,0% жиру, а фактично – 13,5%.

На споживчому маркуванні сметани 20% жиру ТМ «Заречье» та сметани 15% жиру ТМ «Волошкове поле» інформація щодо умов зберігання сметани є неповною: відсутня інформація щодо відносної вологості, за якої необхідно зберігати продукт. На маркуванні сметани 20% жиру ТМ «Заречье» кінцева дата споживання та номер партії нанесені на тексті обов’язкової інформації, яка у жодному разі не повинна затінюватись чи перекриватись іншими написами або графічними зображеннями. Обов’язкову інформацію в маркуванні треба розташовувати в помітному місці так, щоб вона була видимою і незмивною.

Сметана 15 % жиру ТМ «ХУТОРОК» не відповідала вимогам Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів в частині позначення строків зберігання. Кінцева дата споживання позначена словами «Вжити до…», але при цьому поряд не зазначена фактична дата споживання та не надано посилання в маркуванні, де вона має знаходитись. Крім того, назва продукту повинна бути зрозумілою, чіткою і викладеною у відповідності до нормативного документу. На маркуванні зроблено напис «сметана 15 % ТМ «ХУТОРОК», тобто після цифрового позначення 15 % відсутнє слово «жиру».

Поради експертів:

• особливу увагу приділяйте маркуванню продукції. Якщо на упаковці дата виготовлення нанесена нечітко, інформацію щодо термінів та умов зберігання неможливо ідентифікувати, краще не купувати такий продукт;
• звертайте увагу на умови зберігання – від цього в повній мірі залежить ваше здоров’я;
• перевіряйте строк придатності. Не варто купувати продукцію з майже вичерпаним терміном зберігання;
• запитуйте у виробників і реалізаторів копії сертифікатів відповідності, які підтверджують право називати продукцію органічною. Добре, що на ринку все більше з’являється органічної продукції, але хотілось би, щоб висока ціна була виправданою.

Микола Мельник