Кого та як перевірятимуть на дорогах Харківщини

Кого та як перевірятимуть на дорогах Харківщини

http://mir24.net/

Журналіст «СК» поспілкувався з начальником управління Укртрансінспекції в Харківській області Євгеном Федорчуком, щоб дізнатися, як працює громадський транспорт Першої столиці.

– Євгене Даниловичу, розкажіть, будь ласка, чим саме займається транспортна інспекція? 

– Раніше наша інспекція займалася врегулюванням роботи лише пасажирського й вантажного транспорту. На сьогодні ж новостворена структура Укртрансінспекція (інспекція України з безпеки на наземному транспорті) займається в тому числі перевезеннями пасажирів, безпекою руху на залізничному транспорті, міським електротранспортом, видачею дозволів на міжнародне перевезення вантажів і пасажирів. Також до функцій інспекції незабаром увійде контроль обладнання доріг. Це вся дорожня інфраструктура, що стосується безпеки – розмітка, дорожні знаки, огородження тощо. Поки що в нас таких повноважень немає, але вони з’являться дуже скоро. Ми чекаємо прийняття нормативних актів.

– А чи штрафує зараз водіїв транспортна інспекція?

– Трансінспекція зараз дійсно штрафує. Нам дано такі повноваження. Наші співробітники у формі з жезлом можуть зупиняти пасажирських (як міських, так і міжміських) перевізників, а також вантажний транспорт. Наразі завершуються нормативні процедури з погодженням символіки, форми та жезлів.

– І які ж зараз відбуваються зміни в траспортній сфері Харкова?

– Хотів би зробити невеличкий вступ, щоб відповісти на це запитання. Я працюю в транспортній галузі 36 років – тобто, все життя. Працював ще за часів Радянського Союзу. Бачив розпаду транспортної галузі та руїни великих підприємств. Тоді, у 90-ті, на зміну великим транспортним підприємствам прийшли дрібні перевізники зі старими маршрутками – «Газелями», ПАЗами, «Рутами». Про дотримання правил і стабільність роботи автобусної транспортної системи тоді в Харкові навіть не йшлося. У той час у місті налічувалось 70 дрібних перевізників, а основна маса рухомого складу – «Рути» та «Газели».

Після проведення конкурсу перевізників залишилося 16. Це великі базові підприємства, в яких автобуси обов’язково заїжджають на ніч у гараж. І де кожного ранку техніка проходить передрейсовий огляд, а водій – медичний огляд. Усім цим підприємствам дали завдання – оновити рухомий склад. Автобусів стало менше – з 1300 залишилося 929 машин. Та пасажиромісткість їх значно зросла, оскільки це великі транспортні засоби. Наразі в Харкові близько 200 одиниць великих автобусів: ЛАЗи та МАNи. Є навіть декілька NEOPLANів. Основа рухомого складу зараз – «Богдани», «Івани», та «Еталони». Є «Газелі», та «Рути», але вони працюють не в центрі міста.
І хоча за такого підходу автоперевізники в кредитах по самі вуха, адже це дуже дороге задоволення (автобус «Богдан» або «Іван» коштує приблизно півмільйона гривень, а великий ЛАЗ – мільйон), планка пасажирських перевезень у Харкові дуже висока, і її опустити не можна. Зрозуміло, що рух став безпечнішим, а кількість аварій з вини ліцензованих перевізників значно зменшилась. Хоча вона й не на нульовій позначці.

Також змінюється електротранспорт. Не так давно було проведено реорганізацію системи міськелектротранспорту. Раніше було одне державне підприємство, зараз його розділили на п’ять. Зараз працює два трамвайні перевізники та два тролейбусні, а також одне підприємство з обслуговування. Нарешті з’явилися кошти на оновлення цієї галузі. Будуються нові переїзди за польською технологією, ремонтуються контактні мережі та тягові підстанції, адже деякі з них старші за мене. Ремонтується колійне господарство. Звичайно, проблеми є. Трохи менше їх у тролейбусних депо. Там 90 машин 1996 року і ще 70 нових тролейбусів. А от із трамваями складніше. Кожен день на маршрути міста виходить приблизно 200 одиниць цієї техніки. З них не так уже й багато нових. Загалом же рухомому складу 20–30 і більше років. Хоча ми все одно перевіряємо ці підприємства та змушуємо вести всю документацію з безпеки руху.

За прохолодою звертайтесь до водія

– Які порушення зустрічаються в Харкові серед перевізників найчастіше?

– У нас немає норми закону, яка б обмежувала кількість перевезеного пільгового контингенту, та все одно є випадки, коли водії не пускають пенсіонерів або лаються з ними. Сьогодні в мене був директор підприємства разом з водієм, який облаяв діда. Я попросив директора підприємства зробити те, що із точки зору людських стосунків зробити необхідно – показати мені наказ на звільнення цього водія.

– Чи є порушенням не включений кондиціонер в салоні автобуса, обладнаного цим приладом, у спеку?

– Нема норми закону, яка б регулювала це питання, а тому ніхто не може силоміць змусити водія включити, чи відключити кондиціонер, якщо він є. Треба зазначити, що включення кондиціонеру призводить до підвищення витрати пального, а отже, і собівартості перевезення.

– Чи є порушенням фраза водія: «Не поїду, поки не набереться 20 осіб?»

– Це дуже серйозне порушення, яке наразі рідко зустрічається. Більше того, на сьогодні 100 % транспорту Харкова, і трамваї та тролейбуси теж, обладнані GPS-трекерами – пристроями, які відстежують переміщення автомобіля. Уся інформація подається в диспетчерську «Міськелектротранссервісу». Звичайно ж, є порушення графіку, але загалом це маршрути, які проходять через центр міста, де є затори. Тоді зсувається весь графік, щоб зберегти інтервал.

– Чи вважається порушенням, коли в маршрутці ввімкнено радіо, яке гучно грає шансон, куріння водія?

– І так, і ні. Немає жодної норми, яка регулює гучність та стиль музики, що грає в автобусі. Хоча, звичайно, якщо водій хоче слухати музику, він має це робити тихенько, для себе. Що до цигарки – це грубе порушення. Також водій не має права розмовляти по мобільному телефону під час руху.

– Невиспаний далекобійник на дорозі – це пряма загроза іншим учасникам руху. Адже в якийсь момент він «вирубиться», і куди може піти неконтрольована фура, не знає ніхто. Чи бореться з цим транспортна інспекція?

– Дійсно, буває, коли водій або намагається відробити рейс якомога швидше, або не має напарника і порушує графік роботи та відпочинку. Перевірка графіка – прямий обов’язок інспекції. Це досить легко. Адже багато автомобілів обладнано спеціальним пристроєм, що фіксує інформацію про переміщення на так званому таходиску. Якщо машину не обладнано таким засобом, то водій зобов’язаний вести журнал. Штраф за порушення графіка робити-відпочинку – 1700 гривень.

Артем Богдан, матеріал з газети "Слобідський край" №128 від 26.10.2013

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ