“Зробіть мені послугу”. Як на Харківщині працюють ЦНАПи

“Зробіть мені послугу”. Як на Харківщині працюють ЦНАПи

Фото Тамари Кіч

У 2016-му році на Харківщині стало більше адміністративних послуг, які можна отримати в одному місці, без черг і тяганини. Утім, за деякими “папірцями” все ще доводиться бігати по кабінетах.

Минулого року в центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) Харківської області почали реєструвати суб’єктів підприємницької діяльності та речові права на нерухоме майно. Також, із липня 2016 року розпочато надання адмінпослуг Мін’юсту з державної реєстрації громадських формувань через ЦНАПи області. Про це "СК" розповіли у департаменті з підвищення конкурентоспроможності регіону ХОДА.

Аби людям було зручніше і комфортніше, були відкриті нові приміщення ЦНАП у містах Первомайський, Куп’янськ та Валківській райдержадміністрації. А у Балаклійському районі, містах Ізюм і Куп’янськ робота ЦНАПів побудована за принципом  «відкритого простору».

Як розповіла керівник центру надання адмінпослуг при Балаклійській РДА Ірина Саніна, на рік центр надає близько 12 тисяч послуг. Це послуги Державної міграційної служби, послуги реєстрації нерухомості, бізнесу, і земельні питання. В центрі присутній представник Держгеокадастру, який надає послуги з реєстрації земельних ділянок, а також реєстрації і видачі кадастрових номерів.

У день в центрі приймають приблизно по сорок чоловік. За словами Ірини Саніної, на початку цього року наплив людей був великий — багато підприємців хотіли закрити ФОПи, а зараз тенденція зворотня — збільшилась кількість реєстрації нових підприємств. Наразі у ЦНАПі серед найпопулярніших послуг — реєстрація нерухомості.  

Мовою цифр
У Харківській області діють 34 центри надання адміністративних послуг (ЦНАПи): у 27 районах, у 6 містах обласного значення та м.Харків (9 територіальних підрозділів). За 2016 рік ЦНАПами надано понад 738 тис. послуг (у 1,2 рази більше ніж у 2015 році). Загалом громадянам та представникам бізнесу Харківської області доступно близько 200 адмінпослуг по м. Харків та 100 по області. Це послуги центральних органів виконавчої влади (Держгеокадастр, ДАБК, МНС, СЕС, ДМС); місцевих державних адміністрацій; органів місцевого самоврядування; послуги з видачі документів дозвільного характеру.

У вільному просторі
Головною метою створення ЦНАПів було звільнити громадян від довгих очікувань у безкінечних чергах та тиняння по чиновницьких кабінетах. І це переважно вдалося.
- Якщо раніше люди займали чергу в різні служби чи не вночі, то сьогодні ми приймаємо людей, згідно з законом, п’ять днів на тиждень, без перерви на обід. А один день на тиждень проводимо прийом до 20:00. Тож відвідувачі спокійно без черги отримують послуги, - говорить  керівник центру надання адмінпослуг при Балаклійській РДА.

Переваги “вільного простору” відчули на собі й відвідувачі Куп’янського ЦНАПу, який нещодавно переїхав у нове приміщення.

Тут нема кабінетів, усе відкрито і прозоро. Є окремі зони очікування, прийому та консультування. Усе зроблено за стандартами, - розповідає Яна Зубова. - Наразі черг як таких у нас нема. На день приходять близько 15 громадян, чекають максимум 5 хвилин, завдяки тому що усі адміністратори “універсальні солдати”.

Наразі Куп’янський центр надає 54 послуги, найбільш затребувані у місті. За 2016 рік надали 3763 послуги, або близько трьохсот послуг на місяць.  Але  у центрі планують збільшити кількість послуг: додадуть реєстрацію ФОПів і юридичних осіб, а також громадських об'єднань. Це закономірно привабить більше відвідувачів, а тому і штат адміністраторів збільшили з трьох до шести.

- Також ми розіслали листи у відповідні органи, хочемо, щоб певні послуги, які наразі надаються тільки у Харкові в обласному ЦНАПі (наприклад, архітектурна інспекція, Держгеокадастр) підключили до Куп’янська. Аби люди не витрачали час і гроші на дорогу, адже звідси до обласного центру 120 км, - зазначає Яна Зубова.

Ще зручнішим та швидшим процес отримання різних довідок робить система електронної черги. Працює це так: відвідувач приходить до центру, у спеціальному терміналі обирає послугу, яку хоче отримати, реєструється та отримує номер у електронній черзі. Далі він може відслідковувати, коли дійде й до нього черга на прийом у адміністратора. У першому кварталі цього року встановити й підключити обладнання для “електронної черги” планують у ЦНАПах Балаклійського, Дергачівського, Зміївського, Харківського районів та  м. Куп’янськ. Цей проект реалізується за міжнародної технічної підтримки Німецькою федеральною компанією GIZ.

Реєстри недоступні

Багато ЦНАПів у районах області поки що мають труднощі, пов'язані з підключенням і запровадженням деяких послуг. Це пов'язане із тим, що вони мають доступ не до всіх державних реєстрів.

- Оскільки ми надаємо послуги із реєстрації територіальних громад, але реєстру громад у нас нема. І по суті ми виконуємо функції кур’єрів: люди нам приносять пакет документів, але ми не можемо його зареєструвати. Ми просто робимо його опис і відправляємо поштою до територіального відділення юстиції, - говорить керівник центру надання адмінпослуг при Балаклійській РДА Ірина Саніна.

Також на Харківщині жоден ЦНАП ще не видає нові ID-паспорти, це поки що прерогатива міграційної служби. Оскільки в Центрах адмінпослуг нема відповідного обладнання для виготовлення пластикових карток. Але деякі місцеві органи влади й центри шукають можливості, аби придбати необхідне обладнання. Наприклад, ЦНАП м. Куп’янська.
Зараз ведуться переговори з німецькою фірмою, яка допомогла нам із меблями й технікою. Пишеться проект про закупівлю обладнання для видачі закордонних паспортів та  ID-карток, - розповідає керівник ЦНАПу Яна Зубова.

За її словами, обладнання коштує десь 500 тисяч гривень, які надасть спонсор, а обслуговування цієї техніки обійдеться ще 7 тисяч гривень на місяць. Ці гроші планують отримати з міського бюджету, якщо депутати погодяться.

Ще одна велика подія у сфері адмінпослуг регіону очікується у квітні цього року. Саме цієї весни планують відкрити Регіональний центр надання адмінпослуг, до якого зможуть звертатися мешканці Харкова та області. Унікальність нового центру полягатиме у тому, що тут надаватимуть не тільки адміністративні послуги, але й соціальні, як от оформлення пенсії чи субсидії.
Також у центрі будуть надаватися послуги для створення бізнесу: від консультації до реєстрації підприємницької, інвестиційної діяльності та отримання дозвільних документів, причому за принципом «єдиного вікна». Крім того, буде організоване «молодіжне вікно» із допомоги студентам і  молодим сім'ям. Тут можна буде зареєструвати шлюб, народження дитини, оформити матеріальну допомогу, отримати молодіжний кредит або стати в чергу на отримання житла. Всього в новому центрі планується надавати 453 види послуг, а очікувана кількість звернень - понад 2 тисяч у день.
Проект став можливим завдяки тому, що у вересні 2016 року було підписано міжнародний договір (Меморандум) про взаєморозуміння між Міжнародною організацією розвитку права (IDLO), Харківською обласною державною адміністрацією та Харківською міською радою.

Загалом же відсутність єдиної бази даних усіх електронних реєстрів міністерств і відомств є проблемою не тільки Харківщини, але й загальнодержавною. Вирішити її уряд планує за міжнародної технічної допомоги. Ідеться про  впровадження електронних сервісів e-government у рамках спільного з Естонією проекту  EGOV4UKRAINE («Підтримка електронного урядування для децентралізації в Україні»).

- Важливим напрямком проекту є під'єднання вже працюючих ЦНАПів до електронних реєстрів. Це дозволить навести лад у веденні реєстрів та  полегшить людям життя.  Людина не має бігати інстанціями і збирати довідки, які  до завершення процедур часто вже втрачають чинність, - зазначив Віце-прем'єр-міністр - Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко.

Крім того, Держагентство з питань електронного урядування України та Академією е-урядування Естонії уклало меморандум щодо реалізації проекту EGOV4UKRAINE, який спрямований на покращення процесу надання адміністративних послуг у місцевих громадах через інструменти е-урядування.

До речі
У країнах ЄС система спілкування громадян і влади побудована по-різному, але є багато спільних рис, повідомляють аналітики інформаційної кампанії “Сильніші разом!”. Наприклад, у Німеччині існуюча нині система була впроваджена давно. Тут під одним дахом зібрані кілька найбільш популярних служб. У «центрі для громадян» зазвичай можна прописатися й отримати довідку про місце проживання, зареєструвати автомобіль і отримати номери. Повний перелік доступних послуг залежить від розміру населеного пункту.

У Швейцарії в загальних рисах система така ж сама. Щоправда, на відміну від німецької системи, тут у сільській місцевості всі установи містяться під одним дахом, але в місті вони можуть бути розкидані по окремих будівлях. Так чи інакше, всі вони підпорядковані міській раді.

У Польщі більшість послуг надається в місцевих органах влади, аналогічних нашим райдержадміністраціям. Туди йдуть, щоб прописатись, зробити закордонний паспорт, зареєструвати авто. Кожен такий осередок, як і в Німеччині, має свій сайт. Деякі справи можна повністю вирішити в інтернеті – наприклад, зареєструвати підприємство або змінити його дані. Для тих справ, які потребують особистої присутності, є можливість зарезервувати час візиту.

В Угорщині система «єдиного вікна» - явище відносно нове, як і в Україні. А список послуг величезний. Підприємці тут вирішують питання зовнішньоекономічних квот і дозволів, ліцензування внутрішньої торгівлі, працевлаштування негромадян, скорочення штатів та інших аспектів господарської діяльності. Громадяни в таких центрах реєструються за місцем проживання, вирішують питання громадянства та пільг для «закордонних співвітчизників», одружуються й розлучаються. Сюди звертаються для пошуку роботи, оформлення соціальних виплат, пільг і субсидій. Тут дають раду безпритульним тваринам і приходять скаржитись на недобросовісного роботодавця. У переліку послуг, які надаються «єдиним вікном», є навіть пункт «реєстрація кіз і овець». Такі центри діють у кожній базовій адміністративно-територіальній одиниці. На відміну від Німеччини та Польщі, в Угорщині вся система є централізованою, а отже, список послуг уніфікований.

Тамара Кіч