Протистояння пацієнт – лікар: чи допоможе нова формула медичних послуг

24.05.2018 11:12 Область Online
Фото: Слово і Діло Фото: Слово і Діло
Добігає кінця другий місяць медичної кампанії «Лікар для кожної сім’ї». У її рамках кожний українець має можливість обирати власного сімейного лікаря, терапевта і педіатра, уклавши з ним відповідну декларацію. Які результати має Харківщина, що робити, якщо медики відмовляються зараховувати вас до свого списку пацієнтів і як «загоїти рани» після можливих конфліктних ситуацій у стінах медичних закладів.

Минулого місяця харків’янку Вікторію Хворост і її сім’ю спіткало горе – під час гіпертонічного кризу батько чоловіка, який живе в Івашках Золочівського району, упав і отримав перелом шийки стегна. Після цього з 14 квітня свекор жінки прикутий до ліжка. У районній лікарні хворому наклали гіпс і відправили додому. Родичі організували чергування біля пенсіонера, адже той навіть кілька кроків самостійно зробити не міг.

Кореспонденту «СК» жінка розповіла, що напередодні перелому, 8 квітня, у свекра вже траплявся напад. Тоді на виклик приїхала «швидка» з райцентру, але медики не госпіталізували чоловіка, а обмежилися уколом.
– Через кілька днів після нападу я помітила, що свекор почав заговорюватися, у нього підвищувався тиск, тому ми викликали терапевта з медсестрою з Одноробівського ФАПу. Тоді лікар призначив лікування, але не контролював процес, тобто не приходив до нього та не цікавився станом здоров’я, – розповідає Вікторія Хворост.

За словами жінки, останній візит медика відбувся 17 травня, після того, як вона зателефонувала та попросила про прийом.
– Тоді ж закінчилися препарати для ін’єкцій, але терапевту ми повідомили, що цього ж дня ми придбаємо їх. До сьогодні (22 травня. – Авт.) ніхто так і не прийшов, аби перевірити стан здоров’я свекра та зробити уколи.
Таке ставлення обурило родичів хворого дідуся, і Вікторія вирушила до Одноробівського ФАПу із зауваженнями до медиків.
– На мою думку, цей лікар не виконує свої обов’язки. Медсестра не виконує призначення лікаря і не ходить до лежачого хворого робити уколи, – заявляє жінка.

Уже в медзакладі в кабінеті лікаря розгорівся скандал. Зі слів Вікторії, їх терапевт почав кричати та наказав, щоб вона залишила кабінет, а після відмови «схопив за горло та виштовхав у коридор».
На такі дії лікаря Вікторія викликала поліцію та написала заяву правоохоронцям.

За інформацією Золочівського відділення поліції Дергачівського відділу поліції головного управління Національної поліції у Харківській області, близько 11 години ранку на номер 102 дійсно надійшов виклик щодо конфлікту між жінкою та лі­карем.
– Наші працівники виїхали на місце події, прийняли пояснення сторін. Нині проводиться перевірка. Тому поки що рішення не прийнято і кваліфікація справи невідома, – прокоментувала в. о. керівника сектора по зв’язках з громадськістю Золочівського відділення поліції Дергачівського ВП ГУНП у Харківській області Олена Коваль.

За горло не хапав

– Не хапав за горло, але допоміг залишити наш кабінет, – запевняє терапевт Олександр Кривошей.
Лікар розповів, що дійсно допоміг Вікторії вийти з кабінету, але через те, що вона неадекватно поводилась.
– Ми спокійно собі працювали. У кабінеті, окрім мене, ще була медсестра. Раптом забігла ця жінка. Вона почала ображати нас, говорити на підвищених тонах, зрештою, кричати. Ми спочатку не зрозуміли її претензій. Потім виявилося, що ми не прийшли до її родича, – згадує лікар. – Ми були напередодні, я дійсно призначив лікування і попросив найближчим часом купити потрібні ліки. Родичі пацієнта купили препарати, але не попередили медсестру про це, тому вона й не знала, що має прийти і зробити ін’єкцію.
Зі слів медика, він просто взяв Вікторію під лікоть і за плече, виводячи її з кабінету, бо словами заспокоїти жінку не міг.
– Вона не чула моїх неодноразових прохань заспокоїтися та спілкуватися у спокійному тоні, – додає Олександр Кривошей.

Про цю ситуацію знають у Центрі первинної медичної допомоги Золочівської селищної ради, якій підпорядковується Одноробівський ФАП, де стався конфлікт.
– Зараз ми проводимо службове розслідування ситуації. Скарг на лікаря до цього не було. Олександр Кривошей – медик вищої категорії, який працює вже понад 30 років. Такі ж характеристики має і медична сестра, яка зовсім не новачок у своїй справі, – розповідає головний лікар Центру Марина Тесленко.

Вільний вибір

А поки на Золочівщині розбираються, хто правий, а хто винен, побудувати ідеальну схему відносин «лікар – пацієнт» і усунути всі непорозуміння має новий формат медичного обслуговування, який полягає в укладанні між сторонами декларацій.
Нагадаємо, із цього квітня в Україні стартувала кампанія «Лікар для кожної сім’ї». А головною новацією реформи є те, що державні гроші «ходитимуть» за пацієнтом, а не за закладом у районі, де той зареєстрований. Тобто кожному українцю пропонують обрати свого лікаря, який, на його погляд, має кращі професійні характеристики. Окрім цього, декларація не має строків, і розірвати її пацієнт може в будь-який момент.

Тож конфліктам у цих відносинах – не місце, кажуть у МОЗі та додають, що всі встигнуть обрати свого лікаря. А панікувати, що «хороших лікарів розібрали» – зарано, зазначає заступник міністра охорони здоров’я Украї­ни Павло Ковтонюк.
Нині ж головна мета українців – активізуватися та зробити свій вибір.
Також заступник міністра нагадав про ліміти для медиків. Так, 2000 пацієнтів – це максимальна кількість пацієнтів, з якими може укласти декларацію терапевт. Для сімейного лікаря ліміт сягає 1800 пацієнтів, для педіатрів – 900 пацієнтів.

Щоправда, обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, у межах якої мешкають люди, що належать до відповідної практики. Наприклад, якщо сімейний лікар працює в селі, де проживає 2000 осіб, то всі вони зможуть обслуговуватись у нього. Без медичної допомоги не залишиться ніхто.
На початку кампанії, запев­няють у профільному міністерстві, майже виключені ситуації, коли всі лікарі медзакладу вже набрали оптимальну кількість. На початок травня це зробили лише п’ять лікарів на всю країну. Якщо людині все-таки відмовляють у підписанні декларації з цих причин, у МОЗі стверджують, що швидше за все це порушення, і пропо­нують декілька варіантів вирішення питання.

Насамперед – звернутися до головного лікаря, який підтвердить чи спростує інформацію про кількість пацієнтів, яку набрали лікарі медзакладу. Якщо ж головний лікар відмовляється надати роз’яснення, людина може звернутися до місцевого управління охорони здоров’я із заявою на ім’я керівника управління.

Також у Міністерстві нагадують, що пацієнт не може підписати декларацію з лікарем, якщо заклад, у якому працює лікар, не підключений до електронної системи охорони здоров’я. Це технічно неможливо. У цьому разі потрібно дізнатися точну дату, коли заклад буде підключено до системи «Електронне здоров’я».
«Якщо відповіді на це запитання немає у вашого лікаря і в реєст­ратурі, то зверніться до головного лікаря», – додають у МОЗі.

Районні темпи

Жителі Харківщини почали обирати сімейних лікарів. Приміром, у вищезгаданому Золочівському районі, за інформацією
Центру первинної медичної допомоги, лікарі вже уклали 7472 декларації.
– Такі дані на ранок 22 травня. Це близько 27 % від усього населення району. Загалом до мережі підключилося тринадцять медиків. Серед них найактивніші два лікарі із Золочева – з ними декларації підписали вже більш ніж 1000 осіб, – поділилася інформацією головний лікар Центру первинної медичної допомоги Золочівської селищної ради Марина Тесленко.

Понад 8000 чоловік обрали своїх медиків і на Валківщині. Електронні ключі тут мають усі лікарі – їх чотирнадцять.
– Найактивніше в нашому районі люди укладають декларації з молодою лікаркою з Валок. За останніми даними, вона має близько 1400 пацієнтів, тобто вже наближується до максимуму, – розповідає головний лікар Центру первинної медико-санітарної допомоги Валківського району Марина Орлова.

За її словами, усього в районі близько 32 000 жителів, тому запланували підписувати близько 5000 декларацій на місяць, щоб не було напливу та черг.
– Таким чином, за три місяці плануємо покрити 50 % населення району. Тому маємо надію потрапити в першу хвилю фінансування за новою схемою (За принципом «гроші ходять за пацієнтом». – Авт.), яка стартує з 1 липня, – додає медик.
Саме тоді автономізовані медичні заклади зможуть укласти договір з Національною службою здоров’я та отримати фінансування за кожного пацієнта. Інша частина грошей (за людей, які не уклали декларацій) надходитиме за старою системою – у вигляді субвенції. Також, за словами медиків, друга хвиля фінансування поч­неться у вересні, третя – у грудні.

Перше місце серед регіонів

Загалом на Харківщині своїх лікарів обрали майже 20 % жителів.
– Звичайно, цей процес – не змагання. Ми набагато більше цікавимося якістю роботи сімейних лікарів, а не кількістю укладених договорів. Проте приємно констатувати, що вже традиційно наша область за кількістю підписаних декларацій посідає перше місце у країні. Причому відрив стає дедалі істотнішим, – написав на своїй сторінці в соціальній мережі Фейсбук про хід медичної кампанії «Лікар для кожної сім’ї» заступник голови Харківської облдержадміністрації Михайло Черняк.

За останніми даними (Станом на 23 травня. – Авт.), у Харківській області підписано вже 601 733 декларації.
Друге місце в цьому рейтингу посідає Київ, де декларації підписали 432 408 осіб. У трійці лідерів і Дніпропетровська область – 428 106 декларацій.
У всеукраїнському масштабі – за майже два місяці українці підписали понад 5 мільйонів декларацій.