Новий формат відносин «лікар – пацієнт»: чого ви ще знали про підписання декларацій

26.04.2018 14:25 Суспільство
Фото: slovoidilo.ua Фото: slovoidilo.ua
Упродовж кількох тижнів «СК» збирав питання щодо медреформи, які найчастіше виникають у жителів нашого регіону, і пішов із ними до заступника голови Харківської обласної державної адміністрації Михайла Черняка.

– Багато жителів Харківщини занепокоєні, що не зможуть через реєстрацію або якісь інші чинники укласти декларацію з лікарем, який їм подобається. Були випадки, коли лікар відмовляв, аргументуючи це тим, що в нього вже достатньо пацієнтів. Що робити в такому разі?

– Потрібно пам’ятати: найголовніший принцип медичної реформи – екстериторіальність. Тобто немає значення, де людина зареєстрована, можна обрати собі лікаря хоч у Львові, хоч у Києві. Що стосується відмови лікаря підписувати декларацію з пацієнтом (головне, що він – громадянин України), то в цьому випадку може бути лише один обмежувальний критерій: лікар уже набрав 2 тисячі пацієнтів і уклав з ними декларацію.

Кожний випадок потрібно розбирати окремо. Наприклад, у Харкові концентрація людей і лікарів висока – це одна справа, а у віддаленому сільському районі умовно на 4100 жителів може бути тільки два лікарі. Тобто 100 пацієнтів, згідно з формулою, залишаються без лікаря. У цьому випадку лікар звертаєть
ся до Національної служби здоров’я України (НСЗУ) з викладенням аргументів, і Служба надає свій дозвіл, щоб лікар узяв більшу кількість пацієнтів.

– Коли людина вперше приходить до лікарні, її просять зробити благодійний внесок на розвиток закладу. Чи залишаться благодійні внески після реформування первинної ланки медицини?

– Це ганебна практика, яка, на жаль, до сьогодні існує в багатьох закладах охорони здоров’я. Реформа має змінити такий стан речей. Відразу зазначу, потрібно розмежовувати два поняття: якість і доступність послуги для пацієнта та умови виживання закладу охорони здоров’я.

Безумовно, пацієнт має отримувати якісну й у повному обсязі медичну послугу, а заклад має забезпечувати своїх працівників гідною заробітною платою. Тому на цьому етапі саме перетворення комунальних закладів на комунальні підприємства – автономізація – дозволяє лікарням заробляти гроші. Підкреслюю, на всіх етапах надання медичних послуг буде чітко визначений державою перелік безкоштовних медичних послуг, усі інші послуги лікарня може надавати за додаткову плату. І ці гроші не підуть у якийсь незрозумілий фонд. Ці гроші дійсно працюватимуть на розвиток закладу. 

Фото: Слобідський край

– Якщо в районах області більшість центрів первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) вже на завершальній стадії процесу автономізації, то яка ситуація по Харкову?

– 18 квітня Харківська міська рада прийняла рішення про перетворення 68 комунальних медичних закладів на комунальні некомерційні підприємства, що дає їм змогу укласти угоди з Національною агенцією здоров’я та отримувати кошти за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». У районах області на сьогодні майже всі заклади первинного рівня перебувають на етапі завершення процесу перетворення на некомерційні підприємства.

Безкоштовні послуги

– Ви казали про пакет безкоштовної допомоги, що до нього входитиме?

– На первинній ланці медицини це ті ж самі послуги, які ми отримуємо сьогодні в лікарнях – консультація, супровід, призначення, невідкладна допомога (якщо це не ургентний випадок), це всі базові аналізи.

Якщо заклад має можливість і хоче розширити перелік своїх послуг, він може, наприклад, придбати собі УЗД-апарат, який не передбачено на цьому рівні надання допомоги, але це покращує скринінг – якісніше дослідження стану пацієнта. Якщо заклад придбає таке обладнання, то й потрібно буде залучати фахівця. Ось ця послуга і може стати платною. Але знову ж таки навіть у цьому випадку існують різні шляхи вирішення питання – пацієнт може заплатити своїми грошима або це може покрити медична страховка. В усіх розвинених країнах медична страховка є обов’язковою, в Україні поки що її укладають добровільно. Переконаний, що з часом ми також прийдемо до обов’язкового медичного страхування.

– І коли це станеться?

– Поки на 100 % не запрацює механізм на всіх рівнях медичної допомоги, передчасно казати про впровадження обов’язкового медичного страхування. Але на доб­ровільному етапі – будь ласка, ми можемо робити це вже сьогодні.

– Особисто у вас є медична страховка?

– Так, я давно є клієнтом одного з державних банків, він надає послуги й у медичному страхуванні.

Хочу до цього лікаря

– В окремих районах Харківщини виникла ситуація, коли діти обслуговувалися в педіатрів з районної лікарні. Батькам ці лікарі дуже подобаються, вони їм повністю довіряють і хотіли б укласти з ними декларації. Чи можливо це зробити?

– Педіатри, про яких йдеться, працюють у центральних районних лікарнях, а це вже другий рівень надання медичної допомоги. Тож батькам потрібно шукати педіатра на первинній ланці. Або педіатру з РЦЛ, можливо, якщо він побачить у цьому сенс, перей­ти працювати в Центр первинної медико-санітарної допомоги, де для педіатра норма – 900 дітей. Або пройти навчання і стати сімейним лікарем.

– Чи багато лікарів на Харківщині вирішили піти у вільне плавання та організувати приватну практику?

– На сьогодні практично всі залишилися в закладах, де вони і працювали. Однак, на мою думку, приватний сектор також почне більше розвиватися. До речі, ніхто ж не забороняє укладати декларації з приватними лікарями. Головне, щоб у них були відповідні ліцензії та вони перебували в системі eHealth. У Харкові вже є кілька таких укладених декларацій.

У реформі я бачу справедливий елемент – повертається повага до професії лікаря та покращується сервіс і якість надання медичних послуг.

– Чи зможуть пацієнти викликати сімейного лікаря додому?

– Пацієнти мають право викликати лікаря додому. Він вибудовує свій графік прийому та візиту до пацієнтів додому, адже є не тільки ті пацієнти, яким раптово стало зле, а й ті, хто давно вже малорухомий або взагалі лежачий. До речі, такі пацієнти декларацію з лікарем можуть укласти вдома. До них приїде уповноважений представник медичного закладу з комп’ютером, і декларацію буде укладено.

Якщо ж виникає якась ургентна ситуація, то сімейного лікаря не потрібно чекати, викликайте «швидку». Служба екстреної медичної допомоги як працювала, так і працюватиме. Невідкладну медичну допомогу надаватимуть усім безкоштовно. Хочу зазначити, що на сьогодні на Харківщині одна з найкращих служб екстреної медичної допомоги. І в тому режимі, в якому вона працює сьогодні, вона працюватиме й надалі.

– Наші читачі переймаються, що буде якась лімітована кількість безкоштовних візитів до сімейного лікаря, а все інше – вже за додаткову плату.

– Я також чув такі «лякалки». Це повна нісенітниця. Хто і яким чином має визначати той ліміт? Це залежить від стану здоров’я людини, від віку, від діагнозу тощо. Пацієнт отримуватиме медичну послугу в повному обсязі.

Медицина в селі

– На початку цього року було анонсовано великі зміни в сільській медицині. На Харківщині планується побудувати 50 сучасних амбулаторій. На якій стадії зараз цей процес?

– Минулого тижня ми узгодили в МОЗі та Мінрегіоні мережу з 50 сільських амбулаторій, що будуватимуться в районах області. Це ініціатива Президента України, яка відбувається під особистим контролем голови ХОДА Юлії Світличної. Кожна нова амбулаторія, яку буде збудовано на території Харківщини, передбачає доступ до Інтернету навіть через супутник. Також закладено гроші на придбання сучасної техніки – комп’ютерів, спеціального сертифікованого програмного продукту для приєднання до системи eHealth, захищеного каналу зв’язку.

Будівництво амбулаторій – принципове питання, люди мають відчути, що це дійсно реформа, яка надає їм якісну медицину.

– Коли вже можна буде побачити першу відкриту амбулаторію?

– Поки що важко сказати, думаю, що протягом літа вже з’являться перші результати. Головне – не збудувати жодного пам’ятника реформі. Усі амбулаторії мають бути «живими» – мати певну кількість населення, наявність лікарів тощо. Коли Харківська область отримувала субвенцію з держбюджету – 159 мільйонів гривень – на будування нових амбулаторій, то ми на обласному рівні закладали співфінансування саме для того, щоб у разі, якщо щось буде не передбачено на центральному рівні, ми могли забезпечити це на місцевому рівні.

– Стосовно сільських сімейних лікарів, чи не виникає ризиків, що ці два-три лікарі працюватимуть цілодобово? У разі хвороби, відпустки хто їх заміщатиме?

– Графік прийому пацієнтів затверджує медзаклад, у якому працюють лікарі (у районах області це центри первинної медико-санітарної допомоги, ФАПи та амбулаторії входять до їх складу. – Ред.). Безумовно, лікарі повинні бути взаємозамінними, існують різні життєві ситуації.

– Наші читачі хвилюються, чи не буде вираховуватися з їх пенсій оплата праці сімейних лікарів...

– Офіційно заявляю: ніяких грошей з жодної людини не зніматиметься. Усі гроші за надання первинної медичної допомоги сплачуватиме держава.