Великий Єврочелендж

Крок до європейського суспільства: як розвивається ЦНАП у Старосалтівській ОТГ

Перша об’єднана територіальна громада Харківської області – Старосалтівська – утворилася в 2016 році. Отримавши завдяки децентралізації більшу фінансову спроможність, ОТГ відкрила власний Центр надання адміністративних послуг. Але приміщення було не досить комфортним для прийому громадян, тож у 2017 році ця громада розпочала велику реконструкцію будівлі для нового – більш зручного ЦНАПу. І з 2019 року в селищі вже надаються адмінпослуги європейської якості.

Підтримка партнерів

Наблизити адміністративні послуги максимально до людини – це один з принципів децентралізації. І коли Україна обрала собі європейський шлях розвитку, то мала створити новий вид комунікації між владою та громадянином, як зазначав колишній віце-прем’єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко. Таким форматом стали Центри надання адміністративних послуг. Для цього 6 вересня 2013 року був прийнятий Закон України «Про адміністративні послуги». Спочатку ЦНАПи з’являлися у великих містах. А після активізації процесу добровільного об’єднання громад їх почали створювати і на сільських територіях.

Коли є такі «прозорі офіси», як іноді називають ЦНАПи, не потрібно влаштовувати «квест» по різних інстанціях, щоб отримати необхідні довідки, бо більшість послуг надаються в одному місці. Серед концепцій ЦНАПів – і надання якісного сервісу, тобто привітні та доброзичливі адміністратори.

Впровадити зручний і безбар’єрний формат комунікації між владою та громадянином – був ще той виклик для нашої країни, подолати який сьогодні допомагають європейські партнери. Об’єднані громади мають більше можливостей ще й завдяки інфраструктурній підтримці з державного бюджету.

Так було й у випадку створення приміщення ЦНАПу в Старосалтівській об’єднаній громаді. Чисельність населення цієї ОТГ складає близько 7800 жителів. До створення свого Центру надання адмінпослуг жителям громади для отримання більшості довідок (наприклад, реєстрація місця проживання, взяття довідки для Пенсійного фонду, оформлення соцдопомоги на народження дитини тощо) доводилося їздити до Вовчанська (від Старого Салтова до центру району понад 30 км). Свій Центр об’єднана громада створила у червні 2016 року, щоправда, приміщення, де надавалися адмінпослуги, було не пристосоване для комфортного прийому відвідувачів, адміністраторам доводилося працювати «на колінках» – на 20 квадратних метрах проводили прийом чотири співробітники.

На початку 2019 року в центрі селища відчинило свої двері нове приміщення Центру з надання адміністративних, правових, соціальних та медичних послуг із застосуванням енергоощадних технологій. Для зручності жителів громади в одній будівлі поруч розмістилися ЦНАП, поліція та медична амбулаторія. Більше ніж 10 мільйонів гривень на реконструкцію адмінбудівлі, що розпочалася в 2017 році, з’явилися переважно завдяки інфраструктурній субвенції для ОТГ (93 % від загальної суми). А меблі, обладнання для ЦНАПу, навчання адміністраторів та інша технічна допомога – завдяки підтримці Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ та програмі «U-lead з Європою».

– «U-lead з Європою» та GIZ нас супроводжували як ментори, тобто вони надавали технічні рекомендації. GIZ допомогли в Центрі облаштувати дитячий куточок, передали нам мобільний кейс і меблі для віддалених офісів старост, – розповіла «СК» начальниця Старосалтівського ЦНАПу Марина Нагорна.
Окрім цього, в рамках проекту «Підтримка реформи кримінальної юстиції в Україні», що виконувався Міжнародною організацією права розвитку (IDLO), Старосалтівська ОТГ протягом 2018 року отримувала технічну допомогу (проведені тренінги «Сервіс+») щодо зниження корупційних ризиків, пов’язаних із наданням адміністративних послуг; підвищення ефективності, якості та доступності надання адміністративних послуг та покращення діяльності ЦНАП.

Послуги, що поруч

Сьогодні за день Старосалтівський ЦНАП відвідує понад 70 жителів громади. В 2018 році Центр надав близько 9500 послуг, за половину 2019 року – близько 5600 послуг.

Коли ЦНАП тільки переїхав до нової будівлі, то тут надавалося 17 послуг. Наразі їх перелік розширено до 40. Найбільшим попитом користується послуга «прописка-виписка», також у ЦНАПі видають талони на пільговий проїзд, а напередодні опалювального сезону аншлаг за оформленням субсидії.

– Ми допомагаємо оформлювати субсидію та багато видів соціальної допомоги. Приймаємо у наших жителів усі потрібні документи і самостійно передаємо їх у Вовчанськ, – розповідає Марина Нагорна.

А після того, як Центр підписав Меморандуми про співпрацю з Центром зайнятості та з Пенсійним фондом, з вересня щосереди в Старосалтівський ЦНАП приїжджають з Вовчанська фахівці зазначених структур і ведуть повноцінний прийом громадян.

– Зручно, коли не потрібно їхати за 30 км, аби дізнатися, які документи потрібні, щоб стати на облік у Центр зайнятості чи для перерахунку пенсії. Фахівці у нас приймають/видають необхідні документи, проводять консультації і навіть тренінги, – каже очільниця Старосалтівського ЦНАПу. – Також вони приймають документи на оформлення допомоги на поховання, допомоги з втрати годувальника.

У планах ЦНАПу – взяти на себе і прийом документів на оформлення посвідчення багатодітної родини, щоб батькам з дітьми більше не їздити до Вовчанська. А за партнерської допомоги від програми «U-lead з Європою» хочуть створити у ЦНАПі архівну кімнату та обладнати стіл для відвідувача.

– Ми пройшли в четвертий раунд відбору програми «U-lead з Європою» (компонент розвиток ЦНАП). Написали заявку на архівну кімнату та на обладнання столів для відвідувачів, бо не в кожного жителя громади є можливість щось знайти в Інтернеті і потім роздрукувати це. Ми підписали з «U-lead» технічне завдання. В ньому дуже багато пунктів, один з них – це розширення переліку послуг, – каже очільниця Старосалтівського ЦНАПу.

Нове просторе приміщення ЦНАПу складає 41 квадратний метр. Тож не дивно, що новим приміщенням Центру були задоволені не тільки його співробітники, але й відвідувачі.

– У перші дні прийому в новому офісі часто доводилося чути: «Ого, скільки місця. Нарешті з’явилося приміщення, куди комфортно приходити», – згадує Марина Нагорна.

Жителька села Вишневе Любов Єфремова, яка зараз перебуває в декретній відпустці, вже не вперше в Старосалтівському ЦНАПі. Каже, що стало дуже зручно отримувати послуги, співробітники привітні, довідки надають вчасно, нарікань на їх роботу жінка не має. Серед переваг Центру й те, що там є дитячий куточок, для молодих мам – це дуже зручно. Прийшла якусь довідку отримати – і дитині не нудно.


Серед літніх жителів Старосалтівської ОТГ затребувана послуга «Мобільний офіс».

– Наприклад, сьогодні я вже виїжджала до старенької жінки додому, щоб прийняти в неї документи для оформлення субсидії, – розповідає Марина Нагорна.

Кейс «Мобільного офісу» ЦНАП отримав улітку минулого року від партнерів GIZ. Переваги цього кейсу в тому, що він абсолютно портативний. «Мобільний офіс» містить ноутбук, кольоровий принтер, сканер, портативний зчитувач ID-карток для перевірки особи людини, камеру для відеофіксації процесу обслуговування клієнтів та модем для доступу до мережі Інтернет. Також міжнародні партнери допомогли придбати меблі для віддалених робочих місць в офісах старост.

– Староста має майже ті самі повноваження, що й адміністратор, тільки перебуває поза межами ЦНАПу. Староста може видавати різноманітні довідки, приймати документи для оформлення субсидії тощо. Однак у нього немає повноважень для прийняття документів на оформлення всіх видів соціальної допомоги, –  пояснила начальниця Старосалтівського ЦНАПу.

 

 


Газета «Слобідський край» з серпня по листопад 2019 року бере участь у проекті «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій і «Європейською правдою». Окремі думки, висловлені у статтях, підготовлених у рамках проекту, є особистою позицією авторів газети і жодним чином не відображають точку зору Європейського Союзу.