Дорожня поліція на трасі. До чого готуватися українському водієві

26.07.2017 09:32 Суспільство
Фото автора Фото автора
У середині минулого місяця запрацювала дорожня поліція, яка патрулює головні магістралі України. Журналіст «СК» вийшов на службу з харківськими копами й дізнався, чим вони відрізняються від ДАІ і як працюють.

Замість «смугастого» – «льодяник»

Трохи більше ніж місяць тому, 12 червня, на патрулювання десяти основних автомагістралей України вийшла дорожня поліція (ДП). «Шляховики» – це не окремий підрозділ, а такі ж патрульні поліцейські, які несуть службу на вулицях міст, і деякі з них відряджені в ДП. Коли запроваджували це нововведення, глава Національної поліції України Сергій Князєв сказав, що з того моменту «складова ДТП на основних автомагістралях буде докорінно змінена». «СК» вирішив перевірити ці слова на ділі й відправився в патруль з харківськими копами, екіпажем дорожньої поліції 1003, до складу якого входить Олександр Воровик і Артем Котьолкін. Відразу з їх арсеналу кинувся в очі так званий жезл, який своїм виглядом нагадує льодяника на паличці – він

прийшов на заміну стереотипному «смугастому». І, до речі, тільки одна ця відмінність дозволяє розпізнати, чи це патруль звичайний, чи дорожній. У місті правоохоронці пересуваються на «Тойоті Пріус», а за його межами – на «Хюндай Соната».

Інспектори забезпечують безпеку дорожнього руху на магістралі Харків – Київ – Довжанський. Кожну зміну, яка триває 12 годин, вони обслуговують трасу Харків –Полтава. Один патруль контролює відрізок Харків – Валки, інший – Валки – Чутове, і третій – Чутове – Полтава. Ми з правоохоронцями стежили за безпекою на дорозі від Харкова і до Валок.

В очікуванні погоні

За час спільного патрулювання, це година з гаком, ми чергували зупинки на певних місцях із курсуванням по підконтрольному відрізку траси. Так, ми стояли біля села Нестеренки і виїзду з Люботина (обидва населені пункти – Харківський район). За цей час копи не зафіксували жодного порушення, хоча, за їхніми словами, це теж показник.

– Ось ми стоїмо – немає порушень. Люди нас бачать і не порушують. Це превентивний захід,

і він все одно працює, – каже Артем Котьолкін.

«Ну, так нецікаво», – подумали ми й вирішили запропонувати копам змінити місце дислокації, щоб своїми очима побачити, які в ділі ці «шляховики». Ми перебазувалися до виїзду з Люботина. Там стоїть знак «Стоп», перед ним потрібно зупинитися. І ось їде водій, який ігнорує це правило. Думаємо: «Ось воно, погоня, зупинка та інше», – але, на наш подив, патрульні жодним чином не реагують, а помічають ще одне порушення правил дорожнього руху – на спуску водій перетинає суцільну лінію і йде на обгін. Але й це копи ігнорують.

– Я маю відреагувати, але зробити це так, щоб було безпечно для інших водіїв, – відразу сказав Олександр Воровик. – Цей автомобіль, який виїжджав з Люботина, не зупинився перед знаком

«Стоп». Він зупинився біля проїжджої частини, але все одно порушив правила дорожнього руху (ПДР). За порушення, подібні до виявлених у Люботині, ми намагаємося людей попереджувати, розповідати, що потрібно зупинятися. Також дивимося, як людина реагує на те, що ми їй говоримо. Якщо нормально поводиться, документи в порядку й ніяких серйозних порушень за водієм не значиться, то ми словесно все пояснюємо, і він їде. А от якщо ми водія питаємо, чи були в нього до цього якісь порушення, і він каже, що ні, а ми пробиваємо по базі, і результат зовсім інший, то, швидше за все, ця людина постійно ігнорує ПДР і наші зауваження. У такому разі ми, звичайно, оформлюємо постанову.

Отже, якби копи погналися або за одним, або за іншим порушником, то, швидше за все, вони створили б небезпеку для інших водіїв. А рух у той час (це було о 10–11 ранку) був доволі живим.



Не конфліктуйте!

Як кажуть патрульні, у них немає завдання наштампувати якомога більше постанов, тобто штрафів. Вони переслідують зовсім інші цілі.

– Керівництво нам не ставить ніяких показників щодо кількості привезених постанов. Головне – щоб не було ДТП і п’яних на дорозі, які можуть когось збити чи влаштувати аварію. Ось це вже і є показник нашої роботи, а не кількість штрафів, яких за бажання можна наштампувати не один десяток. Але нам це не треба. Головна мета – по максимуму забезпечити безпеку дорожнього руху, – каже Артем Котьолкін.

Правоохоронці не можуть точно сказати, скільки порушників за зміну вони затримують, тому що все залежить від багатьох чинників – ситуації, дня тижня тощо.

– Цього місяця була в нас складна аварія, у якій зіткнулися три автомобілі плюс фура перекрила дорогу. Ми безпосередньо займалися нею чотири години. У цей момент я міг виписати той штраф, і не один, – підкреслює Олександр Воровик. – Якщо цілий день перебувати на проблемній ділянці дороги, наприклад, біля Нестеренків, то можна виписати цих штрафів дуже багато.

Патрульні кажуть, що із розумінням ставляться до різних життєвих ситуацій.

– Ми якось зупинили чоловіка, який порушив ПДР. Він пояснив, що везе хвору дитину в лікарню, ми сказали, щоб він був обережнішим, не порушував, і він поїхав далі в медзаклад, – згадує Артем Котьолкін.

Але якщо все ж таки ваше порушення, на думку патрульних, виявилося доволі серйозним і вам виписали постанову, то ви можете її оскаржити. Порушник має оплатити штраф у будь-якому відділенні банку протягом 15 днів або може в 10-денний термін оскаржити рішення «дорожників». Для цього вам потрібно приїхати в Управління патрульної поліції (Харків, вул. Шевченка, 315а) і звернутися до уповноважених осіб з доказами вашої невинності. Зі слів хлопців, зустрічалися і такі ситуації.

Швидкість і відсутність викликів

Олександр і Артем в унісон кажуть, що служба у звичайній патрульній поліції і в дорожній практично нічим не відрізняється, за винятком різниці у швидкості й відсутності викликів. Хоча, якщо трапляється якась подія, яка навіть не стосується дороги, а «шляховики» в цей час опиняються поруч, то вони реагують і їдуть на місце. І в такі моменти два патрулі, що залишаються, ділять трасу між собою, поки їхні колеги займаються чимось іншим.

– 9 липня було ДТП з потерпілими. Воно трапилося перед Валками, і ми допомагали слідчо-оперативній групі. Поки ми займалися цією аварією, інші два екіпажі охопили більший відрізок дороги. Так що ситуація, щоб якийсь відрізок з трьох залишився без патрулювання, просто неможлива, – підкреслює Олександр Воровик.

Патрульні не тільки виявляють порушення, а й допомагають громадянам, які втрапили в халепу на дорозі. Наприклад, правоохоронці їдуть і бачать, що машина зламалася чи колесо пробито, тоді вони зупиняються і допомагають. А ще за час служби в ДП вони повернули додому жінку, яка заблукала.

– Ми стояли на небезпечній ділянці в Манченках. Підійшли люди й розповіли, що хвора жінка загубилася і забула, де живе. Ми її розпитали, а вона нічого не може чітко розповісти. Потім підійшла інша громадянка, яка сказала, що знає цю жінку. Ми посадили обох і відвезли додому, кілометрів за десять від того місця, де ми зустріли загублену, – розповів Олександр Воровик.

Підводячи підсумок спільного патрулювання «СК» разом зі «шляховиками» на відрізку траси Харків – Валки, можна сказати, що ці хлопці значно відрізняються від більш звичних водієві ДАІшників. На суб’єктивний погляд кореспондента, це зовсім інші спостерігачі за безпекою на дорогах, у яких головна мета – не виписати штраф, а максимально гарантувати безпеку на дорогах. І найважливіше – вони обіцяють це робити людськими методами.

За що вас можуть зупинити

1 Водій порушив правила дорожнього руху.

2 Є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспорту.

3 Є інформація про причетність водія або пасажирів транспорту до ДТП, кримінального чи адміністративного право-

порушення, або якщо є інформація про те, що автомобіль або вантаж можуть бути об’єктом або знаряддям вчинення ДТП, кримінального або адміністративного правопорушення.

4 Автомобіль перебуває в розшуку.

5 Необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, кримінального або адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути.

6 Необхідно залучити водія до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху чи поліцейським або як свідка при оформленні протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів ДТП.

7 Уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження або заборону руху.

8 Спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху.

9 Порушено порядок визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

Найчастіші порушення

– За місяць існування дорожньої поліції, станом на 12 липня, харківськими копами було оформлено одну дачу хабара. Майже кожного дня вони затримують п’яних і в середньому за день виписують 10–20 постанов через порушення правил дорожнього руху. Частіше за все водії нехтують дорожньою розміткою, – розповіли «СК» у прес-службі патрульної поліції.

Савелій Мякушко


Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта