Пасажирів-пільговиків порахують

Пасажирів-пільговиків порахують

Фото: infosila.ee

На Харківщині провели експеримент з електронної фіксації перевезення пільговиків.

Тільки один

«Пільговий автобус скасували, а в маршрутки більше одного пільговика не беруть...». До редакції «СК» надійшов колективний лист від жителів кількох сіл Харківського району. Люди скаржаться, що на маршруті Харків – Липці кількість пільгових місць скорочено до мінімуму.

Питання перевезення пільгових категорій громадян не перший рік стоїть гостро не тільки в Харківській області, а й у цілому в Україні. Ще більше проблема загострилася після змін у бюджетному законодавстві. В українському законодавстві не передбачено ніяких обмежень щодо кількості перевезення пільговиків. Водночас Київ більше не дає субвенції на відшкодування таких перевезень, і тепер це головний біль місцевих бюджетів.

– Зараз за бюджетним законодавством, компенсацію пільгового проїзду передано місцевим бюджетам. Десь це вдається, десь це не вдається, – констатує заступник директора Департаменту економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації Олександр Лукашов. – Не всі органи місцевого самоврядування згодні з тим, що вони повинні оплачувати ці пільги. Але для цього, власне, і відбувається децентралізація, на місцевий рівень передаються додаткові доходи, тому місцева влада повинна дбати про своїх громадян.

Згідно зі статтею 37 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільному перевізнику, який здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, забороняється відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсацій.

Відповідно до доручення губернатора Харківщини, голови всіх районних адміністрацій до 5 липня мали вжити заходів щодо розроблення та винесення на розгляд місцевих рад програм стосовно відшкодування витрат за безоплатне перевезення пільгових категорій громадян автомобільним і залізничним транспортом.

Проблеми відшкодування грошей за перевезення пільговиків є і в Харківському районі. Тут тільки нещодавно розрахувалися з перевізниками за десять місяців поточного року, найближчим часом обіцяють погасити ще за два місяці. Пояснюють, що місцевий бюджет приймали до 25 грудня і розраховували на державну субвенцію, потім сподівалися на зміни до законодавства.

– Коли ми свій бюджет приймали (до 25 грудня), то розраховували на державну субвенцію. Закон «Про Державний бюджет» тоді ще не було прийнято. Це вже потім виявилося, що субвенцію зняли, – пояснює заступник начальника управління соціального захисту населення Харківської райдержадміністрації Алла Гутовець. – Депутати Верховної Ради потім ще раз голосували, хотіли внести зміни в Закон, зокрема виділити субвенцію «на послуги зв’язку». Але Президент ветував. У липні 2016 року на місцеві органи з облдержадміністрації направили листи, і район нам виділив потрібні кошти. За 10 місяців заборгованість перевізникам погасили, зараз будемо гасити за листопад і грудень. Але в межах фінансової спроможності бюджету.

За словами чиновниці, виділені гроші розподіляться між перевізниками пропорційно їх витратам. По кожному маршруту – різні витрати. Кожне АТП несе особисту відповідальність за надані цифри.

 

Всіх на облік

Зі змінами до бюджетного законодавства до проблеми перевезення пільговиків додалися нові барви. Якщо раніше до перевізників виникали питання, наскільки достовірну інформацію вони надають, то тепер суперечка може тривати ще й поміж районами, бо ніхто не хоче власні кошти віддавати за перевезення «чужих» пільговиків.

– Великим питанням є й цей безпосередній облік, скільки пільговиків їздить. Можна навмання намалювати цифри, які потім повинна бути компенсувати та чи інша місцева рада. Але чи дійсно всі пільговики, що проживають на території ради, користуються цією пільгою, в яких обсягах і так далі? Відповідь на всі ці запитання може дати експеримент із впровадження електронного квитка, – переконаний заступник директора Департаменту економіки і міжнародних відносин ХОДА Олександр Лукашов.

Наскільки ефективним буде електронний квиток, перевіряли у двох районах Харківщини – Вовчанському та Зміївському. Там з 5 по 16 грудня 2016 року було впроваджено пілотний проект щодо електронної фіксації перевезення пільгових категорій населення автомобільним транспортом районного сполучення. Вибірково було встановлено термінали (валідатори) на автобусах визначених маршрутів і рейсів для реєстрації оплати проїзду та обліку кількості пасажирів-пільговиків протягом кожного робочого та вибірково вихідного дня. Щоправда, експеримент проводився у складних зимових погодних умовах, під час обмеженого пасажиропотоку. Для забезпечення об’єктивності результатів збирання статистичних і контрольних даних з перевезення пасажирів автотранспортом по маршрутах району залучалися представники від райради і міськради.

– Система електронної фіксації дозволяє диференціювати пасажирів. На маршрути встановлювалися термінали (валідатори). Від влади в автобусі була людина, у якої було три карти – «платний пасажир», «місцевий пільговик» і «немісцевий пільговик». Коли в автобус заходив пасажир, «контролер» за допомогою відповідної карти це фіксував. Таким чином моніторили ситуацію, – пояснив куратор пілотного проекту, гендиректор еквайрингової транспортної компанії Олександр Чупилко.

За словами експерта, електронна система прибере корупційну складову, допоможе місцевим радам конкретизувати суми, які вони повинні сплачувати за перевезення пільговиків своєї громади, а ще й покращить якість послуг, що надають перевізники.

Наразі фахівці займаються обробкою отриманої інформації. Однак уже зараз можна сказати, що безпосередньо у Вовчанську частка пасажирів пільгових категорій складає 7–30 % від загальної кількості перевезених пасажирів, з них близько відсотка пільговиків не місцеві. Дані різняться залежно від дня тижня. По району частка пасажирів-пільговиків складає 8–54 % від загальної кількості перевезених пасажирів. Кількість немісцевих пільговиків також близько відсотка.

А от по маршруту Зміїв – Харків їздять пасажири з двох районів (Зміївський, Харківський) і харків’яни. Частка пільговиків тут складає 27–53 % від загальної кількості перевезених пасажирів, з них 10–30 % мають не місцеву реєстрацію.

– Зрізи показали, що кількість пільговиків залежить і від часу поїздки. У певні години домінують платні пасажири, в інші – на двох платних пасажирів один безкоштовний їде. У середньому ж кількість пільговиків коливається в районі 50 %. Ще помітили одну особливість – чим віддаленіший населений пункт, тим більше там місцевих їздить. Але при цьому збільшується кількість пільговиків – 50–60 %, – ділиться із «СК» даними експерименту Олександр Чупилко.

Усі результати «пілоту» буде надано у відповідні служби облдержадміністрації для подальшого вивчення та прийняття рішення щодо впровадження автоматичної системи обліку пасажироперевезень. Якщо рішення буде позитивним, місцеві органи влади (або служби соціального захисту) видаватимуть пільговим категоріям громадян спеціальні карти. Вони будуть схожі на банківські, що знизить можливість підробки. Разом з цим система блокуватиме зловживання картою. Електронна система працюватиме через Інтернет, щодня перевізнику та контролюючому органу надходитимуть звіти.

Юлія Міронюк

 

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ