Що буде з цінами після Нового року (Інфографіка)

09.12.2016 15:05 Суспільство
Фото з соцмереж Фото з соцмереж
Сьогодні активно ширяться чутки, що з Нового року, український споживач купуватиме продовольчі товари вже за новими цінами.

Хтось запевняє, що сильного подорожчання на українському ринку не буде, а хтось, навпаки, говорить, що цифри на цінниках магазинів, супермаркетів та інших торговельних точок суттєво збільшаться.

Пересидіти ажіотаж

Про подорожчання харчових продуктів стали говорити ще у жовтні, коли у дію вступив пілотний проект Мінекономіки, який передбачає тимчасове скасування державного регулювання цін на продукти. Нагадаємо, що нововведення запровадили на три місяці щоб оцінити, як втручання держави впливає на ціноутворення. Тож після таких дій з боку держави багато хто чекав подорожчання, адже ціни опинилися фактично у вільному плаванні. Та на думку експертів, результат виявився інший.

- Тестовий режим по відміні регулювання цін вже показав, що ця постанова не мала ринкового впливу, - розповів генеральний директор асоціації "Український клуб аграрного бізнесу" (УКАБ) Тарас Висоцький. - Тобто зараз мережі виробників вільні, і в принципі ми бачимо коливання через їхню націнку. Наприклад, різке підняття цін на яйця ринок швидко стабілізував із 25 гривень у жовтні, сьогодні відпускна ціна знову знизилася до 16 гривень.
На думку експерта, це говорить про те, що в ажіотажні періоди з боку виробників були намагання коливати ціни, але ринок швидко все вирівняв.

За його словами, сезонність та ажіотаж з боку споживача дає свої плоди і сьогодні результат вже можна побачити на власні очі. Так, за моніторингом асоціації УКАБ у листопаді ціна на м’ясо залишалася стабільною. Але вже у грудні його вартість зросла на 7-10%. А все через збільшення попиту на м’ясо з боку населення та переробних підприємств у зв’язку з наближенням новорічних свят, що у свою чергу призвело до підвищення ціни.

Продуктів усім вистачить

Також на кінець року зросла вартість яловичини на 1%, а свинина подешевшала на 2%, курятина – на 1%. Найбільше підвищення ціни було характерне для молока, вартість якого зросла у листопаді на 10%, порівняно з минулим місяцем.
Відповідно збільшилися витрати любителів молочних продуктів. Наприклад, 200 грам вершкового масла сьогодні коштує в межах 28-32 грн, а ще місяць назад його можна було придбати за 23-24 грн.

Таке підвищення спричинене ростом цін на сировинне молоко та сезонним скороченням об’єму його виробництва.
Також серед основних продуктів харчування на 7 % подорожчав і цукор. Це  підвищення пов’язане із тим, що на споживчий ринок почала надходити продукція нового маркетингового року, собівартість якої вища у порівнянні із минулорічною.

Експерти пояснили і зростання ціни пшеничного хлібу на 2%, яке пов’язують із зростанням собівартості виробництва даного продукту, а саме зростання ціни на електроенергію. А от ціни на яблука знизились у листопаді на 7%. Причиною цього стало споживання більшої кількості вітчизняної продукції, яка має дещо нижчу ціну у порівнянні із імпортними яблуками.

- Чітко видно, що в більшості випадків основним фактором все ж таки є собівартість і співвідношення попит-пропозиція, - зазначив Тарас Висоцький. - Іноді є певні сплески ажіотажу і тоді можна порадити споживачам просто перечекати ці періоди  і тимчасово не купувати цю продукцію. Досвід показує, що ці сплески більше двох-трьох тижнів ніколи не тримаються. Ми це вже простежили на гречці та цукру.

А коли споживачі, навпаки, скуповують продукцію більшими порціями -  ажіотаж підсилюється ще більше. Також спеціаліст заспокоїв, що сьогодні Україна повністю забезпечена всіма продуктами харчування і передумови для різкого подорожчання немає.

- Ринкових передумов зростання цін на продукти сьогодні немає, - зазначив експерт. - Скоріше є фактор сезонності. Наприклад, чим більший період зберігання свіжих овочів чи фруктів, звичайно, тим більша й ціна.

Також він зазначив, що інколи виникають фактори спекуляції, але поки що чітких сигналів на українському ринку немає. Тому на ціни скоріш за все буде впливати сезонність, яка збільшує собівартість продуктів на 3- 5 %. Та якщо подорожчання виходить за ці межі, то тут, за словами експерта, присутня спекуляція.

Післяноворічні сюрпризи

А от на думку президент Українського аналітичного центру Олександра Охріменка, подорожчання чекає на споживача вже з початку нового року.

- Перш за все, ціна збільшиться на м’ясо - 15-20% та фрукти - на 20-25%, - зазначив експерт. - А от на виробництві кондитерські виробів, щоб здешевити продукцію, виробники зорієнтуються на замінники шоколаду.

Піднімуться також ціни і на алкоголь, в даному випадку, підвищення буде ще пов’язано з новими акцизами на спиртні напої. Нагадаємо, що з нового року пропонують підвищити акциз на спирт етиловий з нинішніх 105,80 гривні/літр до 126,96 гривні/літр, на пиво – з 2,48 гривні/літр до 2,98 гривні/літр.  

У той же час гречка, яка зараз трохи спустила ціну і коштує 23-25 гривень за кілограм, за прогнозами експерта, вже до кінця зими почне набирати обертів і на початку 2017 року вартість крупи може досягти 30 гривень.

- Це пов’язано з тим, що саме в кінці серпня - вересні приходить сезон збору врожаю. Ціна зменшується, - розповів спеціаліст. - У цьому році площі були більші, тому ціни знижувалися до листопада-грудня, а ближче до кінця зими - знову зростуть. Це пов’язане з тим, що пропозиція знижується, а попит залишається на тому ж рівні.

Вартість рису не зміниться за умови стабільного курсу гривні, адже цю крупу Україна імпортує.
Що цінники на продуктах харчування виростуть, впевнений і харківський економіст Володимир Cоболєв. На його думку те, що сприятиме підвищенню собівартості продуктів, лежить на поверхні: у ціні на овочі, фрукти чи м'ясо закладені тарифи на енергоносії.

- Тож можна очікувати, що взимку продукти, які потребують зберігання, подорожчають - розповідає економіст. - Адже зберігання стає для виробника  дедалі затратним – особливо у час, коли піднімаються тарифи на електроенергію та опалення.

Також, на думку експерта, іноді ціни піднімаються штучно, адже їхнє регулювання відбувається за певною домовленістю монополістів. Тому на скільки підніметься у ціні той чи інший продукт - питання відкрите.

Марина Проценко, спеціальний кореспондент

Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта