Оленка Слободенко

Оленка Слободенко

Після минулих виборів наше село стало частиною міської територіальної громади. І вийшло так, що це вперше ми не голосували за голову своєї сільради, адже ї ї як такої вже не буде – натомість створять старостат. Ви ж пам’ятаєте, що через реформу місцевого самоврядування замість півтисячі сільських, селищних та міських рад на Харківщині залишилося лише 56 громад? Так-от, до заліку з курсу «Політологія» в університеті я вирішила написати реферат про те, як змінилися повноваження голів громад, хто такі старости та як пересічні люди зможуть впливати на їх роботу. І от, що я з’ясувала.

Нещодавно в нашій об’єднаній громаді відбулася перша сесія, де присягу склали новообрані депутати та голова. Окрім цього, під час сесії голова та депутати призначили старост. Хоч і ця посада звучить для нас по-новому, але по суті старости будуть виконувати функції голів, які очолювали колишні сільради, а тапер старостинські округи територіальної громади.

Але створювати округ чи не створювати буде вирішувати нова рада. Проте інститут старост довів свою ефективність на прикладі існуючих громад, які об’єдналися добровільно. У першу чергу, це необхідно для того, аби управління територією було якісне та ефективне.

Зараз у нашому селі всі активно обговорюють новації роботи рад. Чула, що тепер громада напряму буде отримувати гроші з Держбюджету, а не через район, як це було раніше. Додасться в новій раді й роботи, адже тепер громада буде опікуватися амбулаторіями, школами та іншими об’єктами, які були в управлінні району.

Тож для початку пропоную розібратися, що зміниться для центральної ради громади. І коли я почала вивчати теорію, то виявилося, що громада, яка об’єднала кілька рад, займатиметься тими ж питаннями, що в неї були до нового формату. Тут прийматимуть та вноситимуть зміни у місцевий бюджет, опікуватимуться комунальним майном та розвитком територій, надаватимуть згоди на розміщення нових об’єктів та встановлюватимуть місцеві податки, збори й тарифи.

Проте зміни таки відбудуться, і вони, насамперед, стосуватимуться структури нової ради. Це пов’язано з тим, що в управління громади перейде низка об’єктів. Це, приміром, ФАПи, амбулаторії, школи та сільські будинки культури. Через це у раді мають утворитися необхідні відділи чи управління, працівники яких будуть відповідати за ці сфери.

Окрім нових управлінь, в раді створять постійні комісії, які складатимуться з депутатів. На засіданнях комісій депутати будуть опікуватися життям громади, пропонувати розв’язувати ті чи інші проблеми на сесіях.

Не будуть сидіти без діла й сільради, які увійшли до складу громади. Тут мають створити спеціальні інвентаризаційні комісії. Ці комісії мають провести облік майна та документів, щоб потім передати до нової ради громади.

Аби зрозуміти,яка доля очікує на сільські та селищні ради, що ввійшли до складу громади, я звернулася до першого віце-президента – виконавчого директора Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області Миколи Тітова.

Він розповів, що на сьогодні у правовому полі досить багато прогали, які стосуються як нових рад, так і тих, які увішли до їх складу.

Микола Тітов

Микола Тітов

Як тільки пройдуть сесії новостворених рад, повноваження рад припиняються. Тобто  голова та депутати припиняють свою роботу. Проте апарат сільської ради продовжить працювати.

До якого часу буде працювати апарат ради – невідомо. Відповідно до закону, про скорочення працівників нова рада має попередити за два місяці. Але й тут є законодавча неузгодженість.  

Вона полягає в тому, що звільнення цих працівників буде можливим тільки після вступу в силу закону № 3651-д (станом на 26 листопада він знаходився на підпису у Президента – Авт.), де зазначається, що нові ради є правонаступниками тих, що увійшли до складу. Тому навіть якщо навіть громади проведуть сесії, нові голови та депутати набудуть повноважень, але ці працівники повинні ходити на роботу, — розповів Микола Тітов.

Хто такий староста

Як я говорила раніше, замість сільрад у селах, що не стали центрами громади, запрацюють старостинські округи. Проте тут залишається правова колізія, яку можуть вирішити народні депутати, ухваливши зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 1, частина третя статті 26).

 

Адже поки що жодна нова рада формально не може утворити старостинські округи, оскільки це передбачено лише для громад, утворених добровільним шляхом. Та маю надію, що наші народні обранці все ж встигнуть проголосувати за необхідні зміни. Щодо повноважень старости, то він передусім представляє інтереси жителів відповідного села, селища у раді громади. Він має брати активну участь у сесіях ради громади, засіданнях постійних комісій.

Це необхідно, аби староста міг повідомити про проблеми свого населеного пункту, брати участь у підготовці програм у частині, яка стосується території його округу. Словом, битися за свій рідний окург та розв’язувати проблеми. Ще староста має допомагати жителям у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування. Тому якщо вам потрібно допомогти із документами, звертайтеся до старости. Допомогти у цьому – його обов’язок.

А також він зобов’язаний виконувати рішення ради, розпорядження голови на території свого округу. Без старости не обійдуться у раді громади у питаннях, які стосуються майна його округу. Тому віддаючи в оренду приміщення чи земельну ділянку на території округу, із старостою обов’язково мають радитися. Отже, посада старости важлива, бо саме він доносить до ради громади проблеми рідного села чи селища.

Але він не може їх самостійно розв’язувати. З одного боку він підзвітний та підконтрольний жителям відповідного села чи селища, з іншого – відповідальний перед радою територіальної громади. Саме тому не рідше одного разу на рік він має звітувати про свою роботу перед жителями на відкритій зустрічі. Якщо ж жителі не задоволені роботою старости, він може достроково припинити свої повноваження.

Але це рішенням мають обов’язково розглянути на сесії громади та схвалити більшість депутатів. Проте для звільнення старости необхідні підстави. Вони викладені в статті 79-1 Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо статусу старости села, селища».

Тож старосту звільнять, якщо він порушить Конституцію або закони, права і свободи громадян та не справиться зі своїми повноваженнями. Причиною звільнення може стати й те, якщо староста має проблеми із законом, приміром, обвинувальний вирок, судове рішення про правопорушення або суд визнав його недієздатним. Але староста може й сам покинути пост, написавши заяву до ради громади.

Також його звільнять, якщо він відмовиться від громадянства, переїде до іншої країни або отримає громадянство іншої держави. Або ж у разі його смерті.

Голова громади

А тепер розберемося, хто ж такий голова громади. По суті, повноваження голови громади як керівника села, селища чи міста не зміняться. Він продовжить займатись організаційною та кадровою роботою. Зокрема, голова скликає сесії, підписує її рішення, формує порядок денний. Також він має керувати апаратом ради, виконавчим комітетом. Може збільшувати або зменшувати кількість працівників та пропонувати інші зміни в роботі ради.

Саме голова виносить на розгляд сесії пропозиції щодо кандидатур секретаря ради та старост. А от інші кадрові питання голова може вирішувати самостійно: бере на роботу та звільняє керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради; підбирає керівництво для комунальних підприємств та організацій.

Як ви вже зрозуміли, голова громади має серйозні наглядові функції. Тому якщо вам не подобається як у вашій громаді працює те чи інше комунальне підприємство, ви можете звернутися саме до нього. Наприклад, у населеному пункті погано працює послуга з вивозу сміття. Голова може вплинути на роботу підприємства, яке надає цю послугу, а якщо його зауваження залишаться без уваги, може навіть звільнити його керівника.

Як повідомити про проблеми голову громади? Дуже просто, адже спосіб спілкування між жителями та головою не змінився. Ми з вами можемо повідомити його про проблеми особисто на прийомі громадян. Крім того, маємо право подати голові заяву, скаргу або пропозицію щодо покращення життя у рідній громаді. Як і староста, голова громади може не влаштувати своїх виборців. Тому у законі є механізм, як його звільнити.

Але для дострокового звільнення голови громади теж необхідні підстави. З їх переліком можна ознайомитися в статті 79 ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо здійснення місцевого самоврядування». Окрім вищезгаданих, які стосувалися старост, стаття включає доволі широкий перелік підстав. Я ж вирішила вибрати найцікавіші. Отже, сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою.

Цей спосіб зветься народним, бо ініціативу про це мають прийняти самі люди на зборах. Так, для відкликання сільського голови необхідно 20 осіб, селищного – 30, міського – 50, міста обласного значення – 200. Але для цього потрібно, щоб голова попрацював хоча б рік на посаді. Ініціативна група має зібрати підписи жителів громад, які підтримують звільнення голови.

Але їх має бути більше, ніж тих, хто голосував за нього на виборах. Далі, якщо очільник громади йшов на вибори як самовисуванець, територіальна виборча комісія має подати рішення про дострокове припинення повноважень до місцевої ради. А якщо ж голова був висуванцем від політсили, то подання має бути від вищого керівного органу партії.

Але у будь-якому разі для звільнення голови знадобиться більшість голосів місцевих депутатів. Якщо ж депутати підтримають звільнення, то тимчасово виконуючий обов’язки очільника громади не пізніше як на п’ятнадцятий день має звернутися із листом до Центральної виборчої комісії, яка і призначає вибори у громаді.

«ВиборЧе від Слободенків» - медійний проєкт, присвячений місцевим виборам. Він є продовженням проєкту «Слободенки йдуть на вибори», який був реалізований ГО «Слобідський край» у 2019 році.

Його герої - тато й чоловік Сашко, а для друзів Сан Санич, ветеран військової служби. Мама й дружина Тамара, учителька історії у школі. Донька й онучка Оленка. Тато Сашка та дідусь Олександр Степанович (Степанич) переїхав до родини з невеликого містечка на Донбасі, з якого довелося тікати через війну.
Місцеві вибори, які відбулися 25 жовтня, пройшли в умовах нового законодавства та адміністративно-територіального устрою (нові райони та об’єднані громади). Тому ми знайомили вас, дорогі читачі, з новаціями Виборчого кодексу та інформаційно підготувати до свідомого вибору.

А зараз ми продовжуємо інформувати вас вже про нову владу, розстановку політсил у радах, повноваження і можливості голів та депутатів місцевих рад, особливості формування місцевих бюджетів та залучення інвестицій.

subscription
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини:
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини: