Вже у всіх райрадах Харківської областні пройшли перші сесії, на яких обрали нових голів.

Степанич

Степанич

Нещодавно ми з товаришем Федором Івановичем вирішили з’ їздити на його машині до нашого нового райцентру – на розвідку. Проклали маршрут і зрозуміли, що не доїдемо, бо дорога там у жалюгідному стані. Почали думати, до кого звернутися – голови чи депутатів, місцевих або районних? Наші погляди розійшлися. Я стверджував, що конкретно з цією проблемою треба писати до району, але впевненим не був. Тому вирішив детально розібратися з повноваженнями голови та депутатів районної ради.

Ви, звісно ж, знаєте, що після останніх виборів в Україні, які пройшли 25 жовтня цього року, змінилася модель адміністративно-територіального устрою. Зокрема, зменшилася кількість районів. Так, до цього в Харківській області було 27 районів, а зараз – сім. Відповідно такою стала і кількість районних рад у регіоні. Я переглянув офіційні джерела і дізнався, що вже в усіх семи радах відбулися перші сесії, на яких шляхом таємного голосування депутати обирали голів районних рад.

Змін не відбулося

Мій товариш Федір Іванович десь почув і неодноразово мені стверджував, що повноваження районних рад та їх очільників тепер інші. Питаю: «Які?», а він каже: «Деталей не знаю, але чув, що вони зміняться». Щоб повністю розібратися в цьому питанні, я звернувся по допомогу до першого віце-президента – виконавчого директора Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області Миколи Титова.

Микола Тітов

Микола Тітов

Повноваження укрупнених нових районних рад та їх голів не змінилися. Різниця одна – змінився тільки устрій території. Наприклад, якщо повноваження умовної Красноградської районної ради поширювалися тільки в межах старого Красноградського району, то тепер після першої сесії VIII скликання у зв’язку зі зміною адмінтериторіального устрою Красноградський район збільшився. І повноваження Красноградської райради поширюються на старі Зачепилівський, Кегичівський, Сахновщинський, звісно, Красноградський райони, а також на Старовірівську територіальну громаду з Нововодолазького району. Змінилася тільки територія, повноваження не змінилися. Все залишається по-старому, поки не буде змінена Конституція і закон про місцеве самоврядування. Як мінімум у наступному році повноваження райрад залишаться без змін.

Голову райради, як уже і відбулося на Харківщині, обирають депутати таємним голосуванням. На першій сесії також визначається і заступник очільника. Все той же мій друг Іванич чув (де він це збирає, мені аж самому цікаво), що голова райради не буде повністю занурений у справи

району, оскільки це заняття, так би мовити, для душі, і він його поєднуватиме з іншою діяльністю. Ні, Іванич! Покладайся на мене та перевірені джерела. Відповідно до статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» голова райради обіймає цю посаду на постійній основі і отримує заробітну платню. Він не може поєднувати державну службу з іншою діяльністю. Навіть не важливо, чи отримуватиме він гроші, чи ні. Винятком для сумісництва тільки є викладацька, наукова і творча діяльності, а також медична практика, інструкторська та суддівська практика із спорту. Також мова не може йти про жоден бізнес – підприємницькою діяльністю він займатися не може.

«Новообраний голова незалежно від своєї діяльності очолюватиме раду протягом усього нового скликання, тобто п’ять років?», – уже запитує, а не стверджує Іванич після моїх попередніх переконливих висловлювань.

Голова є підзвітним раді та може бути звільнений з посади таким же шляхом, яким його і обирали, – таємним голосуванням. Питання про звільнення голови можна винести на розгляд ради, але на вимогу не менш як третини депутатського корпусу.

Вирішує усі питання

Голова райради має низку повноважень, з деякими з них я зараз і познайомлю Федора Івановича. Не хочу, щоб він, доживши до таких поважних років, десь ганьбився висловами, на кшталт «Голова райради – це не постійне місце роботи». І щоб не допустити цього, він все-таки друг, скільки партій у доміно і шахи ми зіграли, я продовжу показувати його як більш обізнаного у цьому питанні.

Так-от, голова райради скликає сесії ради і веде їх. Він повинен повідомити депутатів і жителів району, коли і де пройде сесія. Також він оприлюднює питання, які передбачається внести на розгляд ради. Голова райради повинен забезпечити підготовку сесій ради і питань, що вносяться на її розгляд, доведення рішень ради до виконавців, організує контроль за їх виконанням. Звісно, голова може призначати і звільняти керівників та інших працівників структурних підрозділів виконавчого апарату ради, якою він керує. Голова розпоряджається грошима, передбаченими на утримання ради та її виконавчого апарату. І як мінімум раз на рік він повинен звітувати перед радою про свою діяльність, зокрема про виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Дуже цікавий момент прописаний у Законі «Про місцеве самоврядування в Україні». Голова райради повинен бути максимально відкритим та наближеним до людей, а саме «забезпечувати гласність у роботі ради та її органів, обговорювати з громадянами проекти рішень ради, важливі питання місцевого значення, вивчати громадську думку, оприлюднювати рішення ради». Звісно, він повинен проводити особисті прийоми громадян, утім наскільки часто вони мають бути, законом не прописано. Це кожен голова вирішує індивідуально.

З чим звертатися до депутата

Зміни територіального устрою не торкнулися і повноважень депутатів райради. Депутат, насамперед, має представляти інтереси своїх виборців, і його голос – це голос виборців. Тобто коли депутат голосує на сесіях або комісіях за те чи інше рішення, то повинен розуміти, що робить вибір за людей, які йому довірилися. Він голосує за рішення щодо ремонту доріг, бюджетних витрат, будівництва нових об’єктів, змін в освітні, медичні програми тощо.

Депутат також повинен проводити прийоми громадян (не менше разу на місяць), вислуховувати наші проблеми і вирішувати ті питання, на які може вплинути. Він може доносити скарги і пропозиції виборців на сесіях, пропонувати розглянути деякі питання. І у найближчому майбутньому ми з Іваничем підемо до районного депутата, щоб розповісти про проб­лему з дорогою, з якої і почалося моє вникнення у цю тему.

Депутат районної ради має право писати депутатські звернення до голови ради, керівників підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, розташованих на території ради. Також він може звернутися до районної адміністрації.

Наприклад, я чув, що в нашому укрупненому районі жителі скаржаться на погане опалення. Депутат може озвучити це перед усіма іншими депутатами, представниками управлінь і підприємств, або відправити запит комунальникам.

Установа, яка отримала запит від депутата, зобов’язана дати усну чи письмову відповідь на запит на сесії ради. А за результатами цього запиту рада вже приймає відповідні рішення.

Нещодавно у черзі в магазині у нашому новому райцентрі познайомився з чоловіком. Приємний пан, добре поспілкувалися, обмінялися номерами телефону. Так-от, він мені сказав, що йому із сусідами не дає нормально жити підприємство, яке поряд з будинками людей спалює автомобільні шини. Через це просто неможливо дихати. Треба йому не забути зателефонувати і сказати, що з цією скаргою він може звернутися до депутата райради. І, якщо це підприємство підпорядковується райраді, депутат може попросити здійснити перевірку роботи цього підприємства.

І, до речі, не обов’язково звертатися до того депутата, якого обирали у вашому виборчому окрузі, можна йти до будь-якого обранця з районної ради. Депутат не може вам відмовити в прийомі.

Однак, є й питання, що не належать до компетенції депутата. На злободенні питання для нас, пенсіонерів, на кшталт збільшення пенсії, вони, на жаль, не впливають. Втім депутати можуть розв’язати нашу ще одну не менш болісну проблему – встановлення тарифів на комунальні послуги. Але тільки на ті, що надають районні комунальні підприємства.

Також депутат не може самостійно вирішувати питання ремонту чи то дороги, чи якогось закладу. Депутат не може й одноосібно вирішувати, на що розподіляти бюджет. Рішення приймається тільки голосами більшості депутатів.

Депутати не можуть гарантувати виборцям щось побудувати, поліпшити освіту, медицину тощо. Це також виконується тільки за рішенням більшості депутатів, а не однієї людини.

Зміна територіального устрою ніяк не змінила повноваження районних депутатів, втім з’явилася одна сумнівна риса – депутати віддалилися від своїх виборців. Пояснюю чому. Візьмемо, наприклад, мій район, він став однією територіальною громадою, який наразі приєднався до іншого. До цих виборів у райраді нашого старого району було 26 депутатів, тобто 26 округів, за кожен з яких відповідав депутат. А округ охоплював 600–700 людей. Народний обранець добре знав проблеми людей, які так само знали, як знайти і як прийти до нього на прийом. Тепер депутати віддалилися від громадян. Дивіться, замість 26 депутатів у нову райраду від нашого району пішло всього п’ятеро депутатів, тобто їх кількість на наш старий район зменшилася уп’ятеро. Тепер і мені, і загалом людям буде проблематично їздити в сусідні населені пункти. Раніше все було на місці, що не могло не радувати. Втім нас з Іваничем це не зупинить – ми поїдемо до нього на прийом і поскаржимося на оту дорогу між нашим селом та райцентром. Сподіваюся, що в найближчому майбутньому ситуація зміниться на краще.

«ВиборЧе від Слободенків» - медійний проєкт, присвячений місцевим виборам. Він є продовженням проєкту «Слободенки йдуть на вибори», який був реалізований ГО «Слобідський край» у 2019 році. Його герої - тато й чоловік Сашко, а для друзів Сан Санич, ветеран військової служби. Мама й дружина Тамара, учителька історії у школі. Донька й онучка Оленка. Тато Сашка та дідусь Олександр Степанович (Степанич) переїхав до родини з невеликого містечка на Донбасі, з якого довелося тікати через війну.Місцеві вибори, які відбулися 25 жовтня, пройшли в умовах нового законодавства та адміністративно-територіального устрою (нові райони та об’єднані громади). Тому ми знайомили вас, дорогі читачі, з новаціями Виборчого кодексу та інформаційно підготувати до свідомого вибору. А зараз ми продовжуємо інформувати вас вже про нову владу, розстановку політсил у радах, повноваження і можливості голів та депутатів місцевих рад, особливості формування місцевих бюджетів та залучення інвестицій.
Автор: Савелій Мякушко
Читайте також