Е-рада = Е-громада. Які електронні інструменти спрощують життя в Мереф’янській ОТГ

Е-рада = Е-громада. Які електронні інструменти спрощують життя в Мереф’янській ОТГ

Подати власну ідею в один клік, прослідкувати, куди витрачаються кошти з бюджету громади, та подивитися, за що конкретно проголосував депутат твоєї території, а ще дізнатися е-дані для потенційних інвесторів – сьогодні в Мереф’янській громаді працює низка електронних інструментів. Вони допомагають жителям не тільки спілкуватися з місцевою владою, але й впливати на її рішення.

Впливай онлайн

Мереф’янська громада стала однією з перших утворених на Харківщині ОТГ. 2016 року вона об’єднала сім населених пунктів – місто Мерефа, селища
Селекційне та Утківка, а також села Нижня Озеряна, Верхня Озеряна, Лелюки та Кринички. На сьогодні у громаді проживає більше 25 тисяч осіб, а її площа сягає майже 100 тисяч квадратних кілометрів.

Аби простіше спілкуватися з жителями громади, а також стати відкритішими для них і потенційних інвесторів, уже кілька років в об’єднаній громаді
розвивають напрямок електронного врядування та електронної демократії. Останнє допомагає мешканцям брати активну участь у житті громади та
впливати на розподіл коштів із місцевого бюджету.

Різноманітні питання житлово-комунального господарства, ремонту доріг, облаштування криниць чи виділення приміщень – з такими основними
проблемами жителі Мереф’янської громади звертаються до влади через електронні петиції. Вони доступні на офіційному сайті ОТГ.

Левова частка петицій стосується дорожніх ремонтів, які цього року запланували на майже двох десятках вулиць. Зокрема, у планах капітальних реконструкцій на 2020 рік – покриття на вулиці Овочівників у селищі Селекційне.

Ремонт саме цієї дороги депутати міськради підтримали після того, як відповідна електронна петиція на сайті ОТГ набрала за 90 днів необхідні 150 голосів.

Колективне звернення про те, що в селищі Селекційне дороги – в аварійному стані, створив місцевий житель Сергій. За словами чоловіка, першими від поганого покриття потерпають мами з візочками та маленькими дітьми.

«Другі – це автомобілісти, які вже не можуть проїхати дорогою через великі ями», – написав чоловік.

Електронні петиції в ОТГ ще не дуже популярні, каже начальниця загального відділу Виконавчого комітету міськради Ірина Михайлик. За три роки існування цього інструменту жителі громади подали всього 15 заявок. Три з них здобули підтримку громадян і були розглянуті на засіданні сесії.

Проте процес потроху пожвавлюється. Майже половину від загальної кількості петицій було подано минулоріч.

Позитивне вирішення питання з ремонтом дороги в Селекційному стало прикладом для жителів громади. Минулого місяця на сайті ОТГ з’явилося схоже звернення щодо ремонту дорожнього покриття вже на в’їзді Лозівському.

Збір голосів за цю ініціативу на сайті громади триватиме до кінця квітня.

Ірина Михайлик, начальниця загального відділу Виконавчого комітету міськради

Ірина Михайлик, начальниця загального відділу Виконавчого комітету міськради

– Мабуть, мешканці не до кінця усвідомили дієвість і важливість цього механізму.

Серед причин, чому місцеві не дуже часто користуються електронними петиціями, працівниця ради називає наявність інших онлайн-інструментів громадської участі. Наприклад, форми зворотного зв’язку на сайті та особистого кабінету міського голови.

– На цих платформах жителі також можуть дистанційно звернутися з проблемою, яка їх турбує. Наприклад, торік через форму зворотного зв’язку надійшло 24 звернення. Ще стільки ж людей звернулися до мера через його онлайн-кабінет, – додала Ірина Михайлик.

Ідеї від молоді

Активніше жителі Мереф’янської ОТГ користуються й іншим інструментом комунікації з владою під назвою Бюджет участі. Щороку на нього міськрада виділяє мільйон гривень. А мешканці громади самі обирають через онлайн-голосуваня, на що витратити ці гроші, незалежно від волі чиновників. Такий інструмент існує в ОТГ уже третій рік.

Для цього людина має зареєструватися на платформі ідей, подати проект. І якщо пропозиція набере необхідну кількість голосів, її реалізують наступного року. Зокрема, з 2018 року в рамках Бюджету участі в Мереф’янській громаді перемогли 25 ініціатив. Частина з них перебуває у стані реалізації.

Серед наймолодших учасників – 17-річна жителька Мерефи Анна Харченко. Вона запропонувала створити на базі бібліотеки безкоштовний клуб аматорського вивчення англійської мови для дітей «Make it easy».

Тоді Анна була ученицею місцевого медичного ліцею. На одному з тренінгів, який відбувався в рамках програми DOBRE, дівчина дізналася про можливість такої участі у житті громади.

 

Анна Харченко, жителька Мереф'янської ОТГ

Анна Харченко, жителька Мереф'янської ОТГ

Хотілося дійсно зробити соціальний проект, який би став корисним для громади. Майданчик для цього був – це місцева бібліотека. Не вистачало лише обладнання та ініціативи.

Розмовний клуб запрацював у громаді минулого року. Для цього в рамках проекту закупили ноутбук, проектор, принтер, розвиваючі ігри, килим і пуфи. На обладнання навчального простору витратили близько 65 тисяч гривень.  Нещодавно до ініціативи Анни приєдналося троє волонтерів, які щосуботи приходять до бібліотеки викладати англійську.

– У першій групі займаються 15–20 дітей до дев’яти років. Ще близько десяти старших школярів відвідують іншу групу. На постійній основі працюю я та моя колега. Інші двоє волонтерів інколи нам допомагають. У планах – розширювати простір і зробити додаткові заняття для дорослих, – розповіла Анна Харченко.

Цього ж року в громаді втілять у життя 11 проектів. Вони стосуються встановлення ігрових та спортивних майданчиків для дітей і молоді, розчищення річок. На все планується витратити майже 850 тисяч гривень.

Е-рада

Е-петиції, е-обговорення, е-голосування – це все елементи електронної демократії. Тобто, громадяни через Інтернет можуть не тільки спілкуватися з органами влади, висловлюючи свою позицію, але й впливати на рішення та інші процеси в громаді.

Аби напрацювати такі механізми, спочатку в Мерефі запустили у 2017 році новий веб-портал громади. Сьогодні жителі зможуть там не тільки подати е-петиції чи звернутися до мера, але й ознайомитися з бюджетними рішеннями чи списком орендарів земельних ділянок, побачити планові та фактичні показники сплати за договорами оренди комунальної власності.

Ірина Михайлик

Ірина Михайлик

– Оскільки в нашій громаді нещодавно почали працювати троє власних поліцейських, спеціальний онлайн-зв’язок через сайт плануємо налагодити і з ними.

У самій міськраді налагодили електронне управління. Воно спрощує обмін інформацією між відділами ради та усуває бюрократичні перепони. Натомість забезпечується прозорість і оперативність роботи чиновників.

Спеціалісти загального відділу виконавчого комітету пройшли навчання й тепер успішно користуються системою електронної взаємодії органів виконавчої влади (СЕВ ОВВ).

Також цього року в міськраді хочуть придбати систему електронного документообігу АСКОД.

Окрім цього, в рамках Програми DOBRE та за рахунок співфінансування з міського бюджету придбали та встановили програмний комплекс «Рада Голос» із бездротовими електронними пультами для голосування, проектором, моторизованим екраном, фліпчартом.

Тетяна Дядченко, секретарка Мереф’янської міської ради

Тетяна Дядченко, секретарка Мереф’янської міської ради

– Це дало можливість виводити необхідну інформацію на екран, що є зручним для всіх учасників засідань, візуально представляти доповіді, статистичну інформацію, інфографіку тощо для прийняття виважених рішень.

За її словами, голосування з допомогою програмного комплексу також дало можливість позбутися ручного підрахунку голосів, що було доволі незручно.

Усі голоси депутатів тепер відображаються на екрані, що забезпечує прозорість у прийнятті рішень місцевою радою. Також це дало можливість миттєво інформувати мешканців про перебіг засідань та ознайомлювати їх із прийнятими рішеннями через розміщення відео- і аудіофайлів в Інтернет, – розповіла секретарка.

 

Читайте також: 13,5 мільйона гривень – в економію: як ОСББ Чугуєва навчились заощаджувати на комуналці

 

Оцифрована громада

А з 2018 року в Мереф’янській громаді почали напрацьовувати геоінформаційну систему обліку активів ОТГ (ГІС).

За словами начальниці відділу міжнародних відносин та проектно-інвестиційної діяльності міськради Катерини Кобець, ГІС призначена, аби запропонувати органам місцевого самоврядування, державної влади, представникам бізнесу повну інформацію про громаду.

Катерина Кобець, начальниця відділу міжнародних відносин та проектно-інвестиційної діяльності

Катерина Кобець, начальниця відділу міжнародних відносин та проектно-інвестиційної діяльності

– Будь-яка людина чи потенційний інвестор зможе дізнатися більше про активи, що перебувають в управлінні об’єднаної територіальної громади, об’єкти соціальної інфраструктури – дошкільні заклади, школи, заклади медичного обслуговування.

Також ГІС міститиме інтерактивну інформацію про земельні ресурси в межах ОТГ, топографічні плани та карти реєстру активів об’єднаної територіальної громади.

– Головною метою створення системи є публікація ресурсів і досягнень територіальної громади на спільній картографічній основі з відкритим доступом до інформації, – розповіла Катерина Кобець.

Наразі фахівці виконкому міської ради тільки наповнюють ГІС необхідними даними. Запуск у повномасштабному вигляді планують уже до кінця року.

– Це нелегкий процес. Адже все, що зберігалося у приміщенні міськради у паперовому вигляді, необхідно відсканувати та завантажити в систему. Окрім цього, для проведення топографічних зйомок наразі використовується квадрокоптер, – додала представниця мерії.

Система була створена компанією SOFTPRO за підтримки проектів DESPO, EGAP та фонду Східна Європа і презентована у 2018 році.

Мереф’янська ОТГ стала однією з трьох перших громад в Україні, де її протестували.

Автор: Марина Проценко
Читайте також