Молода сімейна лікарка Анастасія Спасібо стала першопрохідцем у Вовчанському районі. Вона довела, що можна відкрити приватну медичну справу, укласти договір з Національною службою здоров’я і за рахунок держави приймати пацієнтів. А в період карантину вона безкоштовно консультує всіх щодо коронавірусу, навіть тих, хто не є її пацієнтом.

Завдяки медичній реформі пацієнти можуть самостійно обирати собі лікаря, і не обов’язково у державному медзакладі. З минулого року безкоштовний прийом ведуть і деякі приватні клініки та ФОПи. Головні умови формули «гроші йдуть за пацієнтом» – лікар або заклад повинні мати укладений договір з Національною службою здоров’я, а пацієнт має укласти декларацію з обраним фахівцем. У такому випадку за всіх прийнятих пацієнтів лікарю сплачуватиме держава.
Станом на 12 травня в Харківській області з НСЗУ оформили відносини 13 лікарів-ФОПів. Анастасія Спасібо була серед першопрохідців. Вона поки що єдина лікарка у Вовчанському районі, яка наважилася відкрити приватну практику і співпрацювати з державою.

У серпні 2018 року після закінчення інтернатури Анастасія прийшла працювати у Вовчанський Центр первинної медико-санітарної допомоги. У перші місяці роботи її заробітна плата була такою ж, як і в санітарки, – близько 4000 гривень. Але зі збільшенням кількості підписаних декларацій зростав і дохід. На той момент, коли лікарка Спасібо вирішила створити ФОП, вона мала 1890 підписаних декларацій з пацієнтами, а її зарплата складала близько 12 000 гривень.

Після року роботи в ЦПМСД Анастасія вирішила піти у «вільне плавання». У жовтні 2019 року молода лікарка отримала ліцензію, а в листопаді вже уклала договір з Національною службою здоров’я.

За словами Анастасії, зважитися було не просто, але внутрішній протест переміг. Вона хотіла приділяти кожному пацієнту потрібну кількість часу, а не 15 хвилин, як було встановлено в ЦПМСД.

– У державній лікарні було складно це зробити, бо лікарів мало, а пацієнтів багато, – згадує Анастасія Спасібо.

За молодою лікаркою пішли й близько 700 її пацієнтів. Може, ця цифра була б і більшою, але дівчина вирішила для себе, що поки обслуговуватиме лише жителів Вовчанська.

– У Центрі у мене були пацієнти не тільки з Вовчанська, але й із віддалених сіл. Ми на цілий день могли виїхати в якийсь населений пункт і приймати там пацієнтів. Зараз я не готова так надовго залишати без нагляду пацієнтів у Вовчанську, – розповідає сімейна лікарка.

Наразі з Анастасією уклали декларації 772 пацієнти. Наймолодші пацієнти лікарки Спасібо – немовлята, які народилися в квітні 2020 року, а найстаршому пацієнту – 93 роки.

Сімейна лікарка Анастасія Спасібо

Сімейна лікарка Анастасія Спасібо

Разом із медсестрою працюємо над тим, щоб кількість декларацій була більшою. Але поки що я більше тисячі набирати й не хочу. З такою кількістю пацієнтів справа почала себе окупати. За прямим договором з НСЗУ за 600 пацієнтів я отримую стільки ж, скільки за 1800 у ЦПМСД.

У відкриття свого кабінету дівчина вклала понад 70 тисяч гривень, а потім потроху доповнювала його та оновлювала обладнання. Каже, що замислювалася й над придбанням аналізатора, але за такої кількості пацієнтів поки що не рентабельно купувати обладнання за 200 тисяч гривень.
В умовах карантину на прийом у кабінет приходить небагато людей. Переважна більшість пацієнтів зараз перейшла на дистанційне консультування.

– З кимось спілкуємося по веб-камері, але частіше по телефону. Наразі в день приходить один-два пацієнти, і їм виділяється часу вдосталь. Узагалі на старті виходило на прийом кожного пацієнта виділяти по півгодини. У розпал епідемії ГРВІ у лютому ранкові прийоми довелося скоротити до 15 хвилин, щоб більше людей потрапило на прийом уранці. Бо більшість аналізів і обстежень у Вовчанську можна зробити тільки зранку – аналіз крові, рентген тощо. Тоді в день приймали близько 30 пацієнтів, рекорд – 35, – зазначає Анастасія.

Читайте також: Реформу системи охорони здоров’я України потрібно продовжити

До речі, під час епідемії COVID-19 лікарка вирішила безкоштовно консультувати всіх людей, які до неї звертаються, а не лише тих пацієнтів, із якими укладено декларацію. Тобто будь-яка людина може зателефонувати Анастасії і проконсультуватися щодо коронавірусної інфекції. Лікарка каже, що на початку карантину таких дзвінків було багато, бо у людей була відсутня інформація про COVID-19 і вони перестраховувалися.

– Для таких консультацій я використовую систему 3h – це медичне сортування. Існує багато рекомендацій, харківські медики зазвичай використовують британські. 3h – це алгоритм спеціальних питань, який дозволяє оцінити стан здоров’я людини, – пояснює Анастасія Спасібо. – Наразі я проводжу близько 10 таких консультацій на день.

Якщо немає карантину та епідемій, Анастасія приймає в середньому по 10–12 пацієнтів на день у своєму кабінеті. Каже, що дуже багато питань вдається вирішити дистанційно – ліки виписати, направлення на аналізи, довідки тощо. З нетерпінням лікарка чекає на впровадження електронних лікарняних. Упевнена, що це значно спростить життя як пацієнтам, так і медикам.

– У березні була на стажуванні в Естонії. Там пацієнт, коли себе погано почуває, телефонує сімейному лікарю. Той, навіть не бачачи пацієнта, відкриває йому лікарняний на три дні. Якщо за цей час стан здоров’я не погіршується, лікарняний закривається. У багатьох з нашої групи відразу виникло питання: «А якщо людина насправді не хворіла?». Естонські колеги відповіли: «Це не наші проблеми. Якщо такі епізоди будуть повторюватися часто, то заходи вживатиме роботодавець», – згадує лікарка Спасібо.

Взагалі практика естонських медиків її дуже надихнула. Анастасія каже, що тепер розуміє, до чого потрібно прагнути.

– Там сімейні лікарі займаються багатьма речами, за які наші не беруться. Наприклад, невеликою хірургією. В Естонії всі сімейні лікарі – приватні, зокрема ФОП або групові практики. Я також мрію про групову практику. Хотілося б працювати в тандемі з ще одним лікарем, – розповідає про своє прагнення лікарка з Вовчанська.

Наразі Анастасія Спасібо працює як ФОП та пару разів на тиждень чергує в приймальному відділенні Вовчанської центральної районної лікарні. Дівчина каже, що конкуренції зовсім не боїться, навпаки, хоче, щоб у районах було більше лікарів. Про своє рішення піти у «вільне плавання» Анастасія анітрохи не жаліє і охоче з колегами ділиться своїм досвідом, за консультацією до неї звертаються лікарі з різних куточків Харківщини.

– Наскільки збіглися очікування з реальністю? Я думала буде гірше. Своєю справою я задоволена. Угода з НСЗУ підписується швидко – протягом п’яти днів. Але після цього відповідальність збільшується – лікар відповідає за своїх пацієнтів. Я не можу зірватися і кудись поїхати, хтось повинен приймати моїх пацієнтів. Коли я їздила на стажування, то укладала угоду з іншою лікаркою, щоб вона на час моєї відсутності приймала моїх пацієнтів, – підкреслює лікарка Спасібо.

subscription
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини:
Підписка на розсилку
Хочу отримувати головні новини: