Узяли лічильник на повірку: що можна вимагати від газовиків

08.01.2018 09:15 Область Online
Фото:time.kz Фото:time.kz
Наприкінці минулого року до редакції «СК» звернулася наша постійна читачка, жителька села Черемушна Валківського району 67-річна Надія Завгородько. У неї та її сусідів склалася проблемна ситуація з газовими лічильниками. Зі своїми запитаннями вони звернулися до журналістів, а ми спробували знайти відповіді.

«Знущання над людьми…»

Як розповіла телефоном читачка, у грудні чи не щодня до села приїздили газовики, які знімали лічильники на повірку. За словами Надії Антонівни, робили це без попередження заздалегідь.

– Зняли, забрали, написали акт і поїхали, – розповідає жінка, як це було. – Позаторік у газеті я вичитала, що вони повинні були поставити з обмінного фонду свій лічильник на час повірки мого.  Та цього не зробили, сказали, що бракує лічильників, і натомість поставили «ржаву залізяку».

За її словами, на запитання, як же тоді порахують сплату за спожитий газ без приладу, газовики відповіли, що зроблять це за показниками такого ж періоду, але минулого року.

– Але тоді у ці дні було –24 градуси морозу, а цього грудня було +7. Як можна рахувати куби просто на око?! – бідкається читачка.

Крім себе, пані Надія переживає ще й за старших за неї сусідів. На одній з вулиць села, а саме імені Марусі Вольвачівни, у шістьох домогосподарствах лічильники вийшли з ладу. Тож газові спеціалісти сказали купувати нові прилади обліку, везти їх на дільницю на перевірку, а потім уже встановлювати.

– Уявіть, там бабусям по 80 років, наше село разташоване за 13 кілометрів від райцентру, маршрутки ходять двічі на тиждень. Дістатися дуже важко, а ще лічильників у магазинах немає, – каже жінка.

Свого часу Черемушну газифікували у три етапи, тоді, за словами читачки, все проходило організовано. Газове господарство закупляло і привозило лічильники, а люди вже викуповували їх.

Надія Завгородько із сусідами спробували попросити газове господарство району, щоб ті якось організовано підготовили ці лічильники, перевірили, привезли тим бабусям і поставили. Говорять, що готові й потрібні гроші заплатити. Та, за їхніми словами, газовики відповідають, що їм заборонили цим займатися.

Надія Антонівна називає таке ставлення до споживачів газу знущанням над людьми.

На листи  не вистачає грошей

За роз’ясненнями «СК» звернувся до ПАО «Харківгаз». Там у листі на наш запит відповіли, що компанія повідомляє споживачів щодо проведення демонтажу чи монтажу лічильників для їх повірки заздалегідь «шляхом розміщення оголошень на інформаційних  дошках».

Разом з тим, у Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затвердженому постановою Кабміну у 2015 році, прописано, що газовики не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту повинні поінформувати про це споживача. Зробити це мають шляхом надсилання повідомлення за відповідною формою рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.

На це у ПАО «Харківгаз» кажуть, що, дійсно, такий порядок є, але в тарифі не закладено гроші на ці витрати, тому роблять по-своєму.

– Зрозумійте, у нас 50 000 повірок! Відправлення одного рекомендованого листа, щоб та ж бабуся отримала повідомлення, вартує 17 грн. Це потрібно на всіх мільйон гривень, а у нас таких грошей просто нема, – пояснює провідний інженер з метрології ПАО «Харківгаз» Олександр Олійник. – Тому або контролер сповіщає про майбутню повірку, або наші працівники, коли працюють у населеному пункті, обходять людей і сповіщають. У магазинах, у поштових відділеннях залишаємо повідомлення. Також обдзвонюємо людей, якщо у базі є їхні мобільні телефони. До слова, часто наші оголошення зривають.

273 різновиди

Нашій читачці та її сусідам не встановили інші тимчасові лічильники. Наскільки правомірні дії газовиків і чи можна було вимагати нашій читачці встановлення саме  лічильника, відповідь шукали у законодавчих актах. Так, повірка лічильників газу здійснюється згідно із Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Порядком подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2015 №  474 (Порядок), Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824 (Кодекс ГРМ).

А ще є чинний Наказ Міністерства палива та енергетики України «Про затвердження Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті».

Відповідно до цього документа, у разі демонтажу лічильника газу за заявою споживача на місце демонтованого лічильника газу газопостачальною (газотранс- портною) організацією установлюється: лічильник газу з обмінного фонду газопостачальної (газотранспортної) організації або інший придатний для застосування лічильник газу споживача, або перехідний патрубок (у разі відсутності лічильника газу у газо- постачальної  (газотранспортної) організації або у споживача). Тією «ржавою залізякою», як назвала Надія Антонівна, і виявився перехідний патрубок. При його встановленні облік спожитого газу здійснюється за нормами споживання, установленими законодавством. Тобто розрахунки зі споживачем здійснюватимуться залежно від середньомісячного (середньодобового) обсягу споживання природного газу за аналогічний період (опалювальний або міжопалювальний) попереднього року або фактичний період споживання (опалювальний або міжопалювальний). У цьому разі в акті про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи робиться запис про тимчасове підключення газових приладів та пристроїв споживача до системи газопостачання без лічильника. До речі, якщо у споживача є субсидія, на час повірки вона зберігається.

Разом з тим, у разі демонтажу лічильника газу на підставі акта про виявлені порушення на період проведення експертизи газопостачальна (газотранспортна) організація зобов’язана безкоштовно встановити на його місце лічильник газу з власного обмінного фонду.

Та, як пояснив Олександр Олійник, ці норми не стосуються повірки. Вони актуальні лише тоді, коли лічильник знімають на експертизу, скажімо, фахівці  виявили втручання у прилад тощо. У таких випадках вони майже завжди ставлять лічильник з обмінного фонду, запевнив провідний інженер.

За його словами, коли лічильник знімається на планову повірку, відповідно до Кодексу ГРМ, мають право ставити перехідний патрубок.

– Тому що у нас на території Харківської області понад 273 різновиди лічильників. Такої різноманітності в нашому обмінному фонді, зрозуміло, немає, – пояснює Олександр Олійник. – Деякі прилади просто не закупиш, бо їх, наприк- лад, випустили у 1995-му, а у 1997-му зупинили виробництво. Якщо ж потрібний лічильник в обмінному фонді є, ми ставимо його споживачеві. А, буває, виїздить бригада, у неї 20 лічильників, а зняла 50, тож комусь поставлять, а комусь ні.

На запитання «СК», чи у такому разі мають людині дати офіційну відповідь, що відповідного лічильника немає, кажуть: із такою людиною домовляються. Тож, якщо обмінний фонд є, як запевнив Олександр Олійник, споживач може цілком спокійно вимагати, аби йому поставили тимчасовий лічильник. І лише у разі обґрунтованої відмови погоджуватися на патрубок.

– Відповідно до вимог ЗУ «Про метрологію та метрологічну діяльність» ПАТ «Харківгаз» проводить роботи з повірки побутових лічильників газу на безоплатній основі, – акцентували увагу в ПАО «Харківгаз» й додали, що не продають лічильники газу.

Знайти метролога

Займатися купівлею, відвезенням на перевірку нового лічильника абонентам похилого віку з вул. Марусі Вольвачівни, здавалось би, доведеться самотужки. Та Олександр Олійник зауважив, що пенсіонерам із Черемушної  не обов’язково їхати до райцентру, до найближчої дільниці ПАО «Харківгаз». Прилади можна здати тим самим метрологам, які працюють у селі під час повірок чи інших робіт.

Ті, хто раніше стикався із заміною лічильника, кажуть, що сьогодні більшість сучасних приладів обліку газу проходить на заводі відповідну перевірку та сертифікацію, тому не обов’язково везти його на перевірку. Але й тут у ПАО «Харківгаз» мають своє зауваження:

– Ми перевіряємо для того, щоб не допустити неякісну продукцію на територію Харківської області, бо дуже багато зараз є підробок. І ми б не робили свою перевірку, якби не виявляли їх, а є такі лічильники, які самі вибухають, є витоки газу на корпусі. Прилад обліку перевіряється в лабораторних умовах, на спеціальному обладнанні. Люди, які здебільшого не розбираються у пломбах, зовнішньому вигляді лічильника, можуть  купувати лічильники на базарах, у сумнівних продавців. Ми ж без- коштовно проводимо вхідний контроль (перевірку метрологічних характеристик), ставимо відповідну печатку в паспорті. 


 

Споживачі мають можливість роздрукувати рахунок за спожитий газ у зручний для них термін, скориставшись відповідною послугою особистого кабінету на сайті  http://104.ua/, або здійснювати оплату через банківську платіжну систему, шляхом онлайн-переказу, поштового переказу та в інший не заборонений законодавством спосіб.

Якщо у вас виникли «газові» запитання, звертайтеся  до Центру обслуговування клієнтів за контактними телефонами: (057) 766-21-04, 067-01-13-104.

Автор: Тетяна Василець