Гроші на руки. Коли монетизують субсидію та пільгу на безкоштовний проїзд

05.02.2018 12:01 Суспільство
Фото: Слобідський край Фото: Слобідський край
Україна шукає свій оптимальний шлях у вирішенні питань сплати субсидій і пільгових перевезень. Можливо, вже влітку пасажири-пільговики сплачуватимуть за свій проїзд, однак грошима, які їм на ці потреби виділятимуть із місцевого бюджету. Серед планів Уряду – й загальна монетизація субсидії.

Новий порядок розрахунків

Кожного опалювального сезону виникають якісь нові лякалки про субсидію. Цього разу активно ходили чутки, що сплачувати держдопомогу на оплату комунальних послуг не будуть через наказ Мінфіну, який стосувався нового механізму розрахунків за надані пільги та житлові субсидії між бюджетом та підприємствами – надавачами житлово-комунальних послуг у грошовій формі. По факту цей наказ ніяк не відобразився на отримувачах субсидії, її як нараховували, так і нараховують. Станом на 29 січня 2018 року на Харківщині допомогу в сплаті житлово-комунальних послуг отримують 456 500 сімей, з них 199 200 сімей проживає в Харкові, інші 257 300 сімей – у районах області.

Щоправда, новий механізм додав клопоту підприємствам-постачальникам послуг, однак наразі всі технічні питання закрито.

– Наказ Мінфіну вводив новий порядок розрахунків між державою і підприємством, яке надає послуги, – наприклад, тепломережа. Але до отримувачів субсидій він ніякого відношення не мав. Раніше це були клірингові розрахунки, підписувалися протоколи, і на рівні енергоринку вони закривалися, зараз новий підхід, – пояснив «СК» директор Департаменту соціального захисту населення Харківської облдержадміністрації Юрій Шпарага. – Організації повинні передавати нам списки, а ми на держказначейство – поіменні списки з ідентифікаційними кодами, з кількістю спожитого тепла або газу, електроенергії. Казначейство потім цим підприємствам на спеціально відкриті рахунки зараховують гроші.

«Живі» гроші за субсидію

Тож бачимо, що зі сплатою субсидії в Харківській області все добре, так само, як і з монетизацією заощадженої суми на енергоресурсах. Восени 2017-го заощадливих одержувачів субсидії, які дбайливо витрачали енергоресурси, почали заохочувати «живими» грошима. Люди перестали «обігрівати вулицю», позачинявши кватирки взимку, утепливши свої домівки, й отримали свою винагороду – близько 700 грн. За даними Кабінету Міністрів, з 7,4 млн отримувачів субсидій гроші за зекономлені енергоресурси отримали близько 1,5 мільйона сімей.

Здавалося б, усе добре – заощаджуй і отримуй «живі» гроші, але зі стартом опалювального сезону (після прийняття нового закону про житловокомунальні послуги) серед українців поповзли нові чутки – тепер немає сенсу економити ресурси, бо всі заощаджені населенням кошти отримають компанії – постачальники житлово-комунальних послуг. Насправді ж винагороду для отримувачів субсидії ніхто не відміняв. Громадянам, які мають економію – до еквівалента вартості 100 кубів газу і 150 кВт електроенергії – компенсацію буде виплачено готівкою. На монетизацію субсидії в цьому опалювальному сезоні на Харківщині передбачено понад 39 млн грн, понад 32 млн грн люди вже отримали на руки.

– На кінець 2017 року в нас було 63 721 заява від громадян, які отримали право на монетизацію зекономлених коштів, – підкреслює Юрій Шпарага. – На ці цілі ми запланували в бюджеті і казначейство зареєструвало свої зобов’язання на суму 39 млн 400 тис. грн. На сьогодні частина невикористаної суми субсидії сплачена 52 634 особам на загальну суму 32 млн 600 тис. грн. До кінця опалювального сезону нам залишилося виплатити 7 млн грн.

До речі, у планах Уряду – перейти на повну монетизацію субсидій. Відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (стаття 11) пільги та субсидії на оплату житлово-комунальних послуг, що мають виплачуватись споживачеві в грошовій формі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, передбачено з 1 січня 2019 року. За словами міністра соціальної політики Андрія Реви, для реалізації відповідного підходу (згідно з пунктом 24 Прикінцевих положень Закону України «Про державний бюджет України на 2018 рік») Кабінету Міністрів України доручено у другому півріччі 2018 року розробити і затвердити відповідний механізм. На думку очільника Мінсоцполітики, рухатись у напрямі виплати живих грошей субсидієотримувачам слід «покроково, поетапно, починаючи з невеликої групи споживачів послуг ЖКГ, можливо, навіть з категорії тих, у кого частка державної допомоги найменша, аби відпрацювати й налагодити чіткий процес повної монетизації субсидій.

За проїзд – із місцевих бюджетів

Якщо повна монетизація субсидії – це перспектива 2019 року, то монетизація пільгового проїзду – питання кількох місяців. Планується, що нова норма почне діяти з другого півріччя 2018 року.

– Є така позиція Уряду, і Мінсоцполітики активно в цьому напрямі працює. Перша постанова про монетизацію пільг – це монетизація пільгового проїзду. Сьогодні ця постанова проходить юридичну експертизу в Мін’юсті, – розповідає Юрій Шпарага.

Фото: 2day.kh.ua

Згідно з постановою, пільгові категорії громадян отримуватимуть готівку за 20–30 поїздок (залежно від населених пунктів), а гроші виділятимуться з місцевого бюджету.

– Раніше відшкодування пільгового проїзду велося відповідно до певних формул. У кінці року перевізники давали свої витрати, а ми замовляли ці кошти в Мінсоцполітики, однак зазвичай коштів виділялося 20–30 % від потреби. Більш того, громадяни, які не мали права на пільги, користувалися ними. Наприклад, будь-який пенсіонер з області міг приїхати до Харкова, показати пенсійне посвідчення в метро, і ніхто з нього не вимагав коштів. Сьогодні цей процес упорядковується, – зазначає очільник Департаменту соцзахисту ХОДА.

Уже сьогодні Департамент соціального захисту облдержадміністрації передає на місця списки пільговиків, щоб громади заздалегідь порахували суму, яка потрібна для компенсації пільгового перевезення і заклали її у свої бюджети на наступний рік. Юрій Шпарага підкреслює, що завдяки децентралізації місцеві бюджети зросли в кілька разів, окремі ОТГ свої кошти на депозитах розміщують, тож компенсація пільгового перевезення – підйомна сума. Громади зможуть на свій розсуд збільшувати перелік громадян, які матимуть право на пільговий проїзд.

– Наприклад, Харків своїх пенсіонерів возить безкоштовно (50 поїздок на місяць. – Авт.), бо громада вирішила, що має для цього фінансову можливість. І так зможе зробити будь-яка громада, – наголошує Юрій Шпарага.

До речі, у Харкові доволі довгий список категорій громадян, що мають право на пільговий проїзд у міському електротранспорті. Зокрема, під час навчального року учні їздять безкоштовно в тролейбусах і трамваях і за півціни в метро (50 поїздок). Половину вартості квитка сплачують і студенти (наземний електротранспорт – 30 поїздок, метро – 60 поїздок). Окрім цього, пільговим проїздом можуть користуватися й посадові особи районних військкоматів, дільничні терапевти та педіатри тощо.

1 лютого на сайті Харківської міської ради з’явилося повідомлення, що право на безкоштовний проїзд у міському електротранспорті поширюватиметься й на ветеранів ЗСУ, СБУ, МВС та причетних до них категорій, а також на людей з інвалідністю третьої групи. Як пояснили в міськраді, цього січня до них надійшло багато звернень від ветеранів силових структур з проханням надати їм право безкоштовного проїзду.

– Ми уважно проаналізували цю категорію людей і з’ясували, що серед тих 13 тисяч осіб, які мають право на пільговий проїзд як ветерани ЗСУ, МВС і СБУ, досить велика кількість учасників бойових дій, чорнобильців, інвалідів 1 та 2 груп і ветеранів праці. На наступній сесії міської ради ми розглянемо це питання, вже готується відповідний проект рішення, і надамо для цієї категорії громадян право безкоштовного проїзду в міськелектротранспорті та метрополітені. Кількість поїздок буде обмежено до 50 на місяць, – зазначила заступниця Харківського міського голови з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення Світлана Горбунова-Рубан.

Наразі в Харкові місцеві пільги, у тому числі пільгу безкоштовного проїзду, отримують 628 тисяч осіб, на компенсацію усіх пільг у 2018 році в міському бюджеті передбачено 917 млн грн. За словами Світлани Горбунової-Рубан, у Харкові 36 видів пільгових категорій громадян. Для оформлення пільгової проїзної картки E-ticket необхідно звертатися з анкетами до районних управлінь праці та соціального захисту. На сьогодні до управлінь уже надійшло близько 100 тисяч заяв.

Читайте також: Привиди страшних хвороб: що може прийти в Україну після кору

Юлія Міронюк