Малеча в машині. Як перевозити дітей за новими правилами

Малеча в машині. Як перевозити дітей за новими правилами

При зіткненні або екстреному гальмуванні машини вага дитини збільшується в кількадесят разів. І жоден з дорослих, навіть чемпіон з бодібілдингу, не зможе утримати малого на руках. Саме тому важливо пристебнути дитину так безпечно, як це вимагають правила. Для тих же дорослих, які це не розуміють або не знають, нардепи ввели штрафи.

Правила щодо безпечного перевезення дітей в автівках, мотоциклах і мопедах існували давно. Просто тепер, з 20 листопада, за порушення цих правил водіїв штрафують. Спочатку на 510 гривень, а в разі повторного порушення – на 850 гривень. Саме таку відповідальність передбачено Законом «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей». Закон доповнює ст. 121 Кодексу України, встановлюючи адміністративну відповідальність за порушення і повторне протягом року порушення правил перевезення дітей.

Новий документ швидко набув відомості як «закон про автокрісла». Утім, ані в Законі, ані в інших законодавчих актах про автокрісла нема жодного слова. Згідно з Правилами дорожнього руху (підпункт «б» пункту 21.11), заборонено перевозити дітей, зріст яких менше 145 см, або тих, що не досягли 12-річного віку, у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою цих ременів безпеки.

– Це означає, що якщо в автомобілі наявні ремені безпеки (на передніх сидіннях вони є завжди), то водій повинен зробити так, щоб дитина була пристебнута. Якщо таких ременів на задніх сидіннях немає – то й обов’язок пристебнути дитину з використанням спеціальних засобів відсутній, – пояснює харківський адвокат – консультант «СК» з юридичних питань Роман Чумак.
Також заборонено перевозити дітей на передньому сидінні легкового автомобіля без паска й на задньому сидінні мотоцикла та мопеда. Дітей до 16 років не можна перевозити в кузові вантажівки, організовані групи дітей можна перевозити лише у світлий час доби. 

Читайте також: Змінились правила отримання водійського посвідчення

І хоча про автокрісла або бустери для дітей у законодавстві не йдеться, це не означає, що не треба пристібати малюка в дорозі.
– Коли ви саджаєте дитину в автомобіль, повинні її надійно зафіксувати, – зауважує юрист. – А як це зробити, залишається на розсуд батьків.
Оскільки звичайний ремінь безпеки розрахований на дорослу людину, просто пристібати ним дитину небезпечно. Пасок потрапляє внизу не на підреберну частину тіла, а на живіт, і в аварійній ситуації можуть травмуватися внутрішні органи дитини. Верхня ж частина ременя проходить не в ділянці ключиці, як це необхідно за вимогами безпеки, а в зоні шиї. Щоб цього уникнути, потрібно підняти дитину на сидінні за допомогою різних засобів, щоб максимально безпечно пристебнути ременями.

Якщо дитина сидить на колінах дорослого, під час аварії вона вбере на себе удар силою у 100 кг. Якщо дорослий при цьому не пристебнутий, він придавить малюка своїм тілом. На руках переднього пасажира дитина вилетить через лобове скло або вдариться об панель приладів. 


Автокрісла
Найбезпечнішим засобом перевезення дитини вважається автокрісло. Воно фіксує положення дитини й захищає від можливих травм. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, правильно встановлене автокрісло знижує ризик смерті немовлят на 70 %, дітей – на 54–80 %. Утім, автокрісла не є достатньо універсальними. Крісло треба підбирати відповідно до зросту дитини, її віку та ваги. Крім того, вони підходять не до всіх моделей легкових авто.

Бустер
Це подушка або сидіння без спинки для старших дітей. Його перевага в тому, що він не є важким, проте робить поїздку з дитиною безпечнішою. Також існують рюкзаки-бустери. Вони годяться для дитини, якій більше чотирьох років і яка часто подорожує з батьками в таксі. Їх можна використовувати як звичайний рюкзак, а за необхідності трансформувати в бустер.

Адаптер

Якщо рюкзак-бустер через якусь причину не підійшов, є адаптер автомобільного паска безпеки. Він коштує ще дешевше та простіший у користуванні. Адаптер підходить для дітей від чотирьох років і вагою від 15 кілограмів. Цей засіб адаптує пасок безпеки під зріст дитини таким чином, щоб він проходив через плечовий пояс, а не в ділянці горла. Ще однією перевагою адаптера є те, що він доволі швидко встановлюється.

Дитячий візок
Якщо дитина не має чотирьох років і пересувається в дитячому візку, то можна використовувати його для перевезення в автівці. У більшості сучасних дитячих візків можна зняти з рами люльку або прогулянковий блок. Часто в них є спеціальні отвори для того, щоб можна було закріпити колиску за допомогою паска безпеки на задньому сидінні. Також є багато візків, які при трансформації можуть перетворитися на автокрісло.

З таксі – морока
Якщо ви не маєте власної автівки, а поїхати кудись із дитиною треба, то виникає питання вибору таксі. Адже не кожна служба має у своєму автопарку машини з автокріслами. Деякі служби виокремили таку послугу та встановили за неї доплату. Деякі надають спеціальні засоби безкоштовно.
Приміром, у таксі «838» нам розповіли, що всі без винятку автівки мають паски безпеки. Є і декілька машин з автокріслами. Щоб викликати таку машину, при замовленні потрібно вказати вік дитини та необхідність автокрісла. Ця послуга безкоштовна.

В «On-taxi» є послуга «дитяче крісло», вона коштує 50 гривень. У спеціальному кріслі водії цієї служби готові перевозити дітей зростом до 140 см та до 12 років. Але якщо з перевезенням однієї дитини більш-менш зрозуміло, то коли дітей більше – починаються труднощі. «Поки що перевезення двох і більше дітей однозначно ми не вирішили. Це питання на стадії вирішення», – повідомили «СК» в «On-taxi».

Суперечності в законах
Оскільки відповідальність за неналежне перевезення малечі несе водій, то деякі таксисти, приїжджаючи на виклик, навіть можуть відмовитися від перевезення пасажирів з дітьми, якщо їх не попередили про це й вони не мають потрібних пристосувань. Тим самим вони убезпечують себе у правовому полі, а дитину – у фізичному.

Введення в дію штрафів не означає, що тепер патрульні перевірятимуть кожну автівку з дітьми. Як розповів юрист Роман Чумак, у патрульних є виключний перелік причин для зупинки транспортних засобів:
– Одна з основних причин – підозра, що водій порушує ПДР. Якщо водій їхав, не порушуючи правил дорожнього руху, а його зупинили, він може оскаржити незаконну зупинку в суді. Але на практиці якщо вас зупинили просто для профілактичної перевірки документів і під час зупинки виявили, що ви порушили ПДР (приміром, дитина не пристебнута), то водій нестиме відповідальність.
Головною проблемою цього нововведення, на думку юриста, є неузгодженість з іншими підзаконними актами. Приміром, для таксі є виключення: підпункт В пункту 2.3. Правил дорожнього руху дозволяє водіям і пасажирам таксі не пристібатися ременями безпеки, а підпункт 5 пункту 156 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту дає право пасажиру перевозити на руках дитину дошкільного віку на задньому сидінні.

– Для того щоб вказана норма дійсно запрацювала, необхідно внести зміни в закони та підзаконні правові акти, розкривши зміст поняття «спеціальні засоби для перевезення дітей», установивши їх перелік, – вважає Роман Чумак. – Також треба доповнити Правила дорожнього руху окремим розділом «Правила перевезення дітей» та усунути суперечності з іншими підзаконними правовими актами.

Читайте також: Що вважається підставою для позбавлення батьківськіх прав 

Автор: Тамара Кіч