Як працюватиме монетизація субсидій на Харківщині

11.01.2019 13:00 Суспільство
Фото: svidok.info Фото: svidok.info
«Обов’язковий платіж» скасовано, однак без мобільного телефону субсидію не нараховуватимуть. «СК» дізнавався про алгоритм монетизації субсидій.

Про монетизацію пільг дискусії точилися не один рік. І от наприкінці 2018 року, 27 грудня, Уряд схвалив Постанову про надання житлових субсидій населенню у грошовій формі. Щоправда, про «живі» гроші на руки не йдеться. Тепер усі розрахунки з постачальником послуг здійснюватимуться через Ощадбанк.

У Департаменті соціального захисту населення ХОДА запевняють, що ухвалений документ майже нічого не змінить для отримувачів субсидій – правила призначення допомоги залишаються ті самі, змінюється лише алгоритм виплат. Громадянам, як і раніше, потрібно звертатися до управлінь соціального захисту населення за місцем проживанням.

– Управління соціального захисту населення нараховує субсидії відповідно до соціальних норм, доходів громадян, потім дані передаються в Мінсоцполітики, звідти – до Ощадбанку. Ощадбанк відкриває рахунок на кожного громадянина, що звернувся за субсидією. І розрахунки між банком і постачальником послуг, тобто юридичними особами, відбуваються поза межами дій управлінь соцзахисту, – пояснив директор Департаменту соціального захисту населення ХОДА Юрій Шпарага.

Тим, хто вже отримує субсидію, за словами директора Департаменту соціального захисту населення ХОДА Юрія Шпараги, нічого у зв’язку з нововведеннями  додатково робити не потрібно – їм усе зроблять в автоматичному режимі. А от для новачків (тих, хто звернувся до управлінь соцзахисту в 2019 році) субсидія оформлюватиметься вже за новим порядком. Допомога від держави надходитиме на персональний обліковий запис отримувача субсидії в Ощадбанку. Банк розраховуватиметься за субсидіанта з надавачами комунальних послуг та одразу інформуватиме SMS-повідомленням громадян про те, скільки їм залишилося доплатити за «комуналку». Тож тепер для оформлення субсидії обов’язкова умова – наявність у громадянина мобільного телефону.

– Номер мобільного телефону буде логіном і паролем для того, щоб ідентифікувати особу в Ощадбанку. Для кожного отримувача субсидій буде створено особисті кабінети. Кожний громадянин зможе зайти в свій особистий кабінет і подивитися, як відбуваються розрахунки, – зазначив Юрій Шпарага.

При цьому він підкреслив, що отримувачам субсидій не потрібно самостійно відкривати рахунок в Ощадбанку, бо процес монетизації максимально автоматизовано. На кожного громадянина після опрацювання заяви на монетизацію буде автоматично відкрито персональний обліковий запис у банку.

Персональний обліковий запис матиме спеціальний режим використання. Тобто кошти першочергово будуть спрямовуватися на оплату послуг за спожитий газ, тепло, електроенергію і воду. Банк щомісяця інформуватиме субсидіантів і пільговиків

SMS-повідомленням про надходження коштів від держави, їх використання та залишок. При цьому жодних комісій від субсидіантів і пільговиків за обслуговування їх персональних облікових рахунків Ощадбанк не братиме.

– Громадянам в Ощадбанк самостійно ходити не треба. Єдине місце, куди вони звертаються, це управління соцзахисту населення за місцем проживання. Усі інші операції будуть проводитися на рівні юридичних осіб без залучення фізичних осіб, тобто громадян, – наголошує Юрій Шпарага. 

Також чиновник повідомив, що щодня управління захисту населення передають інформацію щодо нарахованих субсидій до Мінсоцполітики. Після цього всі дані вносяться до загального державного реєстру. Це робиться для того, щоб уникнути «двійників».

– Раніше ми мали такі приклади, коли громадянин отримував субсидію за квартиру в Харкові і водночас отримував субсидію за квартиру у Львові, – каже Юрій Шпарага.


 Будь у курсі

Щомісяця надавачі комунальних послуг формуватимуть для Ощадбанку онлайн-платіжку субсидіанта. Банк згідно з наданою інформацією перераховуватиме їм субсидію. Про це та про те, скільки залишається заплатити за «комуналку», Ощадбанк одразу інформуватиме субсидіанта SMS-повідомленням.

Для субсидіантів буде створено персональні кабінети, де можна буде відстежувати інформацію про розмір нарахованої допомоги, перелік комунальних послуг, які сплачені коштом субсидії, залишок коштів. Додаткові консультації можна буде отримати в контакт-центрі Ощадбанку за тел.: 0 800 210 800.
Після закінчення опалювального сезону – у червні – суми невикористаних коштів перераховуватимуться на поточні рахунки одержувачів житлової субсидії.


 Як уже зазначалося вище, «живі гроші» на руки не видаватимуться. В Україні субсидію отримує майже половина сімей. І в Уряді вважають, якщо одразу роздати такій кількості людей гроші на руки, є ризик гіперінфляції та кризи комунальних неплатежів.

– Уявімо ситуацію, що 8 мільярдів гривень щомісяця замість оплати «комуналки» потраплятимуть на споживчий ринок. Уже за два місяці житлово-комунальне господарство
України спіткає колапс, адже надавачі послуг не зможуть розрахуватися з тим же «Нафтогазом» за куплений газ, – пояснюють у Кабміні.

Тому допомога надходитиме на персональний обліковий запис субсидіанта та пільговика в Ощадбанк, а все, що залишиться після оплати комунальних послуг протягом року, за результатами опалювального сезону, «енергоощадні» українці зможуть забрати з банку готівкою.

– Порядок заощадження і повернення коштів почне працювати з 1 жовтня 2019 року. Тобто в новому опалювальному періоді. Ті громадяни, які вже отримують субсидію, мають можливість заощаджувати, – наголошує директор Департаменту соціального захисту населення ХОДА Юрій Шпарага.

Серед нововведень монетизації – скасування так званого обов’язкового платежу. Тим сім’ям, які беруть участь у монетизації, не потрібно буде щомісяця сплачувати свій обов’язковий платіж окремо за кожний вид послуги. Держава через Ощадбанк сплачуватиме частину «комуналки», у межах виділеної субсидії та соціальних норм, а субсидіанти доплачуватимуть другу частину рахунку.

Наприклад, домогосподарству виділено субсидію на газ, воду, електроенергію в загальному розмірі 1500 гривень. А сума всіх комунальних платежів складає 2000 гривень. 1500 субсидійних гривень Ощадбанк перерахує надавачам послуг та поінформує субсидіанта про те, що йому залишилося доплатити за комуналку 500 гривень.

– Якщо громадянин не сплачуватиме фактичне споживання, то підприємство – надавач послуг бачить, що суб’єкт використав ресурс, наприклад, на 2000 гривень, а на оплату прийшло тільки 1500 гривень. Есемескою громадянина повідомляють про заборгованість, а далі починається претензійна робота – може бути пеня, може бути припинення надання послуги тощо, – застерігає Юрій Шпарага.

Зміни торкнуться не лише отримувачів субсидій, а й пільговиків. Із 1 травня 2019 року ті, хто отримує знижку на оплату комунальних послуг у 50, 75 чи 100 %, повинні будуть звертатися до управлінь соціального захисту населення за місцем проживання.

– За старим порядком громадянин, який отримує пільгу, звертався до надавача послуг – у тепломережу, водоканал. Людина показувала своє посвідчення, наприклад, інваліда І групи, і тепломережа надавала йому свою послугу з нульовою сумою, відшкодування здійснювало управляння соцзахисту за рахунок держбюджету. Починаючи з 1 травня 2019 року відшкодування даної послуги відбуватиметься також через Ощадбанк. Щоб отримати пільгу, громадянам потрібно буде прийти в управління соціального захисту й написати відповідну заяву, – пояснює Юрій Шпарага. 

Читайте також: Харків’янка стала капітаном національної збірної з хокею

Юлія Міронюк