Шкільна свобода: як реформувалася освіта в Золочівській ОТГ

Шкільна свобода: як реформувалася освіта в Золочівській ОТГ

11.09.2019 12:30

Із вересня 2017 року після ухвали рамкового Закону «Про освіту» в Україні почали активно впроваджувати зміни, що допоможуть нашій країні інтегруватися в освітянський простір ЄС. Один з викликів реформи – зробити так, щоб сільські та міські школи давали однаково високий рівень підготовки учнів. Задля цього в районах почали створювати опорні школи. Один з лідерів на Харківщині за кількістю таких закладів – Золочівська ОТГ.

За даними Міносвіти, близько третини українських дітей навчаються в сільській місцевості. Індикатором якості знань, отриманих під час навчання, є зовнішнє незалежне оцінювання. Щоб діти із сільських шкіл мали не гірші результати ЗНО, ніж учні міських навчальних закладів, в Україні взялися за створення опорних шкіл.

Цього навчального року на Харківщині свої двері відчинив 51 опорний заклад. Золочівська ОТГ сьогодні має вже чотири такі школи. За даними Департаменту науки і освіти Харківської облдержадміністрації, більше за чотири опорні школи поки що немає в жодному з районів області.

– Децентралізація дала більше можливостей на місцях залучати в освітній процес нові практики. Я задоволений роботою більшості ОТГ щодо освіти, – зазначив «СК» заступник голови ХОДА Анатолій Бабічев (саме він курує розвиток освітянського напряму на Харківщині). – Децентралізація пройшла не лише в державі, а й в освіті. Сьогодні майже всі повноваження відданно керівникам шкіл і дитячих садків. Вплив органів освіти мінімальний. У кількох об’єднаних громадах, у тому числі й Золочівській, є серйозні ресурси, причому вони самостійно шукають ці ресурси. Частково ми щось виділяємо з обласного бюджету, але співфінансування з місцевим бюджетом обов’язкове.

Золочівська ОТГ утворилася в жовтні 2017 року, об’єднавши одну селищну та 12 сільських рад. Кількість населення понад 25 тисяч жителів. Свій відділ освіти в об’єднаній громаді з’явився в червні 2018 року, і відразу ж розпочався процес «передавання» шкіл з балансу райдержадміністрації в ОТГ. Процес зміни засновника зайняв близько двох місяців, а на 3 серпня 2018 року всі заклади освіти були вже в підпорядкуванні Золочівської селищної ради.

Першу опорну школу – Золочівський ліцей № 2 – було створено ще до об’єднання, вона дісталася ОТГ «у спадок» від Золочівської РДА. А три опорні заклади – Олександрівський ліцей, Одноробівський ліцей, Золочівський ліцей № 3 – було створено впродовж цього року. Наразі шкільна мережа Золочівської об’єднаної громади налічує 16 шкіл, з них чотири – це філії.

У громаді, за аналогом медичної галузі, і в освіті впроваджують принцип «гроші йдуть за дитиною». Тобто школа, яка має більшу кількість учнів, отримує більше коштів.

У навчальному році 2019–2020 років у Золочівській ОТГ було відкрито 19 перших класів, у яких навчаються 266 першачків. Усього у громаді 2465 школярів. Освітяни кажуть, що стільки грошей, скільки наразі виділяється на школи в ОТГ, вони до цього не бачили.

– Раніше в Золочівському районі був лише один освітній округ, а після утворення об’єднаної громади їх стало чотири. Близько 50 % бюджету Золочівської ОТГ іде на потреби освіти. Очільник громади Леонід Канівець розуміє важливість розвитку освітянської галузі, – розповіла начальник відділу освіти, молоді та спорту Золочівської селищної ради Валентина Наговіцина. – Також багато надходжень з державного бюджету. Наприклад, цього року на придбання нових меблів, дидактичних матеріалів і комп’ютерного обладнання для першачків Нової української школи було виділено 779 628 гривень. Кошти вже освоєно на 98 %. Провели тендер щодо дидактики (роздатковий матеріал для навчання дітей у перших класах), але документи було оформлено неналежним чином, тож ми оголосили новий тендер.

А на залишки минулорічної освітньої субвенції Золочівська ОТГ придбала два нові шкільні автобуси. Тепер у шкільному автопарку 17 машин на 15 маршрутів. На деяких маршрутах багато дітей потрібно підвозити, тому там працюють по два автобуси. Наприклад, у Сковородинівський ліцей підвозиться понад 90 осіб, тому туди ходить «Газель» і два автобуси.

Шкільні маршрути

На самому початку створення опорних закладів у багатьох селах України ширилося багато жахалок. Батьки переживали, що невеликі школи будуть закриватися, і діти вимушені будуть самі діставатися на навчання за кілька десятків кілометрів. «Чи будуть завжди ходити автобуси?», «Чи буде в належному стані дорога?» – запитань було вдосталь, відповідей на них у людей не було.

Рішення закривати чи не закривати малокомплектні школи – сьогодні це прерогатива ОТГ. На території Золочівської об’єднаної громади також є школи, де навчається зовсім мало дітей. Наприклад, у школі одного з найвіддаленіших від центру сіл – Макарове – навчаються лише 23 дитини, не в усіх класах є учні. Проте жоден заклад у Золочівській ОТГ не було закрито.

– Ми створили опорні заклади ще й для того, щоб зберегти малокомплектні школи. Ми не закрили жодного закладу, зберегли повністю мережу. Разом з цим підвозимо дітей до опорних закладів, де вони можуть отримувати якісне навчання і будуть забезпечені всіма матеріалами, комп’ютерними класами, навчальними кабінетами тощо, – розповіла Валентина Наговіцина.

Передусім честь і гідність дитини

Завдяки реформі освіти у 2019 році Золочівська ОТГ отримала з державного бюджету понад 3,3 мільйона гривень на придбання сучасних навчальних кабінетів – фізики, хімії, математики, трьох кабінетів географії, трьох кабінетів біології (на чотири опорні заклади). Два кабінети в ліцеї № 2 було відкрито ще у 2017 році.

Узагалі цього літа на підготовку шкіл до нового навчального року громада витратила понад 16 мільйонів гривень. Гроші надходили з різних джерел: окрім освітньої субвенції, було й співфінансування з місцевого та обласного бюджетів, також заходили кошти й інфраструктурної субвенції для ОТГ.

Тепер усі школи забезпечені Інтернетом, а в деяких закладах навіть Wi-Fi є. Наприклад, в Удянському ліцеї щодня змінюється пароль від Wi-Fi, і всі, хто хоче його отримати, мають виконати якесь творче завдання.

Багато змін і в самому навчальному процесі. Тепер успішність навчання школяра – це приватна справа дитини та її родини, а не привід для загального обговорення на батьківських зборах.

– У сучасних дітей у школі немає тієї муштри, що була колись. Вони більш вільні й розкуті. У школі нічого не повинно принижувати честь і гідність дитини. Наразі навіть оцінки не оголошуються привселюдно. Оцінка – це особиста справа кожного учня і його родини. Це не виноситься на загальний осуд, – підкреслила очільниця відділу освіти в Золочівській ОТГ.

Випускники шкіл об’єднаної громади демонструють непогані результати у складанні ЗНО. А один з її опорних закладів – Олександрівський ліцей – увійшов до п’ятірки найкращих шкіл Харківської області за результатами складання ЗНО у 2019 році.

 Із перших вуст

Змінами в навчальному процесі Золочівського ліцею № 3 задоволені як діти, так і вчителі.

– Мій син навчається в 4 класі. Йому дуже цікаво у школі, бо за останні рік-два в закладі для дітей створено найоптимальніші умови для навчання, – розповіла «СК» соціальний педагог і вчителька музичного мистецтва Золочівського ліцею № 3 Людмила Ткач. – Як педагог можу сказати, що дуже комфортно стало працювати, бо є все необхідне для творчості – мультимедійне обладнання, наочні матеріали, класи оснащені новими меблями. Майже щотижня поповнюється наша матеріальна база. Те, що раніше довелося пояснювати «на пальцях», тепер викладається дітям на сучасному обладнанні.

З цього навчального року в ліцеї № 3 діють три мультимедійні спеціалізовані кабінети – фізики, географії та біології. Сучасне обладнання, яким оснащені кабінети, перетворює навчальний процес на дуже цікаву роботу. Під час лабораторних можна буде нібито пірнути у глибини океану, вивчити його підводний світ, виміряти температуру води тощо.


 

У тему

До 2020 року на території Золочівської ОТГ діє програми «Обдарована молодь», яку затвердили депутати об’єднаної громади. Якщо школяр посяде І місце в обласному конкурсі (всеукраїнського етапу), то отримає від селищної ради бонус у 2000 гривень, за ІІ місце – 1500 гривень, за ІІІ місце – 1000 гривень. При цьому діє накопичувальна система: якщо одна дитина здобула кілька призових місць, то фінансові бонуси зростають. Аналогічні грошові премії отримують і вчителі, тренери переможців.

Також завдяки програмі цього літа 90 обдарованих дітей безкоштовно оздоровилися на морі в таборі в Херсонській області.

 

Газета «Слобідський край» з серпня по листопад 2019 року бере участь у проекті «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій і «Європейською правдою». Окремі думки, висловлені у статтях, підготовлених у рамках проекту, є особистою позицією авторів газети і жодним чином не відображають точку зору Європейського Союзу.

 

Автор: Юлія Шматченко
Читайте також