Диктант у Zoom, завдання у Viber, уроки – телефоном: як навчаються на карантині молодші класи Харківщини

Диктант у Zoom, завдання у Viber, уроки – телефоном: як навчаються на карантині молодші класи Харківщини

08.05.2020 18:27

Два з половиною місяці навчання в онлайні так і завершаться для українських школярів – дистанційно. За цей час діти звикли писати контрольні у власних спальнях, а вчителі – проводити диктанти у форматі відеоконференції. Та декому доводиться начитувати уроки й на телефон, бо Інтернет у селах є не всюди. На прикладі Борівської школи ми розповімо, як навчаються найменші учні.

Уроки у смартфоні

П’ять днів на тиждень після 11-ї години ранку семирічна школярка Кіра Присухіна, озброївшись книжками, зошитом і мобільним телефоном, береться до уроків. Дівчинка навчається у другому класі Борівської загальноосвітньої школи № 1.

Із запровадженням національного карантину цього березня звичне життя Кіри змінилося: спілкування з однокласниками та вчителем у класі перейшло в онлайн. Довелося поки відкласти й улюблені заняття зі співу, футболу та декоративного мистецтва. На карантині Кіра більше часу приділяє своєму улюбленому предмету – математиці. Щоправда, рахувати тепер доводиться трохи по-іншому.

 

Кіра Присухіна, другокласниця Борівської ЗОШ № 1.

Кіра Присухіна, другокласниця Борівської ЗОШ № 1.

– Ми рахуємо разом із вчителькою у спеціальній програмці. Вона використовує різні предмети та кольори, а на екрані показує картинки, – описує свій урок другокласниця та додає, що, хоч і бачить однокласників через монітор щодня, дуже сумує за живим спілкуванням.

За словами мами дівчинки Світлани, уроки вчительки за допомогою сервісу для онлайн-конференцій Zoom, – краща альтернатива звичайному навчанню, яку на сьогодні запропонували в школі.

– Коли карантин ввели, то вчителі спочатку відправляли завдання на Google Диск, і ми займалися самостійно. Коли стало зрозуміло, що він продовжується на невизначений термін, з’явилися відеоуроки. Звичайно, цей формат ефективніший. Я, наприклад, не зможу пояснити шкільний матеріал доньці так, як це робить учителька, – розповіла жінка.

За словами Світлани, основний матеріал педагог пояснює під час онлайн-уроків. Далі донька виконує домашнє завдання і, якщо щось незрозуміло, телефонує вчительці.

 

YouTube-канал учительки

Таких школярів, як Кіра, у вчительки Ірини Бараннікової – 24. Із кожним вона тримає зв’язок, допомагає виконувати та перевіряє домашні завдання. Аби призвичаїтися до нових реалій, молодій фахівчині знадобилося кілька тижнів.

Ірина Бараннікова, вчителька початкових класів

Ірина Бараннікова, вчителька початкових класів

– Під час уроків усі діти залучені до навчання. Я їм демонструю журнал-посібник та інші матеріали, вивожу на монітор різноманітні відео, ставлю запитання, після чого кожен піднімає руку та відповідає. У нас відбувається зворотний зв’язок. У такому форматі ми навіть проводили аудіювання та писали диктант. Потім діти надсилали мені фото у Viber-чаті або Телеграмі, а я перевіряла за допомогою редактора Дудл Viber. Там можна підкреслити всі помилки. Також пояснення відправляю в голосових повідомленнях.

Освітянка зізнається: за короткий період довелося опанувати багато інструментів, нові платформи та додатки, а також самостійно вивчати особливості дистанційного навчання.

Новий формат відеоуроків відкрили для себе й інші педагоги Борівської опорної школи. Чимало інструментів та методичного матеріалу педагоги отримали під час навчання за програмою Нової української школи в рамках реформи освіти.

Олена Шевченко, директорка Борівської ЗОШ № 1.

Олена Шевченко, директорка Борівської ЗОШ № 1.

– Багато чого залежало і від бажання самих учителів. Приміром, у нас є вчителька початкових класів Надія Горенко. Вона вже пенсіонерка, але освоїла Zoom. В онлайн-форматі ми проводимо й наради з районним відділом освіти, педради та інші зустрічі.

За її словами, опинившись в умовах карантину, освітяни спочатку були налякані. Проте на сьогодні всі педагоги опорного закладу вже налагодили навчальний процес та призвичаїлись.

Окрім програми Zoom, борівські вчителі користуються платформами: Google Classroom, групами у Viber чи Facebook, Google-презентації, створюють тести за допомогою сайта «На урок».

– Не завжди у дітей є доступ до Інтернету. Тому деякі вчителі навіть начитують уроки по телефону або передають у друкованому вигляді через знайомих, пропонують переглянути відеоуроки по телебаченню. І це не вигадки. Це наші реалії, – зазначає Олена Шевченко.

За її словами, організувати навчання у молодшій школі трохи легше, ніж у старшій, бо кожен учитель початкових класів має близько 30 учнів. А от зі старшою школою вже складніше, адже в одного вчителя-предметника може бути навіть 200 учнів.

– І тут педагоги знайшли ефективні інструменти, які полегшують дистанційне навчання. Деякі, як-от учитель математики Олена Чайка, створили власний YouTube-канал, де викладають записані відеоуроки. Також на сайті школи є Google Диск, куди регулярно працівник школи виставляє завдання з різних предметів, – додала директорка.

В електронній формі цього року в Борівській школі будуть збирати й заяви для прийому майбутніх першокласників. Паралельно документи будуть  приймати й у паперовій формі, але вже після послаблення карантинних заходів.

Виклик для освіти

Попри те, що борівські педагоги вже освоїли низку онлайн-платформ та технологій, назвати сьогоднішнє навчання повноцінною дистанційною освітою не можна, каже Олена Шевченко.

– Сьогодні ми проводимо навчання з використанням дистанційних технологій. Це не дистанційне навчання, бо воно має затверджені вимоги і потребує сильну платформу, інтернет-ресурси, підготовлені кадри і систему роботи. Раптово впровадити дистанційне навчання просто неможливо. Адже в сім’ях, де навчається двоє чи троє учнів, кожному потрібен окремий гаджет, доступ до якісного Інтернету, встановлений графік уроків – аби не було накладок, – зазначає директорка опорної школи.

Те, що новий формат роботи освітніх закладів став викликом для сучасної системи, говорять і в профільному департаменті Харківської облдержадміністрації. Але, попри це, кожна школа в регіоні сформувала власну систему дистанційної роботи та напрацювала свій механізм.

Лариса Карпова, директорка Департаменту науки і освіти ХОДА

Лариса Карпова, директорка Департаменту науки і освіти ХОДА

– Більше того, коли міністерство оголосило про старт школи онлайн для 5–11 класів, ми відреагували. Кращі вчителі області підготували конспекти уроків, які включають презентації з різних предметів, для початкової школи. Вони розміщені на сайті Департаменту та Харківської академії неперервної освіти.

За словами співавторки концепції реформи «Нова українська школа» Ірини Міньковської, найвразливішим місцем для вітчизняної системи залишається методична сторона. Бо жодна вища педагогічна освіта поки що не готує вчителів до дистанційного навчання.

– Попри те, що у новий закон «Про освіту» закладено можливість дистанційної освіти та організації дистанційних класів, говорити про готовність України до цього виклику ми не можемо. Дистанційне навчання включає не тільки технічні можливості, але й іншу організацію процесу та структуру, взаємодію з батьками та дітьми, зворотний зв’язок та оцінювання, питання кібербезпеки, питання цифрової гігієни та інклюзивної освіти.

Саме через різні технічні можливості у школярів та проблеми з якісним Інтернетом у селах Міністерство освіти і науки запустило з 6 квітня проект «Всеукраїнська школа онлайн» – на своєму YouTube-каналі та ще 15 телеканалах та медіаресурсах.

Завершиться навчальний рік 2019/2020 також дистанційно – до 1 липня. Заняття триватимуть до 31 травня.

До 15 червня школи завершать оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти; свідоцтв досягнень та табелів навчальних досягнень. Упродовж червня школи на педагогічних радах розглядатимуть питання про переведення учнів до наступного класу. Якщо учні 1–8, 10 класів не планують навчатися в іншому закладі освіти, школи надсилають копії документів учням електронною поштою, а оригінали документів видадуть у вересні 2020–2021 навчального року.

Попередньо МОН повідомляло, що цьогоріч державну підсумкову атестація для учнів 4-х та 9-х класів скасовано. Випускники 11-х класів отримають документ про здобуття освіти після складання ДПА у формі ЗНО.

Автор: Марина Проценко