Як ЗМІ Харківщини висвітлюють тему COVID-19

01.10.2020 11:45 COVID-19
В інформаційному просторі України вже майже 7 місяців ТОП-темою залишається тема пандемії COVID-19. Ми вирішили проаналізувати, як медіа Харківської області висвітлювали тему коронавірусу, як змінилися акценти в поданні матеріалів та зі сторінок яких медіа ця тема практично зникла.

Моніторинг проводився протягом травня-вересня 2020 року. Для моніторингу було обрано 5 друкованих ЗМІ (див. мал. 1).

Районні газети:

  • «Обрії Ізюмщини» (Ізюмський район, схід Харківської області);
  • «Вісті Красноградщини» (Красноградський район, захід);
  • «Нове життя» (Близнюківський район, південь); 
  • «Трибуна Трудящих» (Харківський район, північ).

Та обласна газета  «Слобідський край», яка розповсюджується по всій території області.

Мал.1.  Карта розповсюдження газет


 

А також відповідні сайти цих ЗМІ:

https://obrii.com.ua

https://krasnograd.news

https://tribune.com.ua

http://novegittja.pp.ua

https://www.slk.kh.ua

Кількість і відсоток новин про COVID-19

Загальна кількість проаналізованих друкованих шпальт - 1328. З них:

«Слобідський край» - 436

«Вісті Красноградщини» - 384

«Обрії Ізюмщини» - 232

«Нове життя» - 192

«Трибуна Трудящих» - 84

Загальна кількість проаналізованих новин 3028. З них:

«Слобідський край» - 1184

«Обрії Ізюмщини» - 784

«Трибуна Трудящих»- 747

«Вісті Красноградщини» - 172.

«Нове життя» - 141

Відсоток висвітлення теми коронавірусу демонструють мал. 2 та 3: 

Мал.2. Частка новин про COVID-19 у принті 

Мал.3 Частка новин про COVID-19 на сайтах

 

Малюнки 2,3,4 показують, що частка матеріалів щодо COVID-19 суттєво відрізняються в залежності від редакції та від способу розміщення (діджитал/принт):

 Мал 4.  Середній відсток у принті та у діджитал

 

Таким чином, відсоток висвітлення теми коронавірусу щодо загального контенту в друкованих ЗМІ помітно менший, ніж відповідний відсоток на сайтах.

 Ймовірно, це пов’язано з неможливістю оперативного висвітлення даної теми у газетах, тому що більшість з них виходять лише 1 раз на тиждень.

 Хоча  малюнки 2,3 показують, що з цієї тенденції випадає «Слобідський край», який демонструє велику кількість тематичного матеріалу і в принті  - понад 80 шпальт за період моніторингу, і в діджиліталі - 393 новини.

 Кількісний показник діджитал-контенту представлений на мал.5. 

Мал 5.  Кількість контенту на сайтах

 

Тематика та спосіб подачі

ТОП-теми, які висвітлювалися ЗМІ у розрізі пандемії:

- Оперативна статистика захворюваності на коронавірус у області, районі, населеному пункті. При цьому  рідше дається статистика по Україні  та світу.

- Рекомендації МОЗ та МОН стосовно дотримання адаптивного карантину.

- Дистанційна освіта

- Надання гуманітарної та благодійної допомоги під час пандемії, виплати медикам

- Інтерв’ю з лікарями

- Інтерв’ю з особами, що перехворіли на коронавірус та були на самоізоляції

- Ситуація на ринку праці

 Лідер по згадуванням - ДУ "Харківський обласний лабораторний центр МОЗУ" та його філії.

Також часто згадується МОЗ, Кабінет міністрів України, ХОДА, та адміністрації  і ради всіх рівнів, Центр громадського здоров’я.

 

ТОП особистостей-лідерів думок,

що найчастіше згадуються у матеріалах на тему COVID-19:

 

- Міністр охорони здоров'я Максим Степанов.

- Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль.

- Президент Володимир Зеленський.

- Головний санлікар Харківської області Любов Махота.

- Головний санітарний лікар України Віктор Ляшко.

- Губернатор Харківської області Олексій Кучер, представники виконавчої влади.

- Голова Харківської обласної ради Сергій Чернов, голови рад різних рівнів.

 Креативний контент

Слід відзначити, що редакції публікували не тільки офіційну інформацію, хоча абсолютна більшість контенту подавалася у вигляді оперативної статистики захворюваності на COVID-19 у конкретному районі, або в області/країн/світі. Вони намагалися урізноманітнювати існуючі форми та інструменти подачі; створювали корисний інформаційний та мотиваційний контент; розміщували особисті історій простих людей або лідерів думок; подавали новини, тематично пов’язуючи їх з карантинними заходами; надавали консультації провідних лікарів регіону або інших спеціалістів (юристів, представників органів соціального захисту, пенсійного фонду, центру зайнятості та інше).

Наприклад, «Трибуна трудящих» надавала інформацію щодо оформлення в умовах карантину пенсії та допомоги безробітним;  публікувала роздуми юнкорів (матеріали «Вимушена самоізоляція», «ЕКОНОМІКА... БЕЗ МАСКИ» «НЕ «ЗАКИСНУТЬ» БЕЗ «ТУСОВОК»!); висвітлювала дотичні до короновірусу теми дистанційної освіти, змін у транспорті (від метро до авіаперельотів), труднощів заробітчан, тощо.

Газета «Вісті Краноградщини» зробила акцент на позитивних прикладах життя простих людей під час карантинних обмежень. Наприклад, розповівши про зайняття школярів с. Петрівка під час карантину, а саме як вони допомагають вдома, виконують творчі завдання, спілкуються з однолітками через мережу Інтернет (http://krasnograd.news/Школярі-з-Петрівки-показали-як-господ/).

Газета «Нове життя» розповідала про те, як гуляються безпечно весілля у районі під час пандемії (http://novegittja.pp.ua/news/novini_selishha/karantin_kohannyu__ne_zavada.html), а інтернет-портал «Обрії Ізюмщини», навіть, проводив онлайн-конкурси серед своїх читачів, наприклад «Весняні квіти на карантині», відволікаючи читачів від сухої статистики (https://obrii.com.ua/main/29713-pidbito-pidsumki-konkursu-vesnyani-kviti-na-kanantini.html)

Та абсолютним лідером в креативному контенті є редакція «Слобідського краю», яка продовжує готувати інфографіки, з корисними для аудиторіями даними й ставити їх до значної частини новин, що стосуються пандемії; розміщує подкасти та відео-трансляції, листівки, вікторини, пазли та опитування.

На сайті СК ведеться окрема рубрика COVID-19 (https://www.slk.kh.ua/news/covid-19.html), хоча не всі матеріали сайту, що вісвітлюють  ковідну  тематику, потрапляють до неї. Можливо, причина в в тому, що на сайті  багато рубрик, тому окремі матеріали, що висвітлюють одночасно декілька тем, що підпадають під різні рубрики, не потрапили до рубрики COVID-19.

Також на даному сайті окремо сформовані  посадкові сторінки спецпроєків, що  безпосередньо присвячені ковідній тематиці:

Будемо жити

 https://www.slk.kh.ua/news/suspilstvo/yak-xarkivshchina-zhive-v-umovax-karantinu.html

 Перезавантаження життя https://www.slk.kh.ua/news/suspilstvo/perezavantazhennya-zhittya-yak-koronavirus-zminiv-zvichki-xarkivskoyi-gromadi.html

 Ще один спецпроект «Слобідського краю», Крилатий еСКулап, висвітлює реформи в медицині, та, звичайно, також не оминає тематики COVID-19

https://www.slk.kh.ua/news/suspilstvo/shcho-zminyuye-medichna-reforma-na-xarkivshchini.html

Таким чином, редакцій розуміють, що читач стомився від мови «сухої статистики» та  намагаються подати інформацію креативно.

 Крім того, створення цікавого контенту сприяє зниженню загального рівня напруження у суспільстві та допомагає боротися с фейками та страхами, які розповсюджуються в інформаційному просторі.

Матеріали з надмірним рівнем емоційності

та оціночними судженнями

За результатами моніторингу було виявлено кілька  матеріалів про коронавірус, що мали надмірний рівень емоційності або містили оціночні судження.  Ось, наприклад, підводка до матеріалу «Инфекционка — Черняк. Игра на вылет», опублікований на сайті https://tribune.com.ua/ 04.06.2020 р (https://tribune.com.ua/archives/5967):

«Когда губернатор Кучер нанял официально на работу советником по медицине «девочку-волонтера» стало понятно — система не выстояла, как старое пересохшее дерево. Требуется омоложение кронированием»

Також виникають питання і щодо великої кількості російськомовних матеріалів, розміщених на вищезгаданому сайті. Та й  в газеті «Трибуна трудящих» також російськомовні матеріали присутні. Маємо надію, що редакця все ж таки встигне запровадити повністю україномовний контент відповідно до законодавства.

Та в основному редакції, які досліджувалися, подавали інформацію нейтрально, без чітко вираженого емоційного забарвлення. Навіть встановлені антирекорди по кількості хворих у області супровождувались нейтральними заголовками («Оперативна інформація щодо COVID-19 у Харківській області станом на 27.07.2020 р»), що сприяє збереженю спокійної обстановки  суспільстві. 

Маркування

 

Не всі матеріали, що мають рекламний та іміджевий характер та дотичні до теми COVID-19, маркувалися.

Наприклад, сайт «Нове життя» не промаркував матеріал «150 захисних щитків багаторазового використання для медичного персоналу від Благодійної організації «ХАРКІВСЬКИЙ БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД СЕРЦЕ МАТЕРІ» у особі Тетяни Єгорової-Луценко».

У той же час, наприклад,  матеріал «Нафтогаз спрямувала більше 4 млн грн медикам Харківщини» (газета «Слобідський край» від  14.05.2020, №37;4 шп.)  містив помітку ПР (тобто, на правах реклами).

 

Висновки

 

Матеріали про пандемію складають вагому частку контенту ЗМІ, щодо яких проводився моніторинг. В діджиталі таких матеріалів виходило в середньому в 6 разів більше, ніж у принті.

Незважаючи на те, що ця тема залишається в топі, поступово вона відходить на другі позиції. В декількох номерах районних газет (наприклад, «Нове життя» №№19-21, «Обрії Ізюмщини» №№36-37, тощо) ця тема не піднімалася  зовсім. Це може свідчити про певну втому суспільства від постійного стрессу та перенасичення інформацією на дану тематику.

Разом з тим, хвороба не зникла, карантин подовжено,  і медіа потрібно буде висвітлювати цю тематику ще не один місяць, а втома людей від потоку інформації на цю тематику  не убезпечить від можливості заразитися небезпечним вірусом.

Тому викладемо декілька порад, які, на наш погляд, стануть у пригоді локальним ЗМІ:

-  підтримувати контакт із аудиторією, враховувати запити читачів; пам’ятати про цінність особистих історій простих людей;

 - перевіряти інформацію, використовувати надійні джерела та обережніше ставитися до оціночних суджень;

- удосконалювати ти урізноманітнювати існуючі форми та інструменти подачі; запроваджувати нові;

  - утілювати спільні (у тому числі грантові) проєкти, формувати більш згуртовану регіональну медіа-спільноту, запроваджуючи взаємодопомогу та  взаємоконтроль  локальних редакцій.


 

Моніторинг здійснено в рамках проєкту «Будемо жити», що виконується ГО «СЛОБІДСЬКИЙ КРАЙ» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.  Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією уряду США.