Чи можна судитися з податківцями через незаконну перевірку

22.03.2020 15:49 Корисно
фото: growhow.in.ua фото: growhow.in.ua
Як пояснив адвокат Роман Чумак, право перевірки контролюючими органами виникає за наявності визначених законом підстав для її проведення та надіслання або пред’явлення належним чином оформлених направлення, наказу на проведення перевірки та службового посвідчення осіб, що зазначені в направленні.

Такого висновку, за словами адвоката, дійшов Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду (у справі № 826/17123/18 від 21.02.2020 року). Для прикладу, Роман Чумак розповів історію ТОВ «АВГ КОНСТРАКШН», яке вважало протиправними дії податківців. Так, Товариство звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві, в якому просило скасувати наказ про проведення перевірки та податкові повідомлення-рішення.

Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив. Однак апеляційний суд скасував рішення суду першої інстанції, зазначивши при цьому, що обставин, які б свідчили про недопуск позивачем посадових осіб відповідача до проведення виїзної перевірки, не встановлено, а тому в задоволенні позовних вимог щодо скасування спірного наказу слід відмовити.

Тоді підприємство, не погодившись із таким рішенням, подало касаційну скаргу. 

 Читайте також: У Близнюках з’явилися фейкові оголошення про перевірку вентиляції у квартирах

– ТОВ мотивувало це відсутністю в нормах чинного законодавства положень, які б визначали, що в разі допуску до податкової перевірки в подальшому предметом розгляду в суді може бути лише суть виявлених порушень податкового та іншого законодавства. А тому вважає посилання апеляційного суду на такі обставини помилковими, – прокоментував Роман Чумак.

Оцінивши доводи сторін, Касаційний адміністративний суд дійшов висновку, що в посадових осіб контролюючого органу виникає право на проведення документальної планової/позапланової виїзної перевірки, фактичної перевірки за сукупності двох умов: наявність визначених законом підстав для її проведення (правова підстава) та надіслання/пред’явлення оформлених відповідно до вимог ПК України направлення і наказу на проведення перевірки, а також службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки (формальна підстава).

– При цьому абзац п’ятий підпункту 81.1 статті 81 ПК України визначає, що непред’явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків цих документів або пред’явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, установлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки, – додав адвокат. – Відмова платника податків від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п’ятому цього пункту, не дозволяється (абзац шостий підпункту 81.1 статті 81 ПК України).

Водночас, за словами Романа Чумака, недопуск посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки є правом, а не обов’язком платника податків. А тому реалізація права на судовий захист своїх прав та інтересів не може перебувати в залежності від використання особою своїх прав на їх позасудовий захист. 

Читайте також: Сусіди залили квартиру – як їх змусити платити за ремонт

– Незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки такої перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а в разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки – переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства, – підсумував Роман Чумак.

Автор: Олександр Гречаний