Старт декларування: хто має звітувати та в які терміни

19.01.2019 15:00 Суспільство

1 січня в Україні розпочалася кампанія декларування громадянами доходів, отриманих у 2018 році. «СК» нагадує, хто має декларувати свої статки, в які терміни треба подати звіти та що необхідно перевірити, аби не запізнитися.

Відповідно до українського законодавства, громадяни, які подають податкові декларації про майновий стан і доходи, розподіляються на дві категорії: особи, які зобов’язані подати річну декларацію, та особи, які мають право подати декларацію. Як повідомили в Державній фіскальній службі, подати декларацію можна особисто, в електронній формі або відправити поштою.

При цьому, відправляючи декларації поштою, платник податку зобов’язаний надіслати її не пізніше ніж за п’ять днів до граничного терміну подання.
Так, для громадян, які зобов’язані подати податкову декларацію, і осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, граничні терміни складають до 1 травня 2019 року. Для громадян, які мають право на податкову знижку, – до 31 грудня 2019 року (включно). А от фізичні особи – підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) мають відзвітувати протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (року).

Також фіскали нагадують, що у 2018 році було розширено коло осіб, які зобов’язані подавати декларації.
«Зобов’язані включити в річну податкову декларацію та самостійно сплатити встановлені Кодексом податки та збори одержувачі винагород та інших виплат, нарахованих (виплачених) відповідно до умов цивільно-правового договору в разі, якщо такі доходи отримані від фізичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи», – йдеться в повідомленні.

Разом з тим, право подати декларацію з метою отримання податкової знижки мають громадяни, які понесли витрати: на користь вітчизняних
установ дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійнотехнічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку або члена його сім’ї. До таких витрат зараховується і орендна плата за договором оренди житла (квартири, будинки), оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, у разі, якщо такий платник має статус внутрішньо переміщеної
особи.

Також з нового року в Україні стартував черговий етап електронного декларування осіб, уповноважених на виконання функцій держави або
місцевого самоврядування. Нагадаємо, що відповідно до статті 45 Закону «Про запобігання корупції», державні службовці, інші суб’єкти декларування зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) декларацію за минулий рік.

Декларації мають подати Президент, керівництво АП, члени Кабміну, народні депутати і депутати місцевих рад, селищні та міські голови, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування. Крім того, декларації мають подати військові посадові особи, судді, члени ВККС і ВРП, керівники підрозділів
НАБУ, Податкової, ДБУ, СБУ і прокуратури. Декларації також мають подати посадові особи, які входять до складу наглядової ради державного банку, державного підприємства або державної організації, що має на меті одержання прибутку. Крім того, декларації мають заповнити представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних комісій, утворених відповідно до ЗУ «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», Громадської ради доброчесності, утвореної відповідно до ЗУ «Про судоустрій і статус суддів», громадських рад, рад громадського контролю, що утворені при державних органах та беруть участь у підготовці рішень з кадрових питань.

У Нацагентстві нагадують: аби подати декларацію успішно, необхідно перевірити адресу електронної поштової скриньки, яка вказана в персональному кабінеті. Окрім того, у НАЗК радять перевірити термін дії та працездатність електронного цифрового підпису (ЕЦП). Для отримання відповідної інформації треба завантажити посилений сертифікат особистого цифрового підпису з вебсайту акредитованого центру сертифікації ключів (АЦСК).

Після цього натиснути на сертифікат подвійним кліком лівої кнопки миші та у вікні, що відкрилось, переглянути термін дії сертифікату ЕЦП. Якщо термін дії сертифікату сплив, декларант має звернутись до АЦСК та отримати новий підпис.