Децентралізація на горизонті. Що це таке для України

24.06.2014 13:29 Влада
http://www.ogo.ua/ http://www.ogo.ua/

Поняття децентралізації значно ширше, ніж федералізації. Адже децентралізація може відбуватися, як у федеративній, так і в унітарній державі.

Якщо у федерації повноваження передаються на обласний рівень, даючи більшої сили обласним чиновникам, то децентралізація – це передача повноважень на найнижчий – базовий – рівень самоврядування: міста, селища, села та на обласний у тому числі.
Протягом останніх 50 років практично вся Європа йде шляхом децентралізації. Цей процес розпочався ще у повоєнні роки з розвитком і посиленням демократичних інститутів. Пік централізованих процесів у старій Європі припав на 1970–1980-ті роки. У Східній, Центральній Європі – на 1990–2000-ні роки.

– Це нормальна практика, коли основна увага приділяється розвитку інститутів низової демократії, що передбачає участь людей у прийнятті рішень, – пояснює експерт. – Усі ті реформи, які відбувалися в європейських країнах, виходили з того, що найсильнішим має бути базовий рівень, який наділяється найбільшими повноваженнями. Вищі рівні виконують тільки ті задачі, які не під силу базовому рівню. Це принцип субсидіарності.

Реформи у багатьох європейських країнах супроводжувалися також посиленням регіонального рівня. Протягом останніх 30–50 років з’явилися регіонізовані держави з досить сильним регіональним рівнем. Вони мають проміжний статус між унітарною державою та федерацією. Але регіональний рівень не сильніший за базовий.

В Україні ж із 1997 року, коли було прийнято всю нормативно-правову базу, що регулює систему місцевого самоврядування, розвиток системи місцевого управління відбувався в основному на рівні міст обласного значення. І так склалося, що саме вони володіють достатніми повноваженнями, самостійністю в прийнятті тих чи інших рішень, на відміну від невеликих територіальних одиниць. Вони, як правило, мають свою раду і ресурси, але їх вистачає тільки на утримання цієї ради.

– Проблемними залишаються маленькі населені пункти. Тому в реформі, яка обговорюється в Україні, йдеться про об’єднання територіальних громад для утворення повноцінних територіальних структур з усім комплексом інфраструктури та об’єктів, які можуть якимось чином наповнювати бюджет – платити податки, здійснювати платежі і тому подібне, – каже політолог

За її словами, децентралізація влади не завжди супроводжується наданням більших фінансових повноважень на місця. Але в Україні вже склалася досить непогана картина з цього питання.

Згідно з даними Світового банку стосовно фінансової децентралізації, які досліджувала Тетяна Панченко, за ключовими показниками (частка коштів у місцевих бюджетах, що йдуть на витрати, дохідна частина бюджету, частина, яка формується за рахунок власних доходів, частина, яка формується за рахунок відрахувань, певні види податків тощо) Україна зовсім не на останньому місці. Навпаки – посідає лідируючі позиції. Але такі показники поки що досягаються за рахунок статусу міст обласного значення.

Інна Пирлик, матеріал з газети "Слобідський край" № 74 від 21.06.2014

Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта