У Краснокутській громаді місцеві та ВПО разом відновили зруйновану дорогу

05.12.2025 17:50

У Козіївці Краснокутської громади мешканці, місцеві підприємці та ВПО об’єдналися, щоб власними силами відновити занедбану дорогу по вулиці Садовій. Вони зібралися коштами, знайшли матеріали, заручилися підтримкою місцевої влади і змогли впорядкувати дорогу, яка перебувала в критичному стані.

Важлива для села дорога

Вулиця Садова в Козіївці колись мала асфальтове покриття. Та з роками дорога майже зникла під шаром ям і вибоїн. Проїхати нею ставало дедалі важче, а під час дощів і пройти було складно.

Козіївці, які щодня користувалися дорогою по Садовій, уже давно задумувалися над її відновленням. Ця ділянка шляху має значення не лише для жителів вулиці: нею користуються фермери, які працюють поруч, а також усі, хто прямує до центрального цвинтаря. Дорога пролягає неподалік від поля, тож роками страждала від розмиття й навантаження техніки. 

Ями на Садовій ставали дедалі більшими, і дорога фактично перетворилася на суцільний проблемний відрізок. Попередні спроби утримання: підсипання будівельними відходами чи залишками матеріалів – давали лише тимчасовий ефект. Матеріал руйнувався знову і знову.

У 2022 році на вулиці з’явилося багато внутрішньо переміщених осіб: у будинках, які простоювали роками, оселилися нові родини. Люди разом упорядковували подвір’я, ремонтували житло і швидко зрозуміли, що без нормальної дороги не обійтися. Громада не мала ресурсів для таких робіт, тож мешканці вирішили діяти самостійно.

Лариса Заєць

Лариса Заєць

староста Козіївського старостинського округу

Жителі вулиці зібралися на загальні збори й вирішили зробити дорогу власними силами. Ініціатива об’єднала місцевих мешканців, підприємців та ВПО. На першому етапі люди порахували потребу в матеріалі – на підсипку всієї ділянки необхідно було зібрати 65 тисяч гривень. Рішенням вуличного комітету визначили справедливий підхід: ті, хто має транспорт і, відповідно, більше користується дорогою, робили більший внесок, пенсіонери, багатодітні родини та ті, хто не має авто, – менший.

Кошти вдалося зібрати швидко.

«Отак усе було»

Серед тих, хто долучився до ремонту дороги по Садовій, була і місцева підприємиця Лариса Грунова. Вона особисто збирала кошти, вкладала свої. Пані Лариса також дізнавалася, скільки будуть коштувати дорожні роботи, шукала постачальників.

Лариса Грунова

Лариса Грунова

підприємиця

Раніше в нас була гарна дорога – асфальт, ще за радянських часів. Але великогабаритні машини та трактори її розбили. Ще сільська рада завозила сюди биту цеглу, але надовго такого ремонту не вистачало. Критичний стан дороги підштовхнув нас до рішучих кроків на початку повномасштабної війни. Вулицю тоді вже добряче «потрясло»: ями були великі, дошкуляли вирви, особливо водіям. Спочатку провели збори — прийшли всі, навіть не очікували такої явки. Вирішили зібрати кошти: хто має авто – по 4 тисячі гривень, хто без машини – по півтори. Зібраного вистачило на щебінь. Отак усе й було. Селищна рада виділила транспорт, усе розрівняли. Якби цього не зробили, мабуть, сьогодні дороги і зовсім не мали б.

Мешканці вулиці Садова були першими в селі, хто так організувався. Зруйноване дорожнє покриття їм так «допекло», що вони не стали жити очікуваннями кращих часів, а самі взялися за справу.

«Вулиця у нас велика, людей проживає багато. І переселенців чимало – багато хто так і залишився. Людям страшно повертатися, особливо тим, хто має житло в харківських багатоповерхівках біля окружної дороги, тож для них Козіївка стала другим домом. Вони вже давно інтегрувалися в нашу громаду і живуть спільними з нами проблемами. У нас теж буває тривожно. Якщо напряму, то до кордону з росією всього 35 кілометрів. Але живемо і працюємо, бо інакше не можна», – каже Лариса Грунова.

«Хто скільки зможе»

Садова є рідною вулицею і для Олександра Ломаки. Він згадує, що декілька років тому через ями і вибоїни дорогою складно було пересуватися не лише автомобілістам, а й пішоходам.

«Водіям доводилося постійно маневрувати, аби не втрапити колесами в глибокі ями та вирви. З обережністю доводилось ходити і пішоходам. Ми зібрались із сусідами, обговорили ситуацію й вирішили скластися коштами – хто скільки зможе. Я теж виділив частину грошей зі свого сімейного бюджету. Закупили щебінь, а до селищної ради звернулися по допомогу за технікою, щоб розрівняти покриття. Нам не відмовили», – розповідає Олександр.

Частину роботи довелося виконати вручну – кожен господар вирівнював ділянку перед своїм двором, там, де для маневрування великогабаритній техніці було затісно.

Війна дещо вповільнила плани мешканців Садової, але не змусила відмовитися від них. За три з гаком роки дорожнє покриття знову почало псуватись. Ураховуючи, що через Садову щодня проїздить велика кількість автотранспорту, це нікого не дивує, а знову закликає до дії.

«Дорога потребує нового підсипання вже зараз: вона знову пошкодилася, бо навантаження велике. Тож навесні плануємо знову взятися за ремонт. У нас велика вулиця й багато людей, у тому числі переселенців. Є потреба й бажання зробити її більш прохідною й безпечнішою не лише для автівок, а й для мам з дитячими візочками. А ще мріємо озеленити узбіччя: висадити дерева. Хочемо продовжувати наше добре починання, щоб дорога служила всім», – говорить Олександр Ломака.

Житель Козіївки Максим Коломієць Максим Коломієць, мешканець Садової / Фото: Слобідський край

Свого сусіда підтримує і Максим Коломієць. Він із тутешніх, вулиця Садова для нього рідна. Тривалий час чоловік жив і працював у Харкові, але на початку повномасштабного вторгнення повернувся додому і разом з іншими долучився до відновлення вулиці. Навесні знову долучиться до її впорядкування, як і три роки тому.

«Чому ми раніше не згуртувалися?»

Майже тридцять років мешкає на Садовій Наталія Момот. На її очах відбувалася трансформація дороги – від укритої гладеньким асфальтом до появи ям і розбитих узбіч.

Наталія Момот,

Наталія Момот,

мешканка Садової

Коли дорожнє покриття вже вкрай зносилося, наші активні жінки – Лариса Заєць та Людмила Грунова – запропонували об’єднатися й відновити дорогу власними силами. На нашій вулиці близько двох десятків дворів. Скликали вуличні збори, озвучили наміри. Люди відгукнулися дуже активно. Селищна рада допомогла транспортом, і ми швидко засипали ями, вирівняли узбіччя, прогрейдерували. Дорогу вкатали спеціальною технікою – все відбулося на диво злагоджено. Справді, не пригадую якихось особливих труднощів. Робота ніби сама пішла. Знаєте, коли разом, то й гори можна звернути.

За її словами, після ремонту, дивлячись на затягнуті ями і вибоїни, багато хто з мешканців Садової говорив: «Чому ми раніше не згуртувалися? Чому відкладали?».

«Мені здається, що війна змінила людей. Ми почали більше думати одне про одного, триматися разом. Я пам’ятаю моменти, коли над селом пролітали ракети, коли лунали вибухи. Ми тоді теж зібралися вуличною громадою і домовилися: якщо щось станеться, той, хто залишився, обов’язково допоможе сусідові. Так і живемо – дружно і спокійно», – каже мешканка вулиці Садова.

Від ремонту дороги минуло три роки. На Садовій розуміють, що наступний етап відновлення шляху потребуватиме вже асфальту.

«Через нашу вулицю їздить багато вантажного транспорту, покриття знову страждає. Це буде дорожче, але ми не зупиняємося. Хто ж, як не ми, подбає про нашу Садову?», – ставить риторичне запитання Наталія Момот.

Місцеві на відрізку шляху по Садовій Жителі Садової на самотужки відремонтованій дорозі / Фото: Слобідський край

Історія Садової – це приклад того, як спільними зусиллями можна вирішити давню проблему, навіть коли ресурсів небагато. Місцеві жителі, переселенці, підприємці й громада не просто відремонтували дорогу, а створили модель взаємодії, яка працює.

Люди пропонують щороку купувати машину асфальту або відсіву й підтримувати дорогу поступово. Розраховують і на подальшу підтримку місцевої влади.

Очільниця Краснокутської ТГ Ірина Карабут зазначила, що дороги громади мають важливе логістичне значення.

Ірина Карабут

Ірина Карабут

Краснокутський селищний голова

Автошляхами, які проходять нашими населеними пунктами, здійснюється евакуація і рухається техніка, необхідна для оборони України. Місцеві мешканці це добре розуміють, а тому згуртовуються і самотужки ремонтують дороги власним коштом. Вони не чекають, поки держава виділить під це фінансування.
Читайте також