Техогляд по-німецьки: на першому місці — безпека водія

Спецпроєкт «СК»

13.04.2018 14:25

Податки за негативний вплив на екологію, детальні перевірки щодо безпеки водія на дорозі та штрафи за невчасно проведену перевірку – з якими особливостями технічного огляду мають справу німецькі власники автівок, розповідає наша землячка Тетяна Яценко

Близько двох років тому українка Тетяна Яценко разом із сім’єю переїхала в Німеччину. Для проживання родина обрала невеличке містечко Бад Ольдесло, яке розташоване між Гамбургом і Любеком. Дуже затишне містечко відразу припало до душі дівчині: все необхідне для життя є поруч – і лікарні, і дитсадки, і школи. – Дуже насичена та цікава атмосфера в місті на свята. Щоправда, у неділю – місто завмирає, адже цього дня у країні загальноприйнятий вихідний. Цього дня навіть більшість супермаркетів не працюють, – розповіла Тетяна. Тетяна Яценко Бад Ольдесло має добре залізничне сполучення з іншими містами, до того ж родина Тетяни переїхала сюди, вже маючи власне авто. Хоча довго їздити на ньому подружжя не змогло, адже за тутешніми законами після півроку користування автівкою з іноземною реєстрацією її потрібно перереєстровувати. – Терміни залежать від візи. Приміром, студенти можуть рік їздити на своєму авто. Окрім перереєстрації, аби керувати транспортними засобами, водій також має знову отримувати посвідчення, здавши теоретичні та практичні іспити, – пояснила дівчина. Окрім того, у Німеччині для всіх транспортних засобів обов’язковим є технічний огляд, який в Україні для легкових автомобілів скасували у 2011 році. Техогляд у Німеччині ввели в 1951-му для перевірки безпеки експлуатації транспортних засобів. У 2010 році до обов’язкових параметрів перевірки додали проведення досліджень вихлопних газів, які впливають на екологію. За послугою техогляду в Німеччині можна звернутися на будь-який авторизований сервісний центр (Werkstatt). Якщо транспортний засіб не проходить техогляд, його власник отримує список з недоліками, які має виправити за місяць. Після цього автомобіль знову оглядають спеціалісти.

Владислав Гезун

Владислав Гезун

Автомеханік, місто Харків:

– Раніше, коли техогляд у нашій країні був обов’язковим для легкових автомобілів, водії мали один раз на два роки його проходити. А в останні роки видавали пластикові талони, які обов’язкового потрібно було клеїти у правій частині на лобовому склі. Цікаво, протягом якого часу техогляд дійсний у вашій країні і як водій може підтвердити, що він його пройшов?
Тетяна Яценко

Техогляд у Німеччині нові автомобілі проходять вперше лише після чотирьох років експлуатації, а потім – кожні два роки . Термін наступного обов’язкового техогляду можна перевірити на спеціальному жетоні, який кріпиться на задній номерний знак авто. Його колір означає рік, а цифрою позначено місяць наступного огляду. 

Геннадій Шахов

Геннадій Шахов

Автомеханік, смт Кулиничі, Харківський район

– Які параметри перевіряють під час техогляду автомобіля та які ризики корупції існують у вашій країні?
Тетяна Яценко

Під час техогляду працівник сервісу перевіряє автомобіль повністю. Особливо звертають увагу на те, чи готовий транспорт до безпечної участі в дорожньому русі. Смикають паси безпеки, звертають увагу на справність світлових приладів, перевіряють шини, кермовий та гальмівний механізми.Ризики корупції, думаю, виключені, оскільки порушення у сфері автотранспорту суворо карається штрафами, а якщо авто не пройшло огляд до планової дати, його водій не може брати участь у дорожньому русі.

Інна Горбань

Інна Горбань

Журналіст, місто Красноград

– Скільки коштує у вашій країні пройти техогляд та чи є податок на транспортний засіб?
Тетяна Яценко

Ціна техогляду залежить від класу авто, а також від виявлених пошкоджень. Для легкових автомобілів у середньому становить 80 євро, для мототранспорту – менше. Але якщо водій прострочив дату огляду, ціна збільшується приблизно на 20 %, крім того, накладається штраф, який залежить від терміну прострочення. Екологічний податок на авто водій сплачує один раз на рік. Його розмір теж може варіюватися, адже тут враховується вік, тип двигуна (дизель чи бензин), об’єм двигуна та норми викидів CO2. Але можу точно сказати, що найменше платитимуть власники нових компактних бензинових автівок – тут річний податок, залежно від марки, буде на рівні кількох десятків євро. А от власникам старих дизельних позашляховиків з великим об’ємом двигуна доведеться платити набагато більше.

Техогляд за європейськими правилами

Сьогодні в Україні обов’язковий технічний огляд проводять для автомобілів, котрі є вантажними, маса яких складає понад три з половиною тонни. Також технічний контроль є обов’язковим для транспорту, який використовують у комерційних справах, та такого, який використовують для надання послуги перевезення пасажирів. Інші транспортні засоби техогляд не проходять. Нагадаємо, що 24 травня 2017 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року № 141 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 року № 137 і від 31 травня 2012 року № 512», якою запроваджується фотофіксація проведення обов’язкового технічного контролю транспортного засобу та затверджено оновлений бланк протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу.

Відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС , наша країна має провести реформу сфери технічного огляду колісних транспортних засобів. Це означає, що для українських водіїв легкових авто повернуть обов’язкову перевірку придатності до експлуатації транспортних засобів (обов’язковий технічний контроль). Але, за словами експертів ГО «Український центр європейської політики», принциповим моментом у поверненні техогляду для українських водіїв має бути абсолютно інша система, ніж та, що була скасована у 2011 році. Так, наша країна має імплементувати вимоги Директиви 2009/40/ЄС про перевірку технічного стану моторних транспортних засобів та їх причепів на придатність до експлуатування протягом п’яти років з моменту набуття чинності Угодою. Тобто для всіх транспортних засобів техогляд має бути обов’язковим з 2019 року, а для транспортних засобів, які використовуються для міжнародних перевезень, уже з цього року. Однак з травня 2018 року Директива 2009/40/ЄС втрачає чинності, а на зміну їй у силу вступить Директива 2014/45/ЄС. Відповідно до цього документу, право на проведення техоглядів має не держава, а незалежні СТО чи пункти контролю. Ці заклади мають відповідати низці вимог: мати необхідне обладнання, вимірювальну техніку та навчений персонал. Саме останні нестимуть відповідальність за результати перевірки. Якщо станеться аварія з причини неналежного технічного стану автомобіля, то СТО може втратити сертифікат на здійснення техогляду.

Положення про заклади, які здійснюватимуть техогляд, та інші положення Директиви має містити новий законопроект, розроблений українськими нардепами. Так, минулого року у Верховній Раді зареєстрували законопроект № 7317 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері убезпечення експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», яким пропонується імплементувати сім актів законодавства ЄС.

Але, за словами експертів ГО «Український центр європейської політики», вищезгаданий законопроект не повною мірою відбиває норми Директиви 2014/45/ЄС, адже його положення не визначають, хто проводитиме техогляд і як відбиратимуть СТО. Також у законопроекті пропонується здійснювати техогляд як транспортних засобів, що перебувають в експлуатації, так і нових, але це рішення теж не відповідає актам законодавства ЄС.
Крім того, на думку експертів, законодавча ініціатива, викладена у вищезгаданому проекті, створює поле для корупції. Так, за європейською системою техоглядів, інформація про здійснення перевірки автомобіля вноситься до реєстру транспортних засобів. Тобто, водієві видається сертифікат, завірений печаткою експерта, який він не зобов’язаний возити із собою, оскільки вся інформація є в реєстрі. Натомість у законопроекті є норма щодо запровадження свідоцтва про придатність транспортного засобу до експлуатації, яке містить електронний носій.
Відповідно до норм Директиви, про електронний носій нічого не сказано, але зазначено, що свідоцтво може бути оформлено в електронному вигляді (з можливістю видачі друкованого на папері свідоцтва).

Також, згідно з проектом, перевірка має проводитись у разі реєстрації/перереєстрації транспортного засобу, кожної зміни його власника та виїзду транспортного засобу за межі зони митного контролю України (до 1 січня 2021 року – добровільно, обов’язковий для застосування з 1 січня 2021 року). Експерти кажуть, що в Директиві 2014/45/ЄС передбачено таку можливість для держав-членів ЄС, однак це можливість, а не зобов’язання. Тому країна має обирати власний варіант.

Окремо експерти зазначають, що фразу «виїзд транспортного засобу за межі зони митного контролю України» можна трактувати по-різному.
«Це про ввезення авто з-за кордону чи про необхідність проведення обов’язкового техогляду кожного разу, виїжджаючи за кордон? Варто прописати більш чітко», –кажуть в Українському центрі європейської політики.

До того ж, законопроект містить надмірні критерії щодо обов’язкових перевірок мотоциклетної техніки. Тоді, коли Директива 2014/45/ЄС передбачає перевірки мототехніки, якщо робочий об’єм двигуна більше ніж 125 кубічних сантиметрів, у законопроекті пропонується розпочати перевірки, якщо об’єм двигуна 50 кубічних сантиметрів.

 

Марина Проценко, кореспондент

Автор: Роман Шупенко