За кермо по-європейському: як отримують посвідчення водія в Чехії

07.02.2018 12:15

Перше посвідчення водія терміном на два роки, нові тести правил дорожнього руху та зменшення дозвільної швидкості в межах міста, села та селища – за останній рік у житті українського водія з’явилося багато змін. А от як здають на права в Чехії та чим відрізняється культура водіння в цій європейській країні, «СК» дізнався з перших уст.

23-річна Анастасія Козуб поїхала до Чехії на навчання п’ять років тому. Там дівчина вступила до Празького інституту фінансів та управління. Чеська столиця відразу сподобалася українці, адже попри те, що Прага – місто-мільйонник, відчуття великого та гамірного мегаполісу її аж ніяк не стосується. – Є тут якась розміреність у темпі життя та затишок, – розповіла Анастасія. – Здається, що місцеві люди кожного дня насолоджуються життям, а не стрімголов поспішають на роботу, поринувши у власні турботи.До речі, до іноземців місцеві жителі налаштовані приязно. За всі п’ять років життя студентка не стикнулася з дискримінацією. Оскільки українка влаштувалася до приватного вишу, стипендії вона не отримувала. Тому, трохи освоївшись, Анастасія почала шукати додатковий підробіток.– Державні виші всім іноземцям пропонують стипендії на прожиття, які сягають близько 700 крон (910 грн). На таку виплату можуть розраховувати й самі чехи, але в тому разі, якщо вони іногородні, не з Праги, – додала студентка. – Але я після двох років навчання вирішила влаштуватися на роботу.А оскільки багато професій потребують вміння керувати автомобілем, українка вирішила отримати посвідчення водія. Вона почала підшукувати автошколу. Загалом у Празі, окрім державної, працюють дуже багато приватних закладів, які пропонують отримати посвідчення в різний термін. Мінімально навчання може тривати місяць, максимально – три. Анастасія Козуб – У моєму випадку посвідчення я отримала за півтора місяці,– розповіла українка. – Графік занять узгоджувався з інструктором індивідуально, тому я обирала зручний для себе день та час. На тиждень мала три заняття. До речі, тут можна було обирати інструктора за гендерною ознакою. Тобто якщо тобі з якихось причин зручніше було навчатися з жінкою або ж чоловіком, ти мав право вибору. Також можна вибрати й мову, якою з тобою спілкуватиметься інструктор. Є три варіанти: англійська, чеська та російська.Окрім мови інструктора, можна вибрати й мову екзаменаційних питань. Але тут є тільки два варіанти: чеська та англійська. На теорію у празький автошколі передбачили всього три заняття. Всі інші (тринадцять) були практичними та тривали півтори години кожне. Після цього майбутні водії відправляються на іспит, який складається з двох частин: теоретичної та практичної. Теорія здається на комп’ютері у формі тестів. На виконання 50 тестових завдань дається півгодини, дозволяється зробити три неправильні відповіді.– Усі запитання, а їх близько 700, були на сайті, тому в будь-який час можна було їх проходити самостійно, формулювання запитань – прозоре: стосувалися тести як загальних правила ПДР, так і основ медицини, – додала дівчина. До речі, минулого року з українських електронних екзаменаційних білетів з ПДР теж виключили питання з логічними помилками та сформували білети відповідно до категорій водійських посвідчень. До цього неточні формулювання та наявність кількох відповідей заплутували майбутніх водіїв, на що ті скаржилися. Після успішного складання теоретичного іспиту чеський студент відправляється на практичне випробування. І тільки після успішної здачі обох курсів людина отримує право на керування автомобілем. – До речі, у Празі зовсім інша культура водіння. Водії більш лояльні. Не тільки до водіїв-учнів, а й до жінок за кермом, яких у Празі дуже багато: особливо це стосується матусь, які відвозять дітей у школу, дитсадки та секції, – розповіла Анастасія. За порядком тут стежать багато поліцейських, які мають спеціальні пристрої для вимірювання швидкості – вона в межах населених пунктів не може перевищувати 50 км/год. – За моїми спостереженнями, ДТП тут значно менше, аніж в Україні. Більшість з них трапляються за участі авто і трамваїв, яких тут дуже багато, – додала Анастасія.Нагадаємо, з нового року Україна теж долучилася до загальноєвропейської практики, і дозволена швидкість руху в населених пунктах знизилась із 60 до 50 км/год. Окрім цього, з 1 січня в Україні почали видавати перше посвідчення водія, термін дії якого – два роки. Обміняти його на постійне водій може за умови, якщо протягом двох років у нього не було трьох і більше адміністративних правопорушень. Також Міністерство внутрішніх справ пропонує за перевищення максимально дозволеної швидкості руху в населених пунктах більш ніж 50 км/год встановити штраф у розмірі 3400 грн (раніше штраф за це правопорушення складав 510 грн). За залишення місця ДТП пропонують встановити штраф 3400 грн (до цього складав 225 грн) та можливість позбавлення права керування транспортним засобом на строк до шести місяців. У двадцять разів пропонують збільшити розмір штрафу за управління транспортом без права керування – він становитиме 10 200 грн, а за повторне порушення – 40 800 грн. Особи, позбавлені права керування, порушивши закон, сплачуватимуть штраф у розмірі 20 400 грн, а за повторне вчинення цього порушення протягом року – 40 800 грн.

Марина Ханберова

Марина Ханберова

Місто Красноград

– Скільки коштувало вам отримати посвідчення водія?
Анастасія Козуб

Загалом курс коштував 9000 крон (11 700 грн). Але для студентів діє знижка, тому мені права обійшлися у 8000 крон (10 400 грн). Окремо потрібно сплатити за екзамен 800 крон (1040 грн). До речі, якщо екзамен не здаєш з першого разу, учень може взяти додаткові заняття, які, відповідно, додатково оплачуються.Щоб отримати посвідчення необхідно принести медичну довідку, яка коштує 300 крон (390 грн). Але чеському водієві не потрібно проходити цілу купу лікарів. Він може отримати підтвердження про здоров’я у свого сімейного лікаря.

Анастасія Яковлева,

Анастасія Яковлева,

Провізор, місто Чугуїв

– На скільки років видається водійське посвідчення?
Анастасія Козуб

У Чехії діють водійські посвідчення єдиного європейського зразка. Документ має формат банківської картки з фотографією і вбудованим мікрочипом, куди заносяться дані про водія. Посвідчення водія видається на десять років, для професійних категорій – на п’ять. Також до посвідчення я отримала додаток, що можу їздити за кермом в інших країнах. На цьому папірці кількома мовами написані основні відомості про водія. Видається він на три роки, після чого я маю його оновити. Ця послуга безкоштовна.

Владислав Гезун

Владислав Гезун

Студент, місто Харків

– Яка система штрафів за перевищення швидкості діє у місті?
Анастасія Козуб

У Чехії жорстка система штрафів. Якщо перевищення складає до 19 км/год, порушник заплатить 1000 чеських крон (1300 грн). Від 20 до 29 км/год: у населеному пункті – 2500 крон (3250 грн), поза населеним пунктом – 1000 крон (1300 грн). Якщо від 30 до 39 км/год – 2500 чеських крон (3250 грн), а від 40 до 49 км/год: у населеному пункті – 5000–10 000 крон (6500–13 000 грн), поза населеним пунктом – 2500 крон (3250 грн).Від 50 км/год і вище: у населеному пункті – 5000–10 000 крон (6500–13 000 грн), поза населеним пунктом – 5000–10 000 крон (6500–13 000 грн). Максимально допустимий рівень алкоголю в крові 0.0 ‰. Якщо рівень алкоголю в крові перевищує допустимий, то штраф становитиме від 2500 до 20 000 чеських крон (3250–26 000 грн) і позбавлення права керування транспортним засобом від 6 місяців до 1 року. Відмова від проходження медичного огляду на стан сп’яніння тягне за собою штраф від 25 000 до 50 000 чеських крон (32 500–65 000 грн) та позбавлення права керування транспортним засобом від 1 до 2 років. Також за кожне значне порушення правил дорожнього руху водію нараховують бали. Якщо він набирає 7 балів – його позбавляють посвідчення.

Європейське посвідчення для українців


Відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, наша країна зобов’язувалася імплементувати Директиву Ради 91/439/ЄЕС від 29 липня 1991 року про посвідчення водія в частині введення категорій посвідчень водія (стаття 3), умов видачі посвідчень водія (статті 4, 5, 6 та 7), вимог для тестів на отримання посвідчення водія (Додатки ІІ та ІІІ).

Ці положення Директиви Ради 91/439/ЄЕС, яку потім змінила оновлена Директива 2006/126/ЄС, мали впровадити протягом трьох років з дати набуття чинності Угоди, тобто вже у 2017 році. Але цього так і не сталося.
Документ рекомендував запровадження водійського посвідчення з чіпом – єдиного зразка для всіх країн – членів ЄС. Окрім цього, директива уточнює категорії механічних транспортних засобів та строки дійсності водійських посвідчень відповідно до їх категорії.
Приміром, для категорій, які стосуються двоколісних (AM, A1, A2, A) та легкових (B, B1 і BE) транспортних засобі, директива надає державі право самостійно визначити, чи буде здійснюватися перездача на отримання посвідчення водія в цих категоріях і якими є критерії поновлення водійського посвідчення. У документі йдеться, що дія водійського посвідчення вищезгаданих категорій має бути 10 або 15 років, залежності від рішення країни. Однак передбачено, що держава може змінити і цей строк.

Для професійних категорій C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E – строк дії посвідчення має складати 5 років. Щоб продовжити дію посвідчення, водії цих категорій мають надати докази фізичної та розумової придатності для керування транспортним засобом.
Також у директиві змінюються вікові вимоги для отримання водійських прав на транспорт різних категорій, мінімальні вимоги до іспитів з керування, мінімальні стандарти з фізичної та розумової придатності для керування транспортним засобом, а також вимоги до осіб, які проводять іспити з керування.
Крім цього, тільки минулого року Україна мала б виконати ще 24 законодавчі акти, які стосувалися сфери транспорту. Це перевірка технічного стану транспортних засобів, вимоги для тестів на отримання посвідчення водія, встановлення та використання пристроїв обмеження швидкості для комерційного транспорту та регулювання всіх перевезень небезпечних вантажів автомобільними та внутрішніми водними шляхами тощо. З цим завданням наша країна теж не впоралася.

 

Автор: Марина Проценко

Автор: Роман Шупенко