І для розваг, і для флоту: на Харківщині виробляють човни, що продаються по всьому світу

І для розваг, і для флоту: на Харківщині виробляють човни, що продаються по всьому світу

Човни харківської компанії «GRAND MARIN» добре знають у Євросоюзі, Канаді та США. Ключі до багатьох з цих ринків компанія знайшла ще на початку нульових, а от стрімкий розвиток підприємства та «човнова експансія» світу почалися з 2014 року. Свою роль у цьому зіграло підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Історія харківської компанії «GRAND MARIN», що виготовляє надувні човни з жорстким дном класу RIB (Rigid Inflatable Boat), розпочалась у 2001 році. Від початку заснування бізнес був орієнтований на зовнішній ринок. Підприємство намагалося підібрати ключі до різних міжнародних ринків. Упродовж багатьох років харків’яни виготовляли невеликі човни, потрохи розширюючи модельний ряд. Особливо популярними ці човни були у країнах Скандинавії. 

Тарас Сітенко, власник компанії «GRAND MARIN»

Тарас Сітенко, власник компанії «GRAND MARIN»

«У Норвегії великий ринок, і це ринок «GRAND». Спочатку на виробництві було близько 20 працівників, сьогодні – 260. На початку ми виробляли до 700 човнів на рік, але вони були маленькі – довжиною 3 метри».

Починаючи з 2014 року підприємство почало стрімко розвиватися та значно розширило свій модельний ряд. Одним з чинників позитивної динаміки було підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Нагадаємо, з квітня 2014 року ЄС запровадив «автономні преференції» для української продукції. Тобто ЄС у рамках угоди про вільну торгівлю (розділ IV Угоди про асоціацію) «відкрив» для нас свої ринки, тоді як Україна зі свого боку мала це зробити лише з 1 січня 2016 року. Тож українські підприємства, які використовували сировину та комплектуючі з ЄС, отримали преференції, бо мита на імпортовану продукцію знизилися, а отже, процес виробництва здешевів. За словами заступника міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства – торгового представника України Тараса Качки, мита – це ніби додаткові податки, тож скасування мит є де-факто зменшенням податкового навантаження.

– Після підписання Угоди про асоціацію між Україною і ЄС зменшилися мита на імпортні комплектуючі, нам це допомогло сформувати більш конкурентоспроможну ціну, – розповідає заступник комерційного директора компанії «GRAND MARIN» Дмитро Бородін. – Завдяки цьому протягом чотирьох років ми не підвищували ціну на наші човни. Вартість продукції змінилася тільки цього року.

Для європейських партнерів, що торгують харківськими човнами на ринку ЄС, також зменшилося ввізне мито, своєю чергою це дозволило їм сформувати цікаву для їхнього локального ринку ціну.

– Зараз наш основний товар – це п’ятиметрові човни, є і човни по 7,5 метра та по 8,5 метра. З наступного року запускаємо виробництво 9,5-метрових. Середня вартість човна – 30–40 тисяч євро, а човен 8,5 метра з двигуном 350 кінських сил може коштувати 150 тисяч євро, – додає Тарас Сітенко.

Сьогодні харківський бренд знають у багатьох країнах світу. Компанія має своїх дистриб’юторів у країнах ЄС, Канаді, США, ОАЕ та Австралії. За рік на «GRAND MARIN» виробляють вручну близько 1500 елітних човнів.

За останні п’ять років компанія щорічно демонструє зростання – від 17 % до 49 %.

Дмитро Бородін, заступник комерційного директора компанії «GRAND MARIN»

Дмитро Бородін, заступник комерційного директора компанії «GRAND MARIN»

«Минулого року підприємство продемонструвало 49 % зростання. Тут свою роль зіграло не тільки зменшення мита, а й розвиток модельного ряду, оптимізація виробництва, навчання персоналу тощо».

Гарантії якості

Для виготовлення своїх човнів харків’яни використовують переважно вироблені в ЄС та Південній Кореї складові (лише деревина є українською), які мають відповідні стандарти якості.

– Навіть продукцію світових брендів потрібно ретельно обирати. У нас є питання щодо якості до багатьох виробників. Спочатку ми уважно вивчаємо документацію, щоб продукт відповідав міжнародним стандартам якості, а потім усе одно тестуємо всю продукцію. Наприклад, по гелях і смолі нас влаштовують лише два виробники – англійський, виробничі об’єкти якого розміщені у Франції, та німецький, – підкреслює Тарас Сітенко.

Щоб бути постійним гравцем на міжнародному ринку, потрібно дотримуватися певних норм і стандартів. Тож харківська компанія і сама постійно вдосконалює свої продукти й послуги. Човни бренда «GRAND» відповідають вимогам міжнародних стандартів ISO/FDIS-6185, Директиві Європейського співтовариства 2013/53/EU, що стосується суден для відпочинку, та безлічі інших вимог міжнародних і національних стандартів якості. 2017-го підприємство отримало сертифікат міжнародного стандарту системи управління якістю ISO 9001:2015, визнаний в більш ніж 170 країнах.

– Для виходу на європейський ринок потрібно відповідати певним директивам. Їх близько 30: правила конструкції маломірних суден, правила експлуатації, правила розробки паливних систем на малих суднах тощо. Директиви час від часу змінюються, тож це питання потребує постійного моніторингу, – зауважує Дмитро Бородін.

Наразі «GRAND» має близько 25 дистриб’юторів по всьому світу. Є партнери, які самостійно обслуговують кілька ринків. Наприклад, словенський дистриб’ютор закриває ринок усіх балканських країн. Дистриб’ютор, що працює в Норвегії, охоплює і Швецію. Дистриб’ютор з Нідерландів працює і в Бельгії. З усіх європейських країн наразі у «GRAND» сьогодні не охоплені лише Болгарія та Румунія, також компанія шукає нового партнера у Фінляндії.

«GRAND MARIN» на всі свої човни видає п’ятирічну гарантію. Сервісну підтримку здійснюють дистриб’ютори.

– На міжнародному ринку ми більш за все конкуруємо з українськими виробниками (один з яких також розташований на Харківщині – «Бриг») і китайцями. Є і виробники в Італії, але в них маленькі виробництва, а ціна на продукцію висока й не конкурентна з нашою, – підкреслює Тарас Сітенко. 

До речі, Україна в межах Угоди про оцінку відповідності та прийнятність промислових товарів (Угода АСАА) взяла на себе зобов’язання повністю привести свою нормативну базу у сфері технічного регулювання відповідно до європейської. Мета реформи системи технічного регулювання – припинити дію застарілих стандартів, гармонізувати національні стандарти з європейськими. Для законодавчого забезпечення відповідних змін було прийнято базові закони, зокрема «Про стандартизацію», «Про метрологію та метрологічну діяльність» та «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», якими запроваджуються європейські принципи у цих сферах.

Увійти у професійний сегмент

Завдяки тісній співпраці з європейськими партнерами човни «GRAND» купують не тільки приватні особи, а й державні структури. Так, у 2014 році європейські дистриб’ютори харківської компанії виграли тендер на 40 човнів для МНС Чехії. А впродовж 2017–2018 років харків’яни виготовляли човни для норвезького рибальського флоту.

– Наш коник – човни для відпочинку, однак нам цікавий і професійний сегмент. Тож з нашим наступним продуктом – човном довжиною 9,5 метра – хочемо продовжити просування у професійному сегменті, – ділиться планами Дмитро Бородін. 

Участь у спеціалізованих виставках – це ще один дієвий інструмент для виходу на міжнародну арену. Представники «GRAND» і їхні партнери є постійними учасниками таких заходів.

– Ринок човнів RIB дуже клубний. Усі одне одного знають. Беремо участь у різноманітних міжнародних виставках – в Іспанії, у Франції, в Англії, у США тощо, – зазначає власник компанії. – Такі заходи зазвичай проходять на узбережжі. Виставляємо по 5–10 одиниць своєї продукції. Дистриб’ютор продає човни просто з виставки. Або ж покупець підходить до нього й каже: «Я хочу такий самий човен, тільки «з перламутровими ґудзиками». І ми на Харківщині виготовляємо будь-яке замовлення покупця.


Ця публікація була підготовлена в рамках проекту "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій та "Європейською правдою". Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ТОВ "Слобідський край" і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.

 

LogoProject

Автор: Юлія Шматченко
Читайте також