Готовність до школи, або Коли краще віддати дитину на навчання

12.03.2014 11:15 Суспільство
Прогрес упевнено крокує вперед, сучасні батьки також намагаються йти в ногу з часом.

 Тому ледве їх дітлахам виповнюється шість років, малечу ведуть до першого класу, аби не змарнувати їх таланту. Та чи варто поспішати у цій справі?  

Підхід батьків до цього питання різний, тож звертаємося за консультацією до практикуючого психолога вищої категорії Зареми Джандар. За її словами, в даній ситуації відбувається конфлікт між змістом і формою. Тобто, батьки помічають лише зовнішні фактори активного розвитку дитини – вона, наприклад, рано вміє писати, читати, усвідомлено відповідає на запитання. Але, як каже психолог, така ерудованість не означає, що дитина готова йти до школи.

- Існує чимало критеріїв, за якими й визначається ця готовність. По-перше, дитина повинна робити все за зразком. Важливо, аби вона вміла виконувати інструкцію – це запорука успішного навчання, - пояснює Зарема Заурівна. - По-друге, дитина повинна утримувати увагу тривалий час, а це у свою чергу управляється волею. І в п’ять-шість років малеча ще не вміє виробляти цю волю та концентрувати увагу.  По-третє, важливо, щоб дитина вміла «приміряти» на себе різні соціальні ролі, наприклад школяра. Тоді легше відбувається процес соціалізації.
На думку психолога, у дитини в п’ять-шість років ще не сформована мотивація  вчитися. Адже у садочку основний мотив – це гра, а навчання в цей контекст включається поступово. І коли дитина приходить в школу, відбувається різка зміна цих мотивів, тепер замість гри треба вчитися.

- На першокласника йде велике навантаження – цілий урок він не повинен розмовляти, відповідає лише тоді, коли його запитають, він повинен тривалий час всидіти на місці. А в дитини в 5 років ще не сформована воля, - розповідає експерт.
 Обдаровані — це виняток

За словами психолога, найоптимальніший вік, аби йти до 1 класу, – це сім років. Бо саме тоді в дитини розвивається активне логічне мислення. Вона може здійснювати складні розумові операції – синтез, порівняння, класифікацію, абстрагування. Але мода на раннє навчання не бере цей фактор до уваги. Батьки в першу чергу звертають увагу на зовнішні фактори, ігноруючи психологічні.

- Не можна заперечувати, що інколи і в п’ять років дитина вже має навички логічного мислення і вона легко може звикнути до школи. Це дуже обдаровані, здібні діти, у яких і тіло, і мислення розвиваються інтенсивно. Звісно, вік один із важливих факторів готовності до школи, але приміряти його критерії до кожної дитини не варто, - пояснює спеціаліст. - Я б порадила батькам не завжди звертати увагу на зовнішні показники (вміння читати, писати, рахувати), а більш прискіпливо придивлятися до психологічних чинників – вміння виробляти волю, концентрувати увагу, грати соціальні ролі, копіювати. Також важливо розвивати логічне мислення.

Як підготуватися до школи? Розвивати соціальний багаж малечі. Дітлахи мають знати, у якій країні живуть, як називається їх місто, правила поведінки в громадський місцях, як звати батьків. Це допоможе в майбутньому  краще адаптуватися в школі. Дуже важливо, щоб у дитини був власний мотив вчитися, а не мами й тата. Вона повинна усвідомлювати, чому треба йти до школи. Батьки не повинні нав’язувати свою думку, їх основне завдання – створити оптимальні умови для того, щоб їх чадо зацікавилося навчальним процесом.

Олена Красько

Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта