Готовність до школи, або Коли краще віддати дитину на навчання
Тому ледве їх дітлахам виповнюється шість років, малечу ведуть до першого класу, аби не змарнувати їх таланту. Та чи варто поспішати у цій справі?
Підхід батьків до цього питання різний, тож звертаємося за консультацією до практикуючого психолога вищої категорії Зареми Джандар. За її словами, в даній ситуації відбувається конфлікт між змістом і формою. Тобто, батьки помічають лише зовнішні фактори активного розвитку дитини – вона, наприклад, рано вміє писати, читати, усвідомлено відповідає на запитання. Але, як каже психолог, така ерудованість не означає, що дитина готова йти до школи.
- Існує чимало критеріїв, за якими й визначається ця готовність. По-перше, дитина повинна робити все за зразком. Важливо, аби вона вміла виконувати інструкцію – це запорука успішного навчання, - пояснює Зарема Заурівна. - По-друге, дитина повинна утримувати увагу тривалий час, а це у свою чергу управляється волею. І в п’ять-шість років малеча ще не вміє виробляти цю волю та концентрувати увагу. По-третє, важливо, щоб дитина вміла «приміряти» на себе різні соціальні ролі, наприклад школяра. Тоді легше відбувається процес соціалізації.
На думку психолога, у дитини в п’ять-шість років ще не сформована мотивація вчитися. Адже у садочку основний мотив – це гра, а навчання в цей контекст включається поступово. І коли дитина приходить в школу, відбувається різка зміна цих мотивів, тепер замість гри треба вчитися.
- На першокласника йде велике навантаження – цілий урок він не повинен розмовляти, відповідає лише тоді, коли його запитають, він повинен тривалий час всидіти на місці. А в дитини в 5 років ще не сформована воля, - розповідає експерт.
Обдаровані — це виняток
За словами психолога, найоптимальніший вік, аби йти до 1 класу, – це сім років. Бо саме тоді в дитини розвивається активне логічне мислення. Вона може здійснювати складні розумові операції – синтез, порівняння, класифікацію, абстрагування. Але мода на раннє навчання не бере цей фактор до уваги. Батьки в першу чергу звертають увагу на зовнішні фактори, ігноруючи психологічні.
- Не можна заперечувати, що інколи і в п’ять років дитина вже має навички логічного мислення і вона легко може звикнути до школи. Це дуже обдаровані, здібні діти, у яких і тіло, і мислення розвиваються інтенсивно. Звісно, вік один із важливих факторів готовності до школи, але приміряти його критерії до кожної дитини не варто, - пояснює спеціаліст. - Я б порадила батькам не завжди звертати увагу на зовнішні показники (вміння читати, писати, рахувати), а більш прискіпливо придивлятися до психологічних чинників – вміння виробляти волю, концентрувати увагу, грати соціальні ролі, копіювати. Також важливо розвивати логічне мислення.
Як підготуватися до школи? Розвивати соціальний багаж малечі. Дітлахи мають знати, у якій країні живуть, як називається їх місто, правила поведінки в громадський місцях, як звати батьків. Це допоможе в майбутньому краще адаптуватися в школі. Дуже важливо, щоб у дитини був власний мотив вчитися, а не мами й тата. Вона повинна усвідомлювати, чому треба йти до школи. Батьки не повинні нав’язувати свою думку, їх основне завдання – створити оптимальні умови для того, щоб їх чадо зацікавилося навчальним процесом.
Олена Красько