«Передайте за проїзд!» Чи возитимуть безкоштовно пільговиків

«Передайте за проїзд!» Чи возитимуть безкоштовно пільговиків

Фото: lifedon.com.ua

Із нового року безкоштовний проїзд у громадському транспорті для пільговиків області опинився під великим питанням. Держава перестала компенсувати перевізникам ці витрати. Тим працювати у збиток не хочеться, тож і відмовляються возити задарма пільговиків.

Більше не фінансують

Пільговий проїзд українців завжди забезпечувала держава, як надавач тих самих пільг. Та з 2016 року вперше в державний бюджет не включили статтю, з якої фінансується проїзд для окремих категорії громадян. Якщо раніше фірми, що надають послуги автоперевезення пасажирів, за пільговиків отримували компенсацію із державної скарбнички, то тепер цих грошей вони не побачать.

У Харківській обласній раді ще на початку року порахували, що на компенсацію перевезення пільгової категорії громадян у 2016 році область потребує понад 555 млн гривень. Це 691 тис. осіб, які мають права на пільги, у тому числі в самому тільки Харкові — 318 тис. Серед них велика кількість учасників бойових дій, в тому числі під час проведення АТО, та тимчасово переміщених осіб з Донецької та Луганської областей.

- Міністерство соціальної політики вважає, що цього року мають бути внесені необхідні зміни до державного бюджету, тобто функція фінансування пільг має бути залишена за державою. Міністерство фінансів, яке ініціювало таку норму в держбюджеті-2016, займає протилежну позицію. Що призводить до розбалансування ситуації з компенсацією пільгового проїзду, - прокоментував президент Української асоціації районних та обласних рад, голова Харківської облрад Сергій Чернов ще під час наради у Верховній Раді Україні, де обговорювалося це питання.

Тож відповідь, чи буде фінансуватися пільговий проїзд чи ні, застигла у повітрі.

Потрібні зміни до бюджету

Депутати Харківської обласної ради ще у грудні 2015 року звернулися до Президента України та Кабінету Міністрів щодо необхідності поновлення фінансування з державного бюджету місцевим бюджетам компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. І ось цього тижня Міністерство інфраструктури відреагувало на звернення Харківської облради. У відповіді написали, що Кабмін проводив тривалу підготовку для переходу у 2016 році до адресності та монетизації пільг — це коли замість безкоштовних чи дешевших послуг, пільговики отримуватимуть від держави гроші, якими платитимуть за ці послуги на загальних підставах. Для такого переходу на адресну грошову допомогу профільні міністерства, такі як Мінсоцполітики, Мінінфраструктури, Мінфін, Мінекономрозвитку, мали вжити необхідних заходів уже з початку року. Мінсоцполітики, наприклад, поінформувало, що готується відповідний проект закону, який найближчим часом буде надано на погодження. Разом із тим досі жодного законопроекту з цього питання на розгляд до Мінінфраструктури не надійшло.

«З метою упередження негативних наслідків для підприємств та пасажирів  Мінінфраструктури звернулося до Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка з проханням внести зміни до Закону України «Про державний бюджет на 2016 рік», якими передбачити окремим рядком кошти у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію підприємствам транспорту за пільгові перевезення», - підсумовується у листі профільного міністерства.

Першим забастував Чугуїв

То ж поки у Києві розбираються, що робити з пільговим проїздом, і чи надавати субвенцію, в областях з цією проблемою місцеві органи влади зосталися сам на сам. У Харкові, наприклад, проблему вирішили, передбачивши необхідну суму в міському бюджеті. То ж у 2016 році пенсіонери зможуть безкоштовно їздити в трамваї, тролейбусі і метро.

«СК» з’ясував, яка ситуація в інших містах обласного значення із пільговим перевезенням.
Першими проблему підняли у Чугуєві. Нагадаємо, минулого тижня у чугуївському міському транспорті у всіх маршрутках і автобусах, що забезпечують внутрішньоміські перевезення, з’явилися оголошення про призупинення  пільгового проїзду. Перевізники вдалися до таких заходів через те, що не готові працювати собі у збиток, а така ситуація, звісно, їх не влаштовує.

Як пояснив тоді директор одного з чугуївських підприємств - перевізників Анатолій Посмітний, ці заходи — лише тимчасове явище.

– Я хочу підкреслити, що ми не скасовуємо пільговий проїзд, а саме призупиняємо, оскільки сподіваємося, що ця проблема найближчим часом буде вирішена. Це вимушений захід, і щойно питання з компенсацією пільгового проїзду буде вирішено, ми в обов'язковому порядку відновимо перевезення пільгового контингенту, – цитує Анатолія Посмітного видання «Новости Чугуева».

Міська влада виправдовується, що робить усе можливе, аби домогтися відновлення компенсації пільгового проїзду з державного бюджет. А поки тільки вмовили перевізників продовжити пільговий проїзд до 28 лютого, сподіваючись за цей час вирішити проблему.

Возитимуть до березня

Так само вмовили своїх перевізників і в  Куп’янську, де мешкає 18 тис. людей, що мають право пільгового проїзду. У цьому місті обласного значення перевезення здійснюють шестеро приватних фірм. 27 січня заступник Куп’янського міського голови провів нараду із керівниками цих підприємств. Як результат, вдалося домовитися, що підприємці поки надаватимуть послуги пільговикам за свій рахунок, допоки на вирішиться проблема на державному рівні.

У мерії порахували, що на покриття пільгового проїзду потрібно мінімум 867 тис. грн — це якщо за кожного пільговика компенсувати підприємцям лише 50 коп.. Максимальна ж сума сягає 4 млн грн! Минулого року місту на цю компенсацію від держави дали всього 486 тис. грн, що складає близько половини від потреби.

- Гостро це питання поки не стоїть у нашому місті, але скарги від людей надходять. Ситуація, звісно, напружена, але перевізники пішли на зустріч і точно до березня готові возити пільговиків. Що буде далі, ніхто не знає, - підсумував начальник управління праці та соціального захисту населення Куп’янської міської ради Олександр Козирєв.

Подумають депутати

У Первомайському повідомили, що поки перевозять пільговий контингент. У місті всього три міських маршрути і один перевізник. Заступник начальника управління соцзахисту населення Первомайської міської ради Олег Піскун розповів, що депутати включили у програму соціального захисту населення Первомайського пункт щодо фінансування пільгового проїзду. На забезпечення цієї статті потрібно 209 тис. грн. - це, як у минулому році. Сьогодні ж на сесії міської ради має з’ясуватися, чи підтримають додаткові витрати міського бюджету депутати чи ні. Попередньо, депутати на бюджетній комісії погодили виділити необхідну суму.

В Ізюмі проблему урегулювали, також, передбачивши гроші в програмі соціального захисту населення, яку затвердили місцеві депутати. На компенсацію трьом перевізникам, які працюють у місті, заклали суму відповідну минулій у 430 тис. грн. Про це повідомила начальник управління праці і соціального захисту населення Ізюмської міськради Надія Петрова.

Крім того, за її словами, місто рішенням депутатів на сесії затвердило 200 тис. грн на пільгові ремонти. На них вже є заявки від пільговиків, а це вдови загиблих воїнів АТО, інваліди та ін.

Так само вирішили питання на місцевій сесії депутати  Лозівської міськради. У місті діє 22 пільгові рейси і працює чотири перевізника. Як повідомила начальник управління праці та соціального захисту населення Лозівської міської ради Вікторія Кіпкало, ще 15 січня на сесії депутати ухвалили виділити на компенсацію пільгового перевезення 310 тис. 700 грн. Щоправда, цього вистачить лише на півроку.

Чи погодяться виділити кошти з міської скарбнички депутати Люботинської міськради, поки не відомо. Там це питання ще навіть не виносилося на розгляд.

У Люботині працює лише один місцевий приватний перевізник. Він поки перевозить пільговиків, так би мовити «на громадських засадах».

- На цю сесію міської ради поки питання не виноситиметься. Фінуправління зараз шукає гроші з місцевого бюджету. Зовсім нам не відмовили, але грошей поки немає, - розповіла про ситуацію у їхньому місті з пільговим перевезенням начальник управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Ірина Ярош.

Відповідно до рівня минулого року на ці видатки місту потрібно 186 тис. грн.

Обсяг фінансування державою пільгового проїзду у 2015 році склав  1,8 млрд грн. Цього року на ці статтю видатків потрібно 2,2 млрд гривень.

Тетяна ВАСИЛЕЦЬ, власний кореспондент

За матеріалами:СЛОБIДСЬКИЙ КРАЙ