Медреформа на Харківщині: чому лікарням області може не вистачити коштів

Медреформа на Харківщині: чому лікарням області може не вистачити коштів

Фото: 24 канал

У районах Харківської області готуються до другого етапу медичної реформи. Лікарні вирішують, які послуги надаватимуть пацієнтам,і подають відповідні документи до Національної служби здоров’я. Проте деяким медзакладам може не вистачити коштів, чому – читайте у матеріалі «СК».

Лікарня чи дороги

Сьогодні Первомайська центральна районна лікарня обслуговує як містян, так і жителів району. За новою системою фінансування, яка запрацює вже з початку квітня, тут поки що готові надавати пацієнтам до чотирьох пакетів послуг. Нагадаємо, з 1 квітня замість фіксованого річного обсягу коштів, який раніше отримувала кожна лікарня незалежно від кількості та якості наданих послуг, тепер запрацює нова система контрактування з Національною службою здоров’я України (НСЗУ). Вона передбачає, що держава закуповуватиме конкретні медичні послуги в закладу, від чого й залежатимуть обсяги фінансування останнього.

Загалом у НСЗУ запропонували лікарням 27 пакетів медичних послуг, які включають первинну, вторинну (спеціалізовану) і третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, медичні послуги, які надаються у стаціонарних умовах, паліативну медичну допомогу та медичну реабілітацію.

За словами мера Первомайського МиколиБакшеєва, враховуючи нинішню матеріально-технічну базу центральноїрайонної лікарні, у ній поки що готові забезпечити пацієнтів амбулаторною вторинною меддопомогою(включаючи стоматологію), стаціонарною допомогою без проведення хірургічних операцій і медичною допомогою при пологах.

– Аби утримувати заклад, цього недостатньо. Тому разом з районом (РДА. –Авт.), ми розглядаємо можливість придбати додаткове обладнання. Але для цього необхідні гроші, – розповів міський голова.

Через це 5 лютого на своїй сторінці в Facebook Первомайська міськрада розпочала онлайн-голосування, аби містяни допомогли визначитися з пріоритетними витратами бюджетних коштів.Місцевим жителям запропонували обрати, куди спрямувати гроші з бюджету міста: на лікарню, для якої необхідно придбати дороге обладнання, що допоможе зберегти заклад, чи на ремонт доріг.

«Лише після цього (Купівля додаткового обладнання. – Авт.) ЦРЛ зможе укласти договори з Національною службою здоров’я на більшу кількість пакетів, аби забезпечити фінансування медичного закладу та його працівників. Ціна питання – 3 мільйони гривень. Але цих коштів могло б вистачити на ямковий ремонт доріг кільцевих вулиць міста. Питання непросте! Тому виникла потреба порадитись із жителями міста Первомайський з цього питання», – йдеться на сторінці ради.

За першу добу в голосуванні взяло участь більш ніж 400 громадян, близько 70 % з яких пріоритетною визначили медицину.

– Але ми побачили, що люди потребують додаткової інформації, зокрема, багато хто цікавився тим, яке саме обладнання необхідно придбати, які послуги надаватиме лікарня. Тому 6 січнями запустили ще одне додаткове онлайн-голосування, що стосується саме медичних послуг. Проголосувавши, жителі можуть обрати пріоритетні напрями медичної допомоги. У свою чергу, це нам допоможе сформувати пакети відповідно до попиту, – додав Микола Бакшеєв.

Не виключають скорочень

Завдяки додатковому обладнанню, за словами Миколи Бакшеєва, центральна районна лікарня зможе претендуватиорієнтовно на 11 пакетів послуг. Серед цих послуг –три такі, яких раніше в районі не надавали. Це стаціонарне відділення, де лікуються люди, що мають наркотичну залежність; стаціонарне відділення для важкохворих, яким надається медична допомога та догляд для полегшення стану важкохворого пацієнта (смертельно хворі люди);і виїзна допомога «на дому»для важкохворих пацієнтів.

– Ми обрали доступні пакети, відкрити які зможемо за мінімального фінансування.Приміром, найдорожче нам обійдеться обладнання для пакета послуг, який передбачає хірургічні операції дорослим і дітям у стаціонарних умовах. Він коштуватиме близько 2 мільйонів гривень. Усі інші – у межах 200–500 тисяч гривень. Звичайно, якби ми не хотіли, але взяти пакет, що передбачає допомогу при інсультах, ми не можемо, бо треба купляти апарат МРТ, яке коштує 10 мільйонів гривень. Таких фінансових можливостей у нас немає, – пояснив мер.

Проте, навіть збільшивши кількість пакетів майже в чотири рази, у Первомайському готуються до трансформацій у роботі медзакладу, не виключаючи скорочень.

– Якщо медична субвенція розраховувалася на кількість жителів, то тепер держава сплачуватиме за надану конкретну послугу. Відповідно, ті відділення, які користуватимуться попитом, ми зможемо утримувати та, за потреби,навіть розширювати. Так само не виключаємо можливості скорочення, – додав Микола Бакшеєв.

Читайте також: Більше півсотні шкіл у Харківській області закрито на «карантин»

Немає лікаря

Готуються до медичних трансформацій і в Кегичівському районі. За словами головного лікаря Центральної районної лікарні Анатолія Федорова,враховуючи медичне обладнання, наявне сьогодні,у закладі не зможутьзапропонуватинавіть половини медпакетів.

– Приміром, сьогодні в лікарні немає мамографа, аби діагностувати новоутворення. Закрили років п’ять тому й пологове відділення, бо кількість пологів на той час була недостатньою. Тому сьогодні найближче пологове розташоване у Краснограді, – розповів лікар.

За словами голови Кегичівської районної ради Лариси Стефанюк, орієнтовно поки що в район готується отримати три пакети послуг. Серед них – хірургічні (у тому числі гінекологічні) та терапевтичні послуги.

– Також у нас є все необхідне обладнання, аби в районній лікарні працювало дитяче відділення, але відсутній лікар-педіатр. Тому якщо виникне така ситуація і лікаря ми не знайдемо, то фінансувати це відділення необхідно буде з місцевого бюджету. У такому разі будемо просити кошти в області, бо суми на його утримання для нас –непідйомні, – зауважила Лариса Стефанюк.

Крім того, до пакету послуг, які збирають охопити райлікарнею, не входять вузькоспеціалізовані лікарі.

– Приміром, у нас є лікар-гастроентеролог, але немає апарата, необхідногодля надання послуги відповідно до вимог НСЗУ. Вінкоштує мільйони, і ми не можемо його придбати за гроші з місцевого бюджету. До того ж, з місцевого бюджету в районі дофінансовуємо первинну ланку, – додала очільниця райради.

Так, цього року, аби не закривати ФАПи,з районного бюджету на дофінансування первинної ланки виділили 1,8 мільйона гривень. Ці кошти йдуть на зарплати медсестері закупівлю необхідних медикаментів.

– Відповідно до умов НСЗУ, фінансування первинної ланки йде лише на лікарів. У нашому районі функціонуютьбільш ніж десятокФАПів, де працюють медсестри. Закрити ці заклади неможливо, бо, приміром, є такі села, де автобус курсує лише два рази на тиждень до району, –пояснила Лариса Стефанюк.

Орієнтовні розрахунки

Сьогодні, прораховуючи приблизний бюджет медзакладу відповідно до нової системи фінансування, лікарні використовують орієнтовні тарифи, які поки що не затверджено на державному рівні. Тільки наприкінці січня на сайті МОЗ для громадського обговорення опублікували проект постанови Кабміну «Деякі питання удосконалення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році».Цей документмістить тарифи та механізми оплати медичних послуг для екстреної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги, медичної реабілітації, медичної допомоги дітям до 16 років, медичної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.

Зокрема, пропонується, щоб базова ставка за проліковані випадки, які включено до пакетів «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» та «Стаціонарна допомога дорослим та дітям без проведення хірургічних операцій» складала близько 4,5 тисячі гривень. 

«Тариф встановлюється як комбінація глобальної ставки та базової ставки на пролікований випадок, до якої застосовуються вагові коефіцієнти, що враховують складність клінічних випадків та інтенсивність використання ресурсів», – йдеться у проекті постанови.

Тариф з надання медичної допомоги при гострому мозковому інсульті у стаціонарних умовах (ставка на пролікований випадок) пропонують закріпити на рівні близько 19,3 тисячі гривень, а допомогу при гострому інфаркті міокарда у стаціонарних умовах оцінити в 16 тисяч гривень. 

За кожні пологи лікарням планують сплачувати близько 8,1 тисячі гривень, від 26 до 98,5 тисячі гривень може сягати тариф з надання медичної допомоги новонародженим у складних неонатальних випадках (залежно від складності наданої медичної послуги).

«До тарифів за медичні послуги, які передбачені проектом постанови, не включено вартість лікарських засобів, медичних виробів та витратних матеріалів, які забезпечуються в централізованому порядку за рахунок інших програм державного бюджету», – додали в Міністерстві.

Читайте також: У тринадцяти районах Харківщини перевищено епідпоріг на грип і застуду

За що платитиме НСЗУ і скільки* 

Пакет № 1 включає первинну медичну допомогу.  Ставка за обслуговування одного пацієнта, який заключив декларацію, становить близько 600 гривень. Додатково діють коригувальні коефіцієнти залежно від вікової групи пацієнта, а також від того, на скільки перевищено в сімейного лікаря ліміт (2000 декларацій на одного лікаря).

Пакет № 2 включає екстрену медичну допомогу.  Глобальна ставка, що розрахована на основі базової капітаційної ставки за готовність надати медичні послуги, пов’язані з екстреною допомогою протягом дев’яти місяців для 100 осіб, становить близько 11,6 тисячі гривень.

Пакет № 3 включає хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах та стаціонарну допомогу дорослим і дітям без проведення хірургічних операцій. Тариф на медичні послуги, які включені до цього пакету медичних послуг, становить близько 4,5 тисячі гривень. Додатково гроші сплачуватимуть за коригувальні коефіцієнти. Наприклад, за готовності надавати медичну допомогу цілодобово або коефіцієнт збалансованості бюджету.

Пакет № 4 включає медичну допомогу при гострому мозковому інсульті у стаціонарних умовах. Тариф для послуг, який включає цей пакет, складає близько 19,3 тисячі гривень.

 Пакет № 5,до якого входитьмедична допомога при гострому інфаркті міокарда. Ставка на пролікований випадок становить близько 16 тисяч гривень. 

 Пакет № 6 включаємедичну допомогу при пологах. Тут ставка на пролікований випадок становить близько 8,1 тисячі гривень.

 Пакет №7 –медична допомога новонародженим у складних неонатальних випадках. Складає 29,6 тисяч гривень. Додатково застосовуються коригувальні коефіцієнти залежно від складності наданої медичної послуги. 

Пакет № 8 Амбулаторна вторинна (спеціалізована) та третинна (високоспеціалізована) медична допомога дорослим та дітям, включаючи медичну реабілітацію та стоматологічну допомогу. Додатково глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати 100 послуг АМД, що розрахована на основі базової ставки на медичні послуги, яка становить 4,94 тисячі гривень. Залежно від складності наданої медичної послуги додатково застосовують коригувальні тарифи.

Пакет № 9, який включає мамографію. Тариф на медичні послуги з проведення мамографії в амбулаторних умовах, передбачені специфікаціями, установлюється як ставка на медичну послугу, яка становить близько 200 гривень.

Пакет № 10 –до нього входить гістероскопія. Ставка на медичну послугу, яка становить 1,9 тисячі гривень, до якої застосовується коригувальний коефіцієнт 1,35 у випадку проведення ендоскопічної маніпуляції та/або ендоскопічної операції.

Пакет № 11, включає езофагогастродуоденоскопію. Ставка на медпослугу становить майже 750 гривень. У випадку проведення ендоскопічної маніпуляції та/або ендоскопічної операції додатково застосовується коригувальний коефіцієнт 1,35.

Пакет № 12, у рамках якого лікарні надаватимуть послуги колоноскопії. Ставка на медпослугу становить майже 950 гривень, до неї застосовується коригувальний коефіцієнт 1,35.

Пакет № 13, до якого входить цистоскопія. Ставка становить близько 800 гривень, до якої застосовується коригувальний коефіцієнт 1,35 у випадку проведення ендоскопічної маніпуляції та/або ендоскопічної операції.

Пакет № 14 передбачає бронхоскопію. Ставка на медичну послугу становить майже 970 гривень, до якої застосовується коригувальний коефіцієнт 1,35 у випадку проведення ендоскопічної маніпуляції та/або ендоскопічної операції.

Пакет № 15 передбачає лікування пацієнтів методом екстракорпорального гемодіалізу в амбулаторних умовах. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги гемодіалізу, що розрахована на основі ставки на медичну послугу, становить майже 1,9 тисячі гривень.

Пакет № 16 включаєдіагностику та хіміотерапевтичне лікування онкологічних захворювань у дорослих та дітей. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги хіміотерапії, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить 17,8 тисячі гривень.

Пакет № 17, до якого входитьдіагностика та радіологічне лікування онкологічних захворювань у дорослих та дітей. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги радіологічного лікування, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить 30,3 тисячі гривень. 

Пакет № 18 передбачає психіатричну допомогу дорослим та дітям. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги психіатричної допомоги, що розрахована на основі базової ставки на пролікований випадок, становить близько 7,4 тисячі гривень, до якої застосовуються коригувальні коефіцієнти.

Пакет № 19 включаєлікування дорослих та дітей з туберкульозом. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги лікування туберкульозу, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить близько20,6 тисячі гривень, до якої застосовуються коригувальні коефіцієнти.

Пакет № 20 передбачає діагностику, лікування та супровід осіб з вірусом імунодефіциту людини. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги особам з ВІЛ, що розрахована на основі капітаційної ставки,становить близько 1,5 тисячі гривень.

Пакет № 21 включаєлікування осіб з психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдівз використанням препаратів замісної підтримувальної терапії. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги лікування особам на ЗПТ, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить близько 1,6 тисячі гривень.

Пакет № 22,до якого входить стаціонарна паліативна медична допомога дорослим та дітям. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги паліативної медичної допомоги, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить близько 7,8 тисячі гривень.

Пакет № 23 включає мобільну паліативну медичну допомогу дорослим та дітям. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги паліативної медичної допомоги, що розрахована на основі капітаційної ставки, становить близько 9,8 тисячі гривень.

Пакет № 24 передбачає надання медичної реабілітації немовлят, які народились передчасно та/або хворими, упродовж перших трьох років життя. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги медичної реабілітації, що розрахована на основі ставки на пролікований випадок, становить близько 6,5 тисячі гривень.

Пакет № 25 передбачає медичну реабілітацію дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухового апарату. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги медичної реабілітації, що розрахована на основі ставки на пролікований випадок, становить близько 6,5 тисячі гривень.

Пакет № 26 вміщуємедичну реабілітацію дорослих та дітей від трьох років з ураженням нервової системи. Глобальна ставка на 9 місяців за готовність надати послуги медичної реабілітації, що розрахована на основі ставки на пролікований випадок, становить близько 6,5 тисячі гривень.

* Відповідно до проекту постанови Кабміну «Деякі питання удосконалення реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році».

Матерiaли по темі

Автор: Марина Проценко