Громада, округ, регіон: як працюватиме новий адміністративно-територіальний устрій

24.10.2019 09:00 Суспільство
Фото: Харківська облрада Фото: Харківська облрада
Громада як головна ланка місцевого самоврядування, а також створення округів і регіонів замість районів і областей – такі зміни до Конституції України та пріоритети Уряду щодо реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади в Україні обговорювали 23 жовтня в Києві за участю голів асоціацій органів місцевого самоврядування.

Громади та округи

За планами Кабміну, в Україні має лишитися трирівневий адміністративно-територіальний устрій, головною ланкою якого повинна стати громада. На базовому рівні люди обиратимуть раду громади і голову громади строком на чотири роки. У свою чергу, рада громади має сформувати виконавчий комітет, яким і керуватиме голова ради. Також після укрупнення районів у
країні з’являться округи. Зараз урядовці розглядають модель, за якою здійснюватиметься врядування на окружному рівні. Території округів складатимуться з громад, однак зазначається, що одна громада не може бути поділена між декількома округами.

Також на субрегіональному рівні має запрацювати цілий комплекс повноважень, виконання яких буде максимально ефективним лише на цьому рівні. Про це заявив президент Української асоціації районних та обласних рад, голова Харківської обласної ради Сергій Чернов, виступаючи під час публічної презентації змін до Конституції.

Він висловив думку Асоціації щодо таких компетенцій майбутніх округів. Зокрема, до повноважень районних рад та їх виконавчих органів мають відноситись: об’єкти культури,
фізкультури, туризму районного значення; школи-інтернати загального профілю, спеціалізовані школи; управління іншим спільним комунальним майном та підприємствами комунальної власності територіальних громад району. Також, на думку Асоціації, округи мають опікуватися спеціалізованими медичними послугами (чітко визначені), трудовими архівами та будинками соціальної допомоги, будівництвом та утриманням транспортної інфраструктури районного значення, підрозділами для подолання наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій та захистом середовища.

Одним з напрямів роботи на субрегіональному рівні має бути розвиток соціально-економічного потенціалу району, у тому числі, залучення інвестицій, грантів, міжнародної
технічної допомоги. Крім того, Сергій Чернов звернув увагу присутніх на нерівномірність представлення територіальних громад у районних та обласних радах і необхідність удосконалення
законодавства про місцеві вибори.

Так, за його словами, у цілому по Україні 48 адміністративно-територіальних одиниць не мають своїх представників в обласних радах. У Харківській
обласній раді, наприклад, не представлені Барвінківський та Шевченківський райони, а також місто Люботин (загальна кількість населення понад 62 тисячі осіб).

Кількісний склад районних та обласних рад Асоціація пропонує формувати залежно від кількості громад району чи області, помножених на два.

– Не є коректним застосування числових показників щодо представництва громад у районних та обласних радах, які ставляться в залежність від чисельності виборців у громадах. Відповідно до чинного законодавства, статус та повноваження громад не залежать від кількості виборців, тому громади мають право на рівне представництво в місцевих радах субрегіонального та регіонального рівнів, – зазначив Сергій Чернов.

Ліквідація адміністрацій

Щодо обласного рівня, то урядовці мають намір лишити обласні ради, які обиратимуться на чотири роки та мають формувати й координувати власні виконавчі комітети. До їх компетенції входитимуть взаємовідносини між громадами в області, реалізація проектів регіонального значення, управління спільним майном територіальних громад регіону.

Запропоновано також ліквідувати всі місцеві адміністрації. На рівні округів створять префектури, які очолюватимуть префекти. Префект представлятиме виконавчу владу на відповідній території, призначатиме його і звільнятиме Президент за поданням Кабміну, а також префект не зможе бути призначеним в одній адміністративно-територіальній одиниці більш ніж на один термін.

Щодо основних повноважень префекта, то його обов’язком буде забезпечення взаємодії територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснювання нагляду за додержанням ними Конституції та законів України. Також префекти будуть координувати виконання державних програм, спрямовувати і організувати діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та забезпечувати їх взаємодію з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації.

На думку урядовців, запропонована реформа зробить владу ближчою до людей на місцях, а це, у свою чергу, узгоджується з європейським досвідом. Зокрема, побудова місцевого самоврядування ґрунтується на принципах субсидіарності та повсюдності.

Тобто проблема вирішуватиметься там, де вона виникла, а послуги надаватимуться на найбільш наближеному до людей рівні.