Машина маршала Жукова їздила вихідними по Харкову (ФОТО)
Теперішній власник автомобіля - харківський колекціонер Дмитро Сварчевський "прокатав" автівку по селищу Жуковського. Це так звана «машина штрафників», що за техпаспортом є «Б'юіком», а виглядає як ЗІС-110. Таких трансформацій машина зазнала через складну долю її першого власника - Георгія Жукова.
- По ленд-лізу у 1942 році Радянський союз отримав для вищого командуючого складу американські автомобілі «Buick» special - 40, на той час сучасний автомобіль 1940 року випуску. Це великі зручні теплі машини, якими у прифронтовій зоні користувалися маршали Рокосовський, Конєв і Жуков, - говорить колекціонер. - Коли війна скінчилась, усі повернулися в Москву, і на кожну фронтову машину чекала своя доля. Жуков собі з Німеччини привіз величезний трофейний «мерседес», крім того йому був належний «Паккард» - дуже престижна у радянському союзі машина.
БІЛЬШЕ ФОТО РАРИТЕТНИХ МАШИН ДИВІТЬСЯ ТУТ
У 1946 році Жуков потрапляє у немилість Сталіна, і будучи маршалом радянського союзу, їде у заслання командувати Одеським військовим округом. У нього забирають все, що належало у Москві: машини, дачі, квартиру. Натомість йому повернули його старий фронтовий «Б’юік». Одесити з притаманним їм гумором, не могли собі уявити улюбленого «маршала перемоги» на цій машині. Тоді вони від’єднали передню частину «Б’юіка» і приладнали до нього передок від більш презентабельного ЗІС – 110, тобто спереду складалося враження, що їде ЗІС-110, як і належало маршалу, а задня пасажирська частина була фронтовим «Б’юіком». У цей час син Сталіна Василь Іосіфович швиденько привласнив новий московський «Паккард» Жукова. Пройшли роки, Жуков повернувся, Сталін помер, і коли в опалу вже потрапив син Сталіна, Жуков теж пожартував. Він відібрав у Василя свій «Паккард», а повернув йому цей «Б’юік». У перехідні часи цю машину називали машиною штрафників.
Цю машину Дмитро Сварчевський побачив на узбіччі по дорозі до Ялти, автівка одразу впала в око. А коли він викупив її, привіз до Харкова і провів дослідження, очікування виправдалися з лишком: автівка належала колись «маршалу Перемоги» Георгію Жукову. Після придбання машини Дмитро Сварчевський зв’язався з Будинком-музеєм Георгія Жукова, йому вислали книгу «170 тисяч кілометрів із маршалом», яку написав водій Жукова. Крім того колекціонер звернувся у Подільський військовий архів у Москві, і йому вислали документи, що підтверджують ці дані. А одесити допомогли із фотокартками, на яких Жуков закарбований в контексті міських свят, а поряд видно його автівку.
Тепер ретро-автівка буде виставлена у виставковій залі першого Харківського музею транспорту "Автореліквія".
Тамара Кіч