Як оформити та отримати пенсію на деокупованих територіях Харківщини

22.09.2022 12:00 Суспільство

На звільнених територіях Харківської області залишилося чимало пенсіонерів, які не можуть отримати виплати. «Слобідський край» розібрався, що відбувається з грошима людей, як можна оновити пенсійні нарахування та чи можна оформити пенсію за віком не відвідуючи Пенсійний фонд.

Пенсія в Україні нараховується двома шляхами – на банківський рахунок або через відділення Укрпошти. Якщо пенсіонер проживав на тимчасово окупованій території, але раніше отримував нарахування на банківський рахунок – гроші продовжували надходити на його банківську картку. 

А от через відділення Укрпошти пенсіонери з окупованих територій не могли отримати виплати. У Пенсійному фонді наголошують: усі нарахування зберігаються на рахунках, пенсійні виплати нікуди не зникли.

– Якщо особа отримує пенсії через банк – ми перераховуємо гроші, як і всім пенсіонерам України. У випадку, коли людина отримує пенсію через поштове відділення – доставити її на тимчасово окуповані території України ми не могли. Тож Укрпошта щомісячно надає нам звіт про неотримання пенсії окремої людини. Ці гроші зберігаються на загальних підставах на рахунках Пенсійного фонду, як й інші, які довго не отримують пенсію, – пояснила «Слобідському краю» начальник управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області Інна Колісниченко.

Якщо ж людина виїхала на той час з тимчасово окупованих територій, то їй достатньо було звернутися до будь-якого сервісного центру ПФУ на території України з паспортом та ІНН. Там пенсіонер вказував своє нове місце проживання, і на ту адресу перераховувалася пенсія. Утім було бажано, щоб був відкритий банківський рахунок.

– Для нас не є обов'язковою реєстрація пенсіонерів як ВПО. Хоча ця довідка дає змогу людині отримати й інші виплати від держави або міжнародних організацій, – зауважила Інна Колісниченко.

За її словами, порахувати кількість пенсіонерів, що знаходилися на тимчасово окупованих територіях Харківщини, не було можливим. Це зумовлено тим, що люди отримують гроші на банківський рахунок, і невідомо, чи виїхали вони з окупації.

Якщо пенсіонер виїхав за кордон

Пенсіонери, які виїхали за кордон, також можуть отримувати пенсію. Проблем не виникне в людей, які отримували виплати на банківський рахунок – вони так само будуть нараховуватися на картку. Якщо ж пенсіонер користувався послугами Укрпошти – необхідно зробити декілька кроків, насамперед змінити спосіб нарахування грошей.

Для цього необхідно відкрити банківський рахунок, зробити це можна онлайн. Після відкриття рахунку людині необхідно змінити спосіб нарахування коштів. Зробити це можна через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду. Важливо, що для цього необхідно мати цифровий підпис.

Алгоритм переадресації пенсії:

  • зайти в особистий кабінет ПФУ за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП);
  • у розділі «Пенсіонерам» перейти до підрозділу «Внесення змін до пенсійної справи», де необхідно вибрати вкладку «Заява на зміну способу виплати пенсії»;
  • заповнити всі обов'язкові поля і прикріпити скан-копії таких документів: паспорт, ідентифікаційний код, заяву з реквізитами з банківської установи (при переході на банк);
  • анкету-заяву треба підписати за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) і відправити до Пенсійного фонду. Результати зміни способу виплати будуть відображені в особистому кабінеті сайта електронних послуг Пенсійного фонду України у вкладці «Мої повідомлення».

Оформлення пенсії на звільнених територіях

Окремим питанням постає оформлення пенсії, коли людина досягає відповідного віку. Коли та де будуть відкриті сервісні центри ПФУ, невідомо, утім людина може подати заявку й через електронний портал.

– Якщо оформити пенсію особисто – неможливо, така можливість є через вебпортал Пенсійного фонду. Якщо в людини є доступ до мережі Інтернет – вона може надати документи дистанційно. Для цього необхідно обов'язково мати цифровий підпис та свої документи, якщо все є – можна спокійно відправляти заяву на опрацювання, – пояснила Інна Колісниченко.

Спочатку необхідно авторизуватися (зареєструватися) на вебпорталі ПФУ за допомогою КЕП – кваліфікованого електронного підпису.

  • заповнити атрибути заяви на призначення пенсії (персональні дані; адресні дані; дані документів, що посвідчують особу; контактні дані тощо);
  • відповісти на запитання анкети-опитування для визначення документів, скан-копії яких необхідно надати;
  • прикріпити скан-копії документів.

Після цього людина отримує екранну форму заяви на призначення пенсії. Таким чином можна стежити за обробкою заяви спеціалістами ПФУ та отримати рішення про призначення пенсії. Так само скористатися вебпорталом можуть й люди, що знаходяться на звільнених територіях Харківщини.